Crysis 3

Crysis 3

Crytek brassar på med spelvärldens överlägset fetaste grafik i ett blytungt actionäventyr till bredden fyllt med episka moment. Redaktör Mäki har recenserat Crysis 3...

Det må vara natt och regnet piskar mig visserligen i ögonen, men jag behöver inte mer än en bråkdels sekund i rollen som Prophet innan jag är redo att slå fast att Crysis 3 är tidernas snyggaste spel någonsin. Och det så överlägset att det inte ens är någon tävlan. Däremot är jag mer osäker på Prophet. Han verkar inte riktigt vara sig själv. Har maskineriet till slut tagit över? Är han mer Ceph än människa och hur mycket av Alcatraz finns egentligen kvar i honom?

För att besvara frågorna kastas man återigen in i kriget mot både Cell och Ceph och hamnar mitt i striden, utan några som helst andra vänner än gamle Psycho, som mer än någonsin gör skäl för sitt namn. Att ha backup i form av en bjässe med nanodräkt är såklart inte fel oavsett om man ska hugga ved eller rädda världen och redan från första stund märker man hur mycket mer populär Prophet blivit. Det poseras, det visas coola vinklar och det släpps tunga oneliners till både höger och vänster. Någon anonym hjälte är han inte längre.

Crysis 3
Redan vid första mötet med Crysis Warhead-legenden Psycho tvingas man ta sig för pannan och bara gapa. Detaljrikedomen är direkt otäck och allt från hud till ögon, mun och grimaser spöar allt vi tidigare sett i spelvärlden.

Den stora snackisen inför Crysis 3 har varit den totala förintelsen av New York. Inte på grund av några bomber, utan växter som helt rivit sönder staden i beståndsdelar där tidigare så mäktiga skyskrapor nu mest känns som naturliga fundament som gjorda för att leka krig bland. Det beror på att de försvagade Ceph kapslats in i New York med en enorm hangarliknande byggnad som fått tiden att accelerera något alldeles brutalt. Tänk Will Smith-rullen I Am Legend fast multiplicerat med hundra.

Där det tidigare flödade Kung Pao Chicken i Chinatown, flödar nu floder och nationalmuseet är fyllt av mögel och vegetation istället för konstverk. I sådana här omgivningar känns det ganska naturligt att man redan i spelets inledande skede får en pilbåge till sitt förfogande för att verkligen kunna leka Rambo. Pilbågen har man sedan alltid med sig och faktum är att den snabbt växer på en till ett oumbärligt tillhygge för den som smygande vill decimera fienden på ett mäkta tillfredsställande sätt.

Crysis 3
Under äventyret får man möjlighet att skräddarsy mer än i tidigare delar. Vapnen kan förses med olika sikten, ammunition, lampor, pipor och mycket annat.

Just att man alltid har den med sig gör att man heller aldrig behöver välja bort den. Den finns där hela tiden och så snart ammunitionen tryter plockas den fram för lite hederlig jakt. Dessutom finns flera sorters pilspetsar att välja bland såsom explosiva och elektrifierande. Därmed blir den ännu roligare att använda och det finns egentligen inget tillfälle när det inte lämpar sig att ta fram bågen och skjuta.

Action blir liksom aldrig coolare än när man osynligt skär strupen av stackare man smugit sig på innan man Robin Hood-stylee sänker ytterligare några fiender på håll med välriktade pilar. Därpå kan man sedan lämna osynligheten för att med nya bössan Typhon avlossa 1 000 kulor på en sekund mot resten av de skärrade motståndarna.

Crysis 3
Det är sällan man ställs inför någon mängd fiender samtidigt under äventyret. I gengäld tål de dock brutalt med stryk, vilket ger långa härliga strider.

Crytek har helt enkelt hittat rätt inriktning för Prophet som i Crysis 3 känns betydligt mer ikonisk och framträdande än i tidigare delar, med gott om filmsekvenser där han visar prov på superförmågor som skulle göra självaste Master Chief grön av avund. Många kommer säkert störa sig på att Prophet nu talar betydligt mer än tidigare, men alla behöver inte vara Gordon Freeman eller Master Chief och jag tycker dialogen mellan främst Psycho och Prophet är underhållande, inte minst tack vare bra röstskådespelare.

De nästan ofattbart läckra omgivningarna utgör även en alldeles lagom kompromiss mellan det friare upplägget i originalet kontra den linjära uppföljaren. Crytek har själva sagt att det är en blandning av Crysis 1 och 2, och jag tycker det är en bra beskrivning av läget. Visst är man hela tiden styrd mot ett mål, men det finns ofta flera alternativa rutter, gott om sidouppdrag och även alternativa sätt att tackla problemen på.

Crysis 3
Nu finns bättre möjlighet att ge protagonisten Prophet de egenskaper man vill att han ska ha, bland annat möjlighet att förbättra radarn, ladda om snabbare, läka kontinuerligt eller förbättra hoppförmågan.

Bäst är framför allt de mer öppna banorna där man antingen till fots eller med fordon kan närma sig fienden lite som man önskar. Dessa öppna banor är dessutom de mest grafiskt imponerande med sanslöst mycket effekter. Att inta en geografiskt högre position och spanandes se gräset svaja, varpå man därmed vet att fienden är på gång är en mäktig känsla. Att sedan ta upp sin pilbåge och sätta en explosiv pil bara för att sekunden senare se fienden sprängas till köttkonfetti är änu mäktigare.

