NBA Street Homecourt

NBA Street Homecourt

EA laddar på med massor av oväntade förändringar när NBA Street gör efterlängtad debut till Playstation 3 och Xbox 360. Petter har recenserat...

Jag hade förväntat mig något annat. Något som skulle kännas betydligt mer bekant. För låt oss vara ärliga, EA förnyar sig förvisso varje år i sportserier som NHL och Fifa-spelen, men inte sådär överdrivet mycket. Jag trodde att EA skulle göra det lätt för sig. Uppgradera grafiken, tillsätta någon ny bana och ett par nya spelare. Jag trodde att NBA Street Homecourt skulle påminna väldigt mycket om NBA Street V3 fast med ett par obligatoriska uppgraderingar. Men jag trodde fel. För Homecourt är ett fräscht och spännande basketspel där en hel del roliga nyheter presenteras.

Den största förändringen som har gjorts rör Gamebreaker-systemet som är själva grunden i NBA Street-spelen från EA. Gamebreaker är en mätare som byggs upp allt eftersom man utför vansinnesmanövrer och sätter sina skott/dunkar på så läckra sätt som möjligt. Ju snyggare dunkar, ju mer juice trycks in i Gamebreaker-mätaren. När mätaren är full kan man utföra en rad extrema mega-moves (mycket coola namn, tycker ni inte?) som att exempelvis slå ett flertal volter i luften innan man dunkar bollen. Som om inte det vore nog finns möjlighet att göra upp till fyra poäng på ett skott om man nu lyckas lära sig behärska spelets mest invecklade superspecialare.

I tidigare NBA Street-spel kunde man som försvarare inte påverka motståndarlagets Gamebreaker som då bara registrerade offensiva poäng. Detta är omgjort i NBA Street Homecourt och man kan nu även knipa Gamebreaker-poäng genom att stjäla bollen ut motståndarens händer. Om polaren aktiverar sin Gamebreaker och sätter av mot korgen för att dunka sönder din heder, kan du nu stjäla bollen och vända hans Gamebreaker-attack mot honom. En välkommen förändring som tillför en del strategi till matcherna och får speltempot att kännas ännu mer kaotiskt.

Även dunksystemet är omgjort i NBA Street Homecourt och även det känns väldigt bra. Man använder till skillnad från tidigare spel inte flera olika knappar för att dunka, utan här nöjer EA sig med en knapp. Något som givetvis gör spelet mer lättspelat, vilket lika givetvis passar perfekt för ett spel som är som hämtat ur arkadhallarna. För att ändå behålla djup varieras dunkarna beroende på hur länge man håller dunkarknappen. Till en början tyckte jag att detta kändes lite knepigt, chansartat och inte särskilt genomarbetat men bara efter ett par matcher hade jag vant mig vid dunksystemet och slängde iväg trippeldunkar mot mina motståndare.

Många av spelets mest vansinniga dunkkombinationer bjuder på de mest vansinniga akrobatmanövrerna som någonsin skådats i ett sportspel och motsvarande superskott i Fifa Street eller supertacklingar i NFL Street framstår som ytterst lama.

Men medan NBA Street Homecourt imponerar beträffande de spelmekaniska ändringarna känner jag mig en aning besviken över hur innehållsfattigt det faktiskt är. Det omarbetade Career Mode heter Homecourt Challenge i NBA Street Homecourt och är förvisso mycket underhållande men samtidigt väldigt ytligt och innehållsfattigt. Det går exempelvis inte att skapa sina egna basketspelare på samma sätt som i NBA Street V3 och inte heller Custom Homecourt från det förra spelet finns inkluderat. Det finns ett gäng upplåsningsbara spelare och vissa nya kläder, men överlag känns extrainnehållet väldigt väldigt begränsat vilket är en viktig del i ett spel av den här typen. Jag vill kunna låsa upp NBA-legender och skapa min egen spelare från grunden (som i Tiger Woods-spelen)...

Väl uppkopplad på nätet är NBA Street Homecourt njutbart och nätverkskoden fungerar förträffligt med mycket lite lagg. Den bristfälliga funktionen för att hitta motståndare måste dock klassas som mer än lovligt puckad och förtar en del av det roliga, helt klart.

Audiovisuellt är dock NBA Street Homecourt väldigt bra, även om jag kan tycka att den färgfiltrerade grafiken och den karikatyraktiga designen ibland känns väl överdriven. Presentationen luktar lite för mycket guldtänder och "keepi'n it real" för min del och spelarna känns lite väl små med standardinställningen för spelkameran. Däremot är modellerna skrämmande realistiskt modellerade och animationsarbetet är väldigt bra. Det är exempelvis ingen som helst konst i att känna igen Iversons karaktäristiska crossovers trots att han bara är en sju centimeter stor polygonmodell. Det märks väl att EA hittat rätt med deras nya grafikteknologi som hittills bjudit på ursnygga boxare i Fight Night Round 3 och nu heltrevliga basketlirare i NBA Street Homecourt.

NBA Street Homecourt är ett jätteroligt spel som roar kungligt särskilt om man spelar tillsammans med tre kompisar på samma konsol. Skillnaderna mellan Xbox 360-versionen och Playstation 3-spelet är snudd på obefintliga och förutom lite väl snålt med innehåll är detta en strålande stund på basketplanen.

(OBS! Delbetygen i tidningsrecensionen av NBA Street Homecourt (Gamereactor #45 är felaktiga)

NBA Street HomecourtNBA Street HomecourtNBA Street HomecourtNBA Street Homecourt
7 / 10