Tomb Raider

Tomb Raider

Crystal Dynamics har skruvat tillbaka klockan för ikoniska Lara Croft och startat om Tomb Raider-serien totalt. Elfving har spänt pilbågen, laddat hagelbrakaren och tagit del av en Uncharted-doftande upplevelse...

Man kan tala sig hes om Lara Croft som ikon. Lara som en av få kvinnliga actionhjältar, Lara som sexobjekt eller Lara som symbol för framgångarna hos den första Playstation. Men egentligen är det ointressant. För spelares del har det alltid varit själva underhållningsvärdet i Tomb Raider-serien som varit det relevanta. Kvaliteten i titlarna har skiftat, men vi lämnades med mersmak efter det riktigt underhållande Tomb Raider: Underworld från 2008.

Dryga fyra år senare, när det nya Tomb Raider rullar igång, är den unga Lara Croft nyutexaminerad från universitetet och tokpepp på att få borda skeppet Endurance, för en expedition i ömiljö utanför Japans kust. Vädergudarna kokar dock ihop ett skeppsbrott i ett område kallat Dragon's Triangle, varpå Lara tvingas hitta mat, värme, vapen och förstås sitt team på den främmande platsen. Självklart vecklar ett ännu större äventyr ut sig, och farorna blir snart större än kurrande magar, ilsket småvilt och fullständig schampobrist.

Tomb Raider
Eld är en ständigt återkommande naturkraft i Tomb Raider, och den används till både stort och smått. Antingen använder du facklan för att elda till dig råmaterial som hänger i repkorgar, eller så susar du iväg en eldpil mot en röd tunna för en rejäl explosion.

Det berättas om en drottning Himiko, en uråldrig regent med schamankrafter, som på ön fortfarande avgudas av ett gäng bad guys med en viss Mathias i spetsen. Historien förs framåt via Laras samtal med sina vänner, men också via loggböcker och funderingar vid spelets många lägereldar. En inblick i Laras liv innan skeppsbrottet spelas också upp i den videokamera hjältinnan hittar i början av äventyret.

Ärligt talat är kampen mot fanatikerna på denna Lost-liknande ö inget jag bryr mig nämnvärt om, och förutom Lara själv är karaktärerna lättglömda och klichétyngda. Laras team är helt enkelt lite för stort för att hinna skapa något känslomässigt avtryck, och de typiska sidofigurerna (hårdingen, förrädaren, den kaxiga) finns alla representerade. Men visst: samma kritik kan riktas mot de flesta (action)spelen på marknaden, så relativt sett håller storyn en duglig klass.

Äventyret tar Lara till diverse platser på den stormpinade ön, där skottväxling, akrobatik och pussellösning är dina främsta sysslor. Gamla forskningslabb, kåkstaden Shantytown, underjordiska tempel och skogspartier proppade av utsvultna vargflockar är några av scenerierna. De mystiska, ändlösa stormarna på ön lägger dock ett mörkt, grått täcke över helheten och solen skiner så att säga med sin frånvaro.

Tomb Raider
De större, hubbliknande områdena där vägen för en stund inte är helt utstakad, är trevliga. Mer sånt hade varit suveränt.

Precis som i Uncharted-spelen går mycket av akrobatiken och de många vanskliga situationerna på räls i Tomb Raider, ett upplägg som tenderar att splittra spelare. Att med några få knapptryck fixa "omöjliga" hopp eller kana nedför backar med livsfarligt bråte hack i häl - allt förstås skildrat med dramatiska kameravinklar - är inte allas kopp te. Och inte min. Det blir rentav komiskt när Lara inom loppet av några minuter susar nedför en zipline, spolas handlöst nedför en vild ström, landar i en krackelerande flygplanscockpit, drar på sig en fallskärm och sedan piskas av 18 000 mörbultande talltoppar. Själv tittar jag mest på.

Vi blir alltså ordentligt hållna i handen i Tomb Raider, och de som vill känna sig duktiga utan att egentligen behöva vara det har mycket spänning att vänta sig. Överlag beror ens Tomb Raider-upplevelse mycket på hur man spelar, och ett tips till dig som vill suga på karamellen är att hålla dig borta från vänster bumperknapp - detta aktiverar nämligen instinktläget som pekar ut exakt vart du ska, och vilka föremål du behöver interagera med.

Tomb Raider
Eldstriderna bjuder inte på någon större utmaning (på den normala svårighetsgraden) och Lara känns ofta som en tank som plöjer genom horderna.

Tomb Raider är alltså en väldigt linjär upplevelse, men viss frihet erbjuds lyckligtvis i form av de valfria kryptorna som Lara kan hitta och utforska. Det är inga större utsvävningar det är tal om, och upptäckarglädjen dämpas av de lite väl hjälpsamma notiserna "secret tomb nearby", men visst är dessa stickspår trevliga. Vid ett av dessa områden hittade jag till exempel en elektrifierad vattensamling och att ta sig till andra sidan av den blev en skön utmaning. Belöningarna - vapendelar och annat gott - är dessutom värda ansträngningen.

