Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

MIGHTY SWITCH FORCE: HYPER DRIVE EDITION

Jonas har lekt cyberpolis och jagat lättklädda rymlingar i den underhållande Wii U-versionen av Wayforwards pusselplattformsspel, Mighty Switch Force...

Det är något alldeles särskilt med spel som låter mig känna mig smart. Titlar som inte tror att det är absolut första gången jag någonsin ser ett TV-spel, som inte tvingar mig att spela igenom timmeslånga introduktioner där det förklaras hur man kan titta sig omkring. Det är i just det facket vi hittar retrokungarna Wayforwards titel Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition, en Wii U-verison av fjolårssuccén Mighty Switch Force som kom till Nintendo 3DS.

Här får vi träffa futuristiska snuten Patricia Wagon, som har ett styvt jobb med att jaga rätt på kriminella element på rymmen. Till hjälp har hon en fet mech, en pistol samt en hjälm som ger henne särskilda förmågor. Det skulle ha kunnat vara beskrivningen av ett ganska hårdkokt japanskt scifi-äventyr, men Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition är något helt annat.

Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition
Så... vad gör det här blocket? Räkna inte med någon hjälp, Wayforward räknar med att du är kapabel att lista ut sådant själv.

Vi snackar lika sockersöt som cool design på både fröken Wagon själv som på de uslingar som tagit till schappen. Vad som under de första 30 sekunderna känns som en extremt välanimerad och läcker Contra-klon visar sig snart vara något helt annat. Här är nämligen actionelementen sekundära och istället är det pusslande som gäller, liksom knivskarpt plattformshoppande. Allt till medryckande musik som är omöjlig att inte älska.

Den stora grejen med Mighty Switch Force: Hyper Drive Edition är Wagons förmåga att tända respektive släcka plattformsblock. Släcker man dem, så ser man bara konturerna vagt och kan passera dem som luft. Aktiverar man dem passiviseras andra block istället. Precis som under det glada 80-talet, och 90-talet med för den delen - så räcker en enkel idé till ett helt spel, om den bara är bra nog.