Svenska
Gamereactor
recensioner
Sniper: Ghost Warrior 2

Sniper: Ghost Warrior 2

För att lyckas uppskatta denna ickeoriginella shooter krävs en utomordentlig hängivenhet för prickskytte och stort överseende med helkorkad artificiell intelligens

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Psychonauts, Beyond Good & Evil och Okami är alla kritikerrosade spel som beklagligt nog har försäljningsmässiga floppar bakom sig. Sedan finns det spel som, trots halvljummen kritik, ändå lyckas nå ut till en bred publik. City Interactive skryter väldigt gärna om hur många exemplar de faktiskt lyckades kränga ut av Sniper: Ghost Warrior.

Att det därför skulle komma en uppföljare var oundvikligt, och en grafikmotor och två premiärförseningar senare (på grund av finputsning hette det) har jag alltså gäspat mig igenom ett högst mediokert och innehållsfattigt spel som är lika rikt på nyheter som byhåletidningens hemsida en händelselös tisdagsnatt.

Sniper: Ghost Warrior 2
Detta är samma grafikmotor som används till Crysis 3. Det märks inte.

Sniper: Ghost Warrior 2 är en typisk militärshooter som är tänkt att nästan enbart koncentrera sig på att göra det som många gånger är det roligaste i andra actionlir, nämligen att prickskjuta fiendeskallar från långt avstånd. För att lägga till en extra knorr i spelbarheten har utvecklarna låtit kulornas bana påverkas av vinden och gravitationen.

Detta är en annons:

För att säga något positivt så uppskattar jag helt klart ansträngningarna att ge spelet en realistisk touch. Här dör man efter att ha blivit träffad av endast ett par skott istället för att kötta vidare genom kulregnet, vilket ökar motivationen för att verkligen smyga sig på antagonisterna istället för att obetänksamt härja runt hur som helst. Jag gillar också att man får hålla andan för att göra det lättare att sikta. Det är nämligen något jag känner igen från mina dagar på skjutbanan då jag, för att hålla geväret så stadigt som möjligt utan att störas av bröstkorgens rörelser, gjorde just det.

Däremot borde nog vår soldat uppsöka läkare för hjärtproblem om man ska utgå från verkligheten, då en vilopuls på 60 höjs till 70 av att vända sig om och till 80 om man tar några springsteg. Jag måste dock erkänna att jag i några få stunder har haft kul och fått positiva vibbar av att försöka få in den mest perfekta träffen under de här förutsättningarna.

Sniper: Ghost Warrior 2
Lugn, han kommer förmodligen inte höra dig även om du skulle börja sjunga Carolas "Evighet" för full hals.

En miss kan förbli helt oupptäckt även om soldaten jag siktat på rimligen borde känt luftdraget när kulan gått förbi (och hört smällen från geväret, för den delen), alternativt få fienden att tillkalla hjälp eller ta skydd bakom närliggande hinder. Det är i situationer som dessa, när fiendesoldaterna får igång sin urdumma krigsartificiella intelligens, som Sniper: Ghost Warrior 2 visar sig från sin fulaste sida.

Detta är en annons:

Den ena fienden efter den andra beter sig som en halshuggen höna. Vid flera tillfällen har de sprungit rakt mot mig som om det inte fanns någon morgondag eller de inte hade någon familj som skulle sörja dem vid bortgång. Andra gånger väljer de att ta skydd bakom stora stenar som gör att jag får lägga undan den långa puffran till förmån för en lite mindre.

Sniper: Ghost Warrior 2
...ibland har dock fienden övernaturlig syn och hörsel. Och ibland är de som sagt blinda. Något mittemellan hade kanske varit en idé?

Mer än en gång har jag då fått smyga fram för att överraskningsattackera dem och sett halva deras kropp sticka ut bakom något skydd endast en meter ifrån mig, utan att de har någon aning om att jag är i närheten. En liknande intressant stund var exempelvis när jag avrättade alla i ett fiendeläger tills bara en fanns kvar, men istället för att gömma sig och öka sina chanser till överlevnad stod snubben alldeles still i sin bil och stirrade rakt fram, utan någon som helst antydan till att få panik.

Svårighetsgraden är obalanserad där jag i vissa stunder lätt smyger förbi, medan jag andra gånger och trots stor försiktighet ändå blir sedd när det i praktiken borde vara omöjligt.

