Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition

Jonas har lekt cyberpolis och jagat lättklädda rymlingar i den underhållande Wii U-versionen av Wayforwards pusselplattformsspel, Mighty Switch Force...

Det är något alldeles särskilt med spel som låter mig känna mig smart. Titlar som inte tror att det är absolut första gången jag någonsin ser ett TV-spel, som inte tvingar mig att spela igenom timmeslånga introduktioner där det förklaras hur man kan titta sig omkring. Det är i just det facket vi hittar retrokungarna Wayforwards titel Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition, en Wii U-verison av fjolårssuccén Mighty Switch Force som kom till Nintendo 3DS.

Här får vi träffa futuristiska snuten Patricia Wagon, som har ett styvt jobb med att jaga rätt på kriminella element på rymmen. Till hjälp har hon en fet mech, en pistol samt en hjälm som ger henne särskilda förmågor. Det skulle ha kunnat vara beskrivningen av ett ganska hårdkokt japanskt scifi-äventyr, men Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition är något helt annat.

Så... vad gör det här blocket? Räkna inte med någon hjälp, Wayforward räknar med att du är kapabel att lista ut sådant själv.

Vi snackar lika sockersöt som cool design på både fröken Wagon själv som på de uslingar som tagit till schappen. Vad som under de första 30 sekunderna känns som en extremt välanimerad och läcker Contra-klon visar sig snart vara något helt annat. Här är nämligen actionelementen sekundära och istället är det pusslande som gäller, liksom knivskarpt plattformshoppande. Allt till medryckande musik som är omöjlig att inte älska.

Den stora grejen med Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition är Wagons förmåga att tända respektive släcka plattformsblock. Släcker man dem, så ser man bara konturerna vagt och kan passera dem som luft. Aktiverar man dem passiviseras andra block istället. Precis som under det glada 80-talet, och 90-talet med för den delen - så räcker en enkel idé till ett helt spel, om den bara är bra nog.

Här är man fullständigt utlämnad utan någon som helst assistans när man startar spelet. Istället får man prova sig fram och genom att man själv upptäcker lösningarna och möjligheterna lär man sig dem betydligt bättre än annars. Jag kommer att tänka på höjdare som Braid och Fez medan jag studsar mig fram i jakten på brottslingar.

Dessa skurkar står för övrigt som förstenade på varje bana och man har en radar både på sin TV och Wii U Gamepad som visar var de finns. Utmaningen är alltså inte att komma ikapp dem, utan att försöka nå dem, trots att man retligt nog ofta ser dem redan från start. Undan för undan kommer jag på att jag kan mosa fiender genom att ta fram passiva block när en fiende befinner sig på dem, andra block för mig att studsa upp i luften om jag står på dem och ytterligare andra knuffar in mig själv i bakgrunden.

Banorna har högt återspelningsvärde och tål att spelas igenom hur många gånger som helst i jakten på den perfekta tiden.

Möjligheterna är många och innan man klarat spelets 21 banor har man definitivt fått valuta för pengarna. Och för de som spelade Nintendo 3DS-versionen kan det vara värt att veta att spelet är från grunden omgjort och även innehåller remixade versioner av samtliga banor.

Är allt frid och fröjd då? Nej, inte riktigt. Det finns några få saker jag håller emot spelet, som hindrar de absoluta toppbetygen. Det saknas till exempel en highscore-lista online. Det här spelet är verkligen från grunden byggt för speedruns, och att man inte kan jämföra sig med polarna är lite av en plump i protokollet. Dessutom hade det varit kul att ha några co-op-banor eller åtminstone möjlighet att tävla på delad skärm.

Nå, har du en Wii U så ska du absolut ladda ned Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition, i synnerhet om du vet med dig att du älskar 2D-grafik, klassisk spelmusik och en enkel men god utmaning som tål att spelas om och om igen. Det här är kort sagt en sann höjdare.

Mighty Switch Force: Hyper Drive EditionMighty Switch Force: Hyper Drive Edition
8 / 10
+