Det blir naturligtvis mycket snack om grafik i det spel som otvivelaktigt är världens just nu snyggaste, och som Crytek menar kommer vara måttstocken för just grafik i två år framöver. Även om jag mestadels spelat PC-versionen har jag även fått möjlighet att testa spelet till Playstation 3 och Xbox 360. Skillnaden mot PC är dock direkt milsvid och när man ställer dem bredvid varandra ser man hur stor skillnaden faktiskt är tekniskt.

Med det sagt så är konsolversionerna också snygga, men bör såklart enbart jämföras mot just andra konsolspel och absolut inte PC. För den som vill spela med handkontroll fast på PC går det utmärkt då Crytek löst det här på smidiga sätt med bland annat dubbelklick och liknande för att få in maximalt med funktioner. De flesta större spel till PC stödjer såklart handkontroll numera, men här känner jag inte att jag förlorar särskilt mycket mot mus/tangentbord-combon och det tror jag många konsol-gamers som vill lira till PC kommer att uppskatta.

Crysis 3
Det är inte bara grafiken som håller världsklass i Crysis 3, även audiovisuellt levererar det med tunga ljudeffekter, skön akustik och krispig ljudkvalitet.

Crytek har även fattat en rad bra beslut som främjar spelbarheten. Bland annat kan man nu sprinta utan att rustningens mätare går ned. Därmed kommer man ifrån problemet att man kommer till strider utan att ha nog med energi kvar för att kunna göra sig osynlig eller använda pansarförstärkningen. Det var ett problem i framför allt Crysis 2, där nanodräkten aldrig riktigt kom till sin rätt.

Och det fungerar, jag använder rustningsförmågorna betydligt mer i Crysis 3 än i tidigare delar. Man har dessutom fått möjligheten att uppgradera sin rustning för att kunna förstärka det man tycker är viktigast, som att exempelvis få ännu bättre stealth-förmågor. Det görs snabbt via smidiga menyer och det går även att ställa in flera varianter för att snabbt kunna skifta bonusuppsättningar. Jag uppskattar verkligen de här valmöjligheterna.

Crysis 3
Äventyrets längd är jämförbart med Crysis 2 och kommer uppskattningsvis ta mellan 6-8 timmar att klara för de flesta.

Allt vore ultrasnygg frid och actionpackad fröjd om det inte vore för ett par onödiga skönhetsfläckar. Hit hör bland annat en ganska rutten fordonsfysik, där framför allt buggys är skyldiga. De är bångstyriga och inte alls särskilt roliga att använda, och de banor där de har en framträdande roll tappar därför rejält med underhållningsvärde. Utöver det finns även en usel bossfight som tyvärr är en av spelets viktigare (nej, jag tänker inte spoila) samt att Crytek är så stolta över ett nytt minispel för datorhackande att man lagt in det på för många ställen längs banorna. Det här hindrar tyvärr Crysis 3-kampanjen från att nå sin sanna potential.

Multiplayer-delen av Crysis 3 känns lyckligtvis oväntat fräsch. Och det mycket tack vare en kombination av både bakåt- och framåtblickande. Vapenarsenalen är exempelvis mindre än i många konkurrenter, men i gengäld mer varierad och genomtänkt. Banorna är även mer organiska är brukligt, vilket i praktiken betyder massor av gömställen och faktorer att ta hänsyn till. Min favoritbana ligger i Chinatown och innehåller så fantastiskt mycket buskage och ruiner att det nästan automatiskt gör att man måste ta det mer lugnt istället för att bara komma kutande med puffrorna dragna.

Crysis 3
Vid recensionstillfället hos Crytek spelades Crysis 3 på datorer utrustade med dubbla Radeon HD 7970-grafikkort. Samtidliga bilder i recensionen är tagna med den uppsättningen.

Dessutom finns roliga spelsätt som framför allt Hunter där två osynliga jägare med pilbåge ska jaga 10 Cell-soldater. Varje dödad soldat blir sedan själv jägare vilket gör det svårare och svårare för resterande att klara livhanken. De gånger jag själv suttit kvar som siste man känner man bokstavligt talat svetten rinna i pannan medan man gömmer sig för en osynlig och månghövdad fiende med tillgång till värmekamera. Flera andra upplägg finns såklart också, inte minst klassiska flaggfångarvarianter och liknande, och gemensamt för dem alla är att de är oväntat roliga att spela.

Det här beror bland annat på att man likt i Halo-spelen tål fantastiskt mycket stryk innan man får bita i det extremt högupplösta gräset. Det gör striderna böljande och underhållande med möjlighet till sanslösa comebacker och långa streaks. Jag tycker mig heller inte se några problem med spawn-punkter, vilket annars brukar kunna lägga sordin på stämningen rejält i många multiplayertitlar.

Det finns alltså helt klart potential här om man sköter det rätt. Och sammantaget med en story som på ett bra sätt knyter ihop säcken och besvarar alla frågor råder det inget som helst tvivel om att Crysis 3 är lilla julafton för fans av blytung action. Spel blir helt enkelt inte mycket fetare än såhär. Och skit för all del i Microsofts och Sonys maskande med nästa generations grafik. Den är nämligen här redan nu, och det kan vi tacka Crytek för.

8 / 10
+
Sinnessjukt snyggt, varierad kampanj, intensiv action, blytungt ljud, underhållande multiplayer, ljuvliga vapen