Colin McRae Rally 3

Colin McRae Rally 3

Visste ni att vår chefredaktör har en vindrutetorkare på dumburken? Man tycker ju att spelets ljudeffekter borde räcka...

En av mina äldsta vänner är rallyförare. Jo, det är sant! Han har alltid varit galen i bilar, alltid varit duktig på att köra alla slags fordon och är i dagsläget en ganska meriterad ung man i rallysammanhang. Jag har alltid velat bli rallyförare, precis som min kompis. Men det har aldrig gått som jag velat. För fyra år sedan deltog jag i ett amatörmästerskap i ekonomirally. Det gick illa. Jag klippte första sträckans sjätte kurva i på tok för hög hastighet och tog en luftburen tur ut i skogen.

Tre enorma skogstallar och en redig hjärnskakning senare insåg jag att rally och jag inte gick ihop, åtminstone inte mer än vad Adolf och Churchill gjorde i mitten på 40-talet. Jag lade givetvis den just påbörjade rallykarriären på hyllan och fortsatte som obota spelnörd istället, en spelnörd som just avslutat det kompletta mästerskapet i Colin 3 med absolut toppbetyg. Det klarar inte ens min rallykompis. Jo, visst, han kör på riktigt, jag sitter i soffan. Jag vet. Men förutom vilda turer med mormors Ford Escort kommer jag inte närmare rallyvärlden än såhär och Codemasters erbjuder nu det fulländade substitutet.

Utvecklarna själva säger att Colin McRaes insats vad gällande expertis varit mer omfattande i utvecklingen av det här spelet än de tidigare, och det märks. Fysikmotorn som fortfarande baseras på en stor dos realism och en gnutta välbehövlig, arkadmässig spelglädje har polerats ytterligare och bjuder på den mest fulländande rallyupplevelsen någonsin. I direkt jämförelse med låt säga V-Rally 3 och WRC är Colins vilda framfart överlägsen. Motorkaraktären hos bilarna har blivit mer realistisk där toppeffekt bytts mot vridmoment och bilarna, kanske för första gången, känns verkligen som de turbomonster de verkligen är.

Detta betyder mycket för helheten då den ursinniga råkraft under kontroll nu gör körningen mer varierad och utmanande. Att göra upphämtningar eller sent påtänkta undanmanövrar är svårt men möjligt tack vare detta, något som självklart tillför till spelets realism.

Även tyngdpunkt och bromsverkan är något som Codemasters förändrat inför del 3. Bilarna överstyr inte fullt lika lätt och de snedställer inte heller lika hårt över körbanan vid sladd. Det är aningen enklare att bromsa in inför kurvtagning men för hård inbromsning skapar rörelse i bilens tyngdpunkt vilket kan leda till avåkning. Ljuvligt.

Även själva inlevelsen och energin har Codemasters lyckats fånga då vyn inifrån bilen bjuder på realism som jag aldrig tidigare upplevt. Det smattrar och smäller och bilens motorljud låter äntligen precis som det ska göra. Fjädringen gnisslar och skriker medan Nicky Grist gör allt för att snabbt leverera noterna. På det stora hela är körupplevelsen i Colin McRae Rally 3 fläckfri och fullkomlig. Upplägget i Colin McRae Rally 3 skiljer sig från de föregående spelen på flera punkter. Dels eftersom du axlar rollen som Colin själv och får en välbvalanserad och superbt utformad inblick i rallyvärldens absoluta högborg, nämligen Ford-stallet. Det gäller att jobba hårt för att nå de resultat som förväntas av dig och i slutändan är detta något som inget tidigare rallyspel lyckats med, även om V-Rally 3 till viss del redan försökt.

Förutom en underbar fysik och ett superbt upplägg innehåller Colin 3 en av de mest imponerande grafikmotorer som jag överhuvudtaget sett. Codemasters som gjort sig kända som mästare på underhållning kan nu även föra upp grafiska trollkarlar på meritlistan. Colins egen Focus är oerhört välgjord och polygonmodellen är detaljmässigt och designmässigt perfekt. Varje del av bilen är modellerad separat och helheten får vilken bilentusiast som helst att skrika av lycka. Bara en sån sak som att man kan se hur bromsskivorna glöder vid hårda inbromsningar, eller att chassit kränger vid extrem påfrestning säger en hel del. Att kollisionssystemet sedan är oerhört välbalanserat tillför ytterligare till en redan sockersöt helhet.

Tillkommer gör suveränt designade banor som sträcker sig från det grusiga Australien till Sveriges snötäckta vidder, samtliga innehållande några av de bästa miljöeffekter jag någonsin skådat. Kvällssolens varmröda strålar som bitvis bländar mig, regnet i England som slår oerhört realistiskt mot vindrutan eller varför inte snön som samlas runt vindrutetorkarna. Allt är perfekt, helt perfekt. Detta är världens bästa rallyspel och något som ingen fullt frisk människa får missa, ingen.

Colin McRae Rally 3Colin McRae Rally 3Colin McRae Rally 3Colin McRae Rally 3
10 Gamereactor Sverige
10 / 10