Fuzion Frenzy 2

Fuzion Frenzy 2

Efter att ha blivit sparkade som utvecklare av Mario Party-serien sadlar Hudson nu om och gör partyspel åt Microsoft. Reslutatet är dock inte riktigt vad vi hoppats på...

Microsoft har målmedvetet sett till att bredda spelutbudet till Xbox 360 för att kunna bli den där riktiga mainstream-konsolen som föregångaren Xbox aldrig blev. Därför kommer spel som Viva Piñata, rollspelet Blue Dragon och nu uppföljaren till gamla kultklassiska partyspelet Fuzion Frenzy.

Förra gången var det Blitz Games som utvecklade spelet, som faktiskt inte var helt utan förtjänster. Men för att få till ett ännu bättre spel denna gång har Microsoft nu kontaktat Hudson. Och att låta Hudson utveckla Fuzion Frenzy 2 är ett klokt val. Företaget har en gedigen partyspelsbakgrund med åtskilliga miljonsäljare på sitt samvete. Dit hör inte minst de olika Mario Party-spelen samt naturligtvis Hudsons egen maskot Bomberman.

Temat i Fuzion Frenzy 2 är japansk lekshow, vilket i teorin ju är en ganska rolig idé. Alla har vi väl med skräckblandad förtjusning sett japansk förnedrings-TV på exempelvis Youtube eller kanske i Fredrik och Filips program 100 höjdare. Problemet är bara att allt är så horribelt designat och det är svårt att trivas med någon av spelfigurerna eftersom de är så rysligt fula.

De är nämligen alla ärkestereotypa, iförda neonfärgad spandex och bakgrunderna är minst lika risiga. Inte blir det bättre av den skrikiga designen på allt annat och den direkt vedervärdiga migränframkallande kommentatorn som med gapig röst och sjukt usel läppsynk kvalificerar sig som den sämsta i historien.

Grundtanken är hur som helst att du och tre av dina vänner ska möta varandra i ett gäng minispel. Totalt finns runt 45 olika som kan gå ut på att trycka på knappar så snabbt som möjligt, olika typer av race eller varianter på Herre på täppan. Idén är kul och jag älskar normalt minispel. Och visst finns ett par riktiga höjdare som att stänga in sin figur i en boll och rulla omkring på en liten plattform för att knocka av motståndarna.

Men tyvärr är de trista grenarna i majoritet där för många är direkt dödstrista medan många andra är för svåra att förstå direkt när man börjar spela. Det krävs nästan att man spelat spelet några gånger innan allt sitter och man kan tävla på någorlunda lika villkor. Därmed försvinner partykänslan snabbt och de vänner jag bjudit över för att spela tjatar konstant om att spela Mario Party 6 eller Buzz: The Music Quiz istället. Inte ett direkt gott omdöme.

Allt är dock inte dåligt med Fuzion Frenzy 2. Här finns som sagt några acceptabla minispel och det går faktiskt att själv välja vilka man vill tävla i. Därmed tröttnar man snabbt på dem eftersom det blir att man spelar samma hela tiden, men till dess är det stundtals skoj. Dessutom finns Xbox Live-stöd, vilket faktiskt är långt roligare än jag trodde det skulle vara. Tror även flera av er läsare (inklusive undertecknad) kommer att glädjas åt det faktum att det bara finns 14 Achievements på totalt 1000 poäng - vilka alla är mycket lätt att ta.

Men vill du spela partyspel till Xbox 360 är Xbox Live Arcade fortfarande det bästa alternativet. Spel som Heavy Weapon: Atomic Tank, Ultimate Mortal Kombat 3 och Street Trace: NYC är klart roligare och även billigare. Dessutom finns ju faktiskt gamla Fuzion Frenzy som var klart bättre än ryktet säger att spela på Xbox 360, och det borde man kunna hitta för långt under hundringen. Fuzion Frenzy 2 är kort och gott knappt värt att leta efter ens i reabackar.

Fuzion Frenzy 2Fuzion Frenzy 2Fuzion Frenzy 2Fuzion Frenzy 2
04 Gamereactor Sverige
4 / 10