Omerta: City of Gangsters

Omerta: City of Gangsters

Tropico möter Xcom: Enemy Unknown i Omerta: City of Gangsters. Ett strategispel där du ska bli den undre världens kung i en klassisk maffiahistoria. Viktor har spelat...

Maffiagenren, vi skulle behöva "ta hand om den", så att säga. Ta in den i ett tomt rum tapetserat med tidningspapper. Kolla skostorleken och cementblandningen, så att säga. Låta den sova med fiskarna... så att säga. Ja, ni fattar. Det är just det här som är problemet med den klassiska maffiagenren. Den är totalt ledbruten från tyngden av alla klyschor som tydligen måste komma med den. Det som en gång i tiden var genrevurmande och snyggt detaljarbete har idag blivit en trögflytande påtvingad välling att simma i. Trots det så vågar Haemimont Games satsa på formatet med Omerta: City of Gangsters eftersom man tycker att man kommit på ett nytt relevant koncept där det kan passa. Och det har man.

Att lägga upp ett maffiaspel som en slags hybrid mellan ett digitalt monopol, där du köper/tar över gator och verksamheter, och en krutrökig, kostymig Xcom: Enemy Unknown-pastich är en strålande idé. Synd bara att det inte är särskilt bra genomfört.

Omerta: City of Gangsters
"Boardwalk Empire är ju populärt, så det kan vi ju kapitalisera på!"

Problemet kommer från att Omerta: City of Gangsters är ett väldigt oorganiskt spel. Eller ett bättre ord kanske egentligen hade varit odynamiskt. Det spelar exempelvis ingen större roll vart du öppnar upp dina olika skurkverksamheter i staden eftersom det saknas en spelmekanisk relation mellan saker och ting. Allt existerar istället som i ett eget universum där det enkelt och tråkigt tickar in pengar. Till följd så faller det potentiella djupet bort och med det också utmaningen. Och med det, underhållningen. Det här knäcker i stort sett Omerta. Det är vad som gör att jag aldrig någonsin skulle kunna ge det här en köprekommendation. För man kunde ju önska att sånt här spel för 450 svenska kronor (!!!) skulle ligga på en högre strateginivån än typ, Dekrim.

Inte blir det heller bättre av att samma intränade taktiker upprepas i uppdrag efter uppdrag utan att stöta på patrull. Skulle polisen mot förmodan få nyss om vad du gör någon gång är det därtill alldeles för lätt att muta sig fri. Hur bisarr situationen än tycks vara. Tyvärr verkar det nästan vara som att man här har offrat speldjupet för att istället plocka fram en stämningsfull gangstermiljö som i sig egentligen bara består av klichéer och vars spelbarhet inte alls rimmar med atmosfären utvecklaren satsar på.

Omerta: City of Gangsters
Karaktärsskapandet i spelet är smart utformat. Tyvärr verkar dock inte din karaktärs statistik spela vidare roll. Inte så att det märks i alla fall.

De turbaserade striderna far inte mycket bättre, då det kryllar av dålig fiendeintelligens och inte minst karaktärers ovilja att hitta vägen. Tempot är lågt, spelsystemet oengagerande men tack och lov kan man lägga spelpengar på att hoppa över dem. Något som är ett trevligt alternativ men främst visar på ett generalfel inom speldesignen. Det ska ju inte kännas skönt att betala för att slippa spela spelet.

Okej, så alltså, bra grejer? Jo, bra grejer... Hehe. Det finns faktiskt en del bra grejer. Karaktärsskapandet är unikt och kul. Röstskådisarna duktiga och grundkonceptet är som sagt riktigt smart. Det är inte det att Omerta: City of Gangsters är ett vidare dåligt spel egentligen, bara det att det inte är ett vidare bra heller. Det liknar nästan sonen Sonny i filmen Gudfadern, vars stora potential rann ur honom för varje nytt kulhål som slet sönder honom.

Omerta: City of Gangsters är ett spel med potential, med bra ambitiösa idéer, men ett som inte gör något av dem. Istället satsar man på att fylla sitt intressanta spelkoncept med klyschor och ett fjäderlätt spelsystem. Resultatet blir en dåligt stoppad tygdocka som inte ens Jeff Dunham skulle ta i och vars största kriminalitet ligger i den bisarrt höga prissättningen.

5 / 10
+
Smart grundkoncept, snyggt karaktärsskapande, bra röstskådisar