Motocross Madness

Motocross Madness

Microsoft har återupplivat en kultklassisk spelserie, fast den här gången med de tokiga Xbox-avatarerna i fokus. Mathias har betygsatt nya Motorcross Madness...

Ingenting kan stoppa Master Chief när han ställer sig upp på sin motocrosscykel och börjar dansa. Han hinner sätta sig ner på sadeln igen precis innan fordonets hjul nuddar marken, och det är då som han slå på lustgasen och blåser förbi sina rivaler. Plötsligt dyker Big Daddy från Bioshock upp på motorcykel med brinnande hjul. Han kör rätt in i Master Chief så att fordonen kraschar. Förarna flyger däremot genom luften. Rätt in i en pyramid.

Nej, det här är verkligen inte det Motocross Madness som jag minns från min barndom, och det är sannerligen inte dess kultklassiska uppföljare från år 2000. Det har gått 13 år sedan dess, och nu tycker Microsoft att det är dags att återuppliva sin gamla spelserie. Fast den här gången med Xbox-avatarer och kart-racerkänsla.

Motocross Madness
Exotiska miljöer, höga hastigheter och helgalna trick är ingredienserna i nya Motorcross Madness. Den här gången spelar man dock som sin egen Xbox-avatar. Vare sig man ser ut som Agent 47 från Hitman eller Marcus Fenix från Gears of War.

Det är alltså våra egna avatarer som används i nya Motocross Madness, och av den anledningen känns även resten av spelet lika barnvänligt. Miljöerna, typsnittet och den arkadiga spelkänslan passar väl in i avatarvärlden, och resultatet är ett spel som känns mer som Mario Kart än sina lite mer realistiska föregångare. Detta skrämmer troligen iväg många av de som växt upp med Motocross Madness-serien, men det var väldigt länge sedan och man kan väl inte klaga på Microsoft för att de försöker återuppfinna någonting?

Och som kartracer är faktiskt nya Motocross Madness väldigt kompetent. Det är riktigt kul att drifta, hoppa och trixa för att bygga upp boosten till dess att mätaren är helt full och motorcykelhjulen börjar brinna, så att man viner förbi motståndet precis innan mållinjen. Fastkänslan är väldigt hög, och många av trixen är så galna att adrenalinet börjar pumpa när man ser dem för första gången.

Motocross Madness
Trots att detta är en kartracer så finns det inga gokarts. Det finns heller inga vapen att använda. Istället får man försöka köra in i sina motståndar och knuffa dem så att de tappar balanser och får smaka lera.

Motocross Madness använder sig också av Microsoft nya belöningssystem Avatar Famestar, som sträcker sig över en rad olika Xbox Live Arcade-titlar. Vare sig man spelar Wreckateer, Full House Poker, A World of Keflings eller Motocross Madness så finns det nya utmaningar att ta sig an varje vecka. Avklarade utmaningar leder till mer Fame, vilket i sin tur leder till nya föremål att använda på sina avatarer. Det är ett roligt belöningssystem som fungerar väldigt bra till just det här spelet, eftersom hållbarheten ökar radikalt.

Det är också kul att tjäna erfarenhetspoäng och pengar så att man kan köpa nya motorcyklar och uppgraderingar till sina bågar, men utöver det så finns det inte så mycket som lockar i spelets karriärläge. Multiplayer är det enda som spelar någon roll i Motocross Madness, med tre olika spellägen över Xbox Live och möjligheten att kunna spela på delad skärm med en kompis i soffan. Tyvärr kan man inte kan spela fyra personer på samma konsol, vilket är beklagligt då det är där som det största underhållningsvärdet kommer ifrån i dessa arkadiga kartracingspel.

Motocross Madness
Att sladda är receptet till framgång i Motocross Madness. Driftning leder till boost, och boost leder till förstaplatsen.

Det finns också väldigt få inställningar att ändra på när man vill spela mot andra personer. Man kan inte ens stänga av datormotståndet om man inte skulle få ihop åtta spelare. Men trots att man inte har så mycket frihet i hur man spelar Motocross Madness så är alla banor och spellägen roliga som de är. Det största problemet är istället spelets bildskärmsuppdatering. Den kan bli oerhört instabil, speciellt om man spelar på delad skärm.

Dessa småbrister känns dock acceptabla när man tänker på att spelet i fråga endast kostar 800 Microsof-poäng. Motocross Madness lyckas bjuda på stora mängder adrenalinpumpande underhållning trots sin lättöverkomliga prislapp, och letar du efter ett kartracingspel där det är möjligt att spela som Master Chief från Halo eller Ezio från Assassin's Creed är det bara att klä upp sin avatar, hoppa på motorcykeln och gasa.

7 / 10
+
Härlig fart- och spelkänsla, bra avatarstöd, galna trix och roliga banor, skön spelkontroll, väldigt prisvärt