Might & Magic: Clash of Heroes

Might & Magic: Clash of Heroes

Det älskade Might & Magic: Clash of Heroes är tillbaka! Denna gång är det mobilplattformarna som får finbesök men frågan är: Håller verkligen versionen? Viktor har spelat

Eftersom vi redan recenserat det här spelet både här och här. Så tänker jag först och främst hålla mig till skillnader mellan de tidigare versionerna och Android/Ios-versionen. Så för all annan vidare info hänvisar jag till de tidigare, utmärkta, recensionerna ifall man vill fördjupa sig i ämnet.

För alla andra med mindre tid följer här en kort sammanfattning av Might & Magic: Clash of Heroes. Det är ett strålande strategirollspel. Ett som blandar en smart pusselmekanism med en generös och välskriven kampanj och en utsökt animedoftande presentation. Dess största svaghet är den lite ojämna svårighetsgraden som är hög i början och låg mot slutet.

Det är förmodligen en av de mest udda, spännande och viktigaste återuppståndelserna av en spelserie som vi sett den förra generationen. Även om kanske inte var fullt så många spelade det. Men det borde du förstås göra och Android- och Ios-versionerna kan rentav vara bästa chansen någonsin eftersom 1) du äger med stor chans en sådan typ av telefon/spelkonsol och 2) Might & Magic: Clash of Heroes går lös på futtiga 38 svenska kronor.

Might & Magic: Clash of Heroes
"Kontrollerat kaos" är en vanlig beskrivning. Fyrverkerischack är en annan.

Jag vill bara bedyra hur sjukt det faktiskt är. För Might & Magic: Clash of Heroes är om något värdigt sin fulla prislapp på över tio gånger det priset. Spellägena är otaliga, det är originellt, kreativt, genomarbetat och intressant på fler sätt än vad 90% av de andra app-spelen är. Kampanjen klättrar därtill över 15 timmars-linjen och titelns produktionsvärden är fantastiska. 38 kronor är en ren kidnappning, ett skampris. Har du inte spelat det innan så fick du precis slut på ursäkter.

Den största skillnaden mellan de tidigare versionerna och Android/Ios är egentligen kontrollsystemet. På en härlig surfplatta är det felfritt och vackert medan precisionsmanövrar är betydligt mer bångstyriga på den typiska telefonytan. Den räcker helt enkelt inte till, hur beniga fingrar du än besitter. Tur är då att detta oavsett inte är någon egentlig "deal-breaker" så mycket som det är ett irritationsmoment. Might & Magic: Clash of Heroes är ju trots allt, oavsett version, ett turbaserat (som i din tur/motståndarens tur) strategirollspel och tillåter därför att man tar god tid på sig att både välja strategi såväl som petningsmetodik.

Might & Magic: Clash of Heroes
Det är nästan så att man vill slicka på skärmen under vissa sekvenser. Så snyggt är det!

På typiskt mobilmanér finns också en oönskad butik i spelet där du kan köpa extra innehåll för extra pengar. Lycklig stjärna skiner dock över portutvecklaren Tag Games som sett till att allt köpinnehåll också går att låsa upp genom att ihärdigt spela spelet. Inga skitnödiga betalväggar är att vänta alltså.

Dessa tillägg gör på sätt och vis den mobila versionen av Might & Magic: Clash of Heroes till den svagare versionen av spelet, medan det på andra sätt och andra vis är det självklara köpevalet för den som missat denna fantastiska titel. Direkt tillgänglig i mobilen och för det, jag kan fortfarande inte riktigt svälja det, otroliga priset för 38 riksdaler. Kallar du dig för fantast av intressanta strategi, rollspel eller mobilspel så är du skyldig dig själv att äga det.

8 / 10
+
Otroligt prisvärt, grym spelbarhet, vacker presentation, långt äventyr, ljuvlig design