Apropå upphittat material är Tomb Raider proppat med sånt, och tvångsmässiga samlare (det vill säga inte jag) kommer att ha fullt upp. Specifika vapendelar, det mer allmängiltiga "salvage" och förstås dammiga artefakter finns bakom varje hörn och i varje fallen fiendes ficka. Vill du klara precis allt i Tomb Raider finns även facklor som ska tändas och loggböcker som ska hittas. Vid spelets lägereldar kommer du åt en Fast Travel-funktion som låter dig besöka tidigare områden, något som blir extra intressant när du hittar ny utrustning som låter dig knäcka tidigare oöverkomliga hinder.

Jag bryr mig dock mest om att leta upp så mycket resurser som möjligt, vilket möjliggör uppgraderingar av Laras vapen och utrustning. Detta fördelande av råmaterial görs vid spelets lägereldar, och förbättrar siktet på pilbågen, förstärker din klätterhacka, utökar kapaciteten på vapnen, och så vidare. Vid lägereldarna kan du även lägga färdighetspoäng på Lara i olika kategorier. Detta låser upp egenskaper som en tåligare hjältinna, nya närstridsattacker, bättre chans att hitta råmaterial, med mera.

Tomb Raider
Ett stadigt rep är ofta din bästa vän i Tomb Raider. Tjusningen i att glida nedför en zipline dämpas dock en aning efter det blivit till en vana.

Överlag är det kul att bättra på Laras förmågor, men jag hade önskat att det hade gått att verkligen fokusera på en kategori och göra vår huvudperson till en expert inom ett, specifikt område. Uppgraderingssystemet är nämligen upplagt så att man automatiskt dras mot en jämnbra Lara.

Hur ser det ut på skurkfronten då? Jo, vanliga, vapenförsedda skurkar dominerar fiendeutbudet och de kommer i drivor och är rätt lätta att hålla på avstånd - ofta enbart med duktigt användande av pilbågen. Några få gånger bjuds det på mer seglivade skurkar med bättre utrustning (däribland en riktigt svettig fight mot en viss typ av inhemska ruskprickar) men annars är det pilmat som gäller.

Även själva miljöerna utgör hinder för Lara och Tomb Raider bjuder då och då på omgivningsbaserade pussel - stora som små. Hagelbrakaren kan exempelvis skapa en väg framåt när igenbommade dörrar gäckar dig. En bit in i spelet använder du repförsedda pilar för att dra åt dig tunga föremål och för att skapa klätterlinor till avlägsna platåer. I en oväderspinad byggnad går det att öppna och stänga väggluckor för att kontrollera vinden, och sålunda hängande plattformar och annat, och de pusslen känns både organiska och lagom utmanande.

Tomb Raider
Storyn är snyggt regisserad, men greppar dessvärre aldrig tag.

Pusslen är alltså en av höjdpunkterna i spelet och (med risk för att låta smått sadistisk) gillar jag även känslan av att Lara faktiskt får sig rejäla törnar då och då. Tomb Raider är överlag riktigt fysiskt och skitigt. Vi påminns då och då om en armskada Lara drar på sig i början av spelet, och vi bjuds också på själv-operationsscener a lá Rambo när Lara måste lappa ihop sig själv. Även om vi tar oss rätt lätt fram genom spelet får vi åtminstone illusionen av att färden framåt är tuff för vår huvudperson.

Många plus men en viss mängd minus, kort och gott. När Crystal Dynamics tackar för sig i eftertexterna efter dryga tolv timmar lämnas jag med en behaglig mättnadskänsla i gamer-magen. Ska man fortsätta med matmetaforerna ser jag dock Tomb Raider mer som en skål popcorn än en mer givande festmåltid. Detta är ett putsat spel med riktigt god grundmekanik och variation, men några riktigt minnesvärda moment bär jag dock inte med mig. Visst kan det vara mysigt att bli hållen i handen, men denna gång önskar jag att greppet varit lösare.

7 / 10
+
Varierad action, bra pussel, stilren presentation, roligt pilbågsskytte, bra röstskådespelare
-
Ofta väldigt självspelande, linjärt upplägg, ointressanta fiender

Petter Hegevall
Tomb Raider kan mycket väl vara det mest ambitiösa spelet i serien sedan Lara för första gången traskade ned i den där polygonfattiga PSOne-grottan. Det är väldigt skickligt berättat, proppat med cool tematik (hon stöps i eldens hetta under nio brutala timmar) och läckra miljöer.

Det känns verkligen som ett påkostat spel, en blockbuster som tagit hundratals miljoner och flera år att färdigställa. Inget har lämnats åt slumpen och det är svårt att inte gilla Tomb Raider för min egen del. Jag älskar spelkontrollen, atmosfären och ljudkvaliteten. Jag gillar även grafiken och presentationen. Utmaningen är välavvägd och mellansekvenserna strålande. Lara förvandlas lite väl snabbt från gnällskrikig n00b till hutlöst kallblodig megamördare, dock, och precis som i Uncharted innehåller äventyret för mycket (ibland ensidig) action och för lite utforskande/pussel. I slutändan är dock Tomb Raider en härlig comeback för en av spelvärldens främsta ikoner... 8/10

• AG Jati
    6/10
  • ovesmedberg