Bandesignen är rakt igenom taget från ett spel som rimmar på Ball on Muty. Det börjar med den obligatoriska tutorialbanan som introducerar dig för alla funktioner. Här får vi höra uppstyltad konversation som med sitt så kallade färgstarka språk troligen är tänkt att få spelet att kännas personligt. Min mentor tjatar om att jag ska hålla mig gömd och vara försiktig, vilket han alltså utan att viska påpekar medan vi smyger under en bro med den uppenbart lomhörde fienden precis ovanför oss.

Sniper: Ghost Warrior 2
Bössorna låter som itubruten Kexchoklad när de avfyras.

För att höja spänningen får jag kommandon om att påbörja skjutandet följt av ett "nej vänta!" i sista stund, vilket dock enbart känns fånigt och inte höjer pulsen alls. Sedan blir det rälsskjutardags utan frihet under största delen av vägen. Det enda egentliga strategiska tänket du får göra är att fundera ut i vilken ordning du ska skjuta fienderna så att de inte märker av att fler och fler av dem försvinner.

En av delarna som underhöll mig mest genom kampanjens gång är när man får översikt över kompanjonernas färdväg och med hjälp av snipern sedan ska säkra deras framfart. Men inte ens dessa partier bjuder på några större alternativa lösningar för dig då en röst förklarar ganska exakt vem du ska tysta härnäst.

Att spelet är skapat med Cry Engine 3 märks inte. Som snyggast når grafiken aningen högre nivå än godkänt där miljöerna sedda på långt avstånd och ditt eget vapen gör sitt till. Dock dras det hela ner när småmissar uppenbarar sig, exempelvis när man tittar på några av de polygon- och texturfattiga föremålen som väljer att försvinna på ett magiskt sätt, eller när bilden fryser i korta stunder vid varje checkpoint.

Ljudmässigt känns träffljuden vid slowmotion-skotten inte helt rätt, utan får mig snarare att tänka på en aggressiv chipstugga. Röstskådespelarna läser upp sina machomanliga repliker som om de vore förstoppade av för många machomanliga rare steaks. Dessa monotona klichéer haglar dessutom i en inte helt perfekt balanserad ljudmix.

Sniper: Ghost Warrior 2
Naturen är fylld av skog så tät att kulor inte kan penetrera dem. Värsta superträd!

För de som vägrar lägga ifrån sig spelkontrollen finns ett flerspelarläge att grotta - förlåt, gråta ner sig i. I skrivande stund är det enda tillgängliga spelläget Team Deathmatch där du kan välja mellan två ynka banor (fler gratis nedladdningsbara är utlovade). Sex spelare på varsin sida krigar sedan i enorma, tråkiga kartor som inbjuder till att ligga lågt och invänta motståndarna istället för att söka upp dem.

Problemet är att de flesta förstås väljer att köra denna taktik, vilket resulterar i att farten och spelglädjen uteblir helt. Under de 20 minuter långa matcherna hinner de flesta ändå dö någon gång, så även jag, och då startas en kill cam som visar repris på hur dödsögonblicket gick till. Sa jag dödsögonblicket? Jag menar förstås en precis-innan-kill cam.

Sniper: Ghost Warrior 2 har ingen som helst egen identitet att stoltsera med utom vad gäller skjutmekaniken, som inte är särskilt upphetsande. Resten är lånat, rånat och inte vidare inspirerat.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Realistiskt dödlig huvudperson
-
Bedrövlig artificiell intelligens, obalanserad svårighetsgrad, trist bandesign, trist grafik, ingen frihet, meningslös multiplayer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • fille49
    Nja spelet är till att börja med inte riktigt så bra som ettan som jag anser vara ett av mina favaorit spel. Jag gillar dock nya Ai har... 8/10
  • Zaimon
    Det första Sniper: Ghost Warrior var knappt godkänt pga väldigt mycket buggar, ointressant story, och ostabil skärmuppdatering (på konsol). Nu... 4/10
  • wally
    Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig inför Sniper ghost warrior 2 faktiskt. Det var en ganska enorm beslut ångest men efter att jag kom... 7/10

Relaterade texter

Sniper: Ghost Warrior 2Score

Sniper: Ghost Warrior 2

RECENSION. Skrivet av Pard Madrid

För att lyckas uppskatta denna ickeoriginella shooter krävs en utomordentlig hängivenhet för prickskytte och stort överseende med helkorkad artificiell intelligens



Loading next content