Svenska
Gamereactor
recensioner
Hotel Dusk: Room 215

Hotel Dusk: Room 215

Kluriga pussel och gäster med dolda motiv. Knacka dörr på Hotel Dusk tillsammans med Kyle, dörrförsäljare och upphittare av det som är borttappat. Cing gör detektivspel och Love har testat

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

I ett nedgånget men välstädat hotell bor en samling gäster som alla bär på hemligheter. En pompös författare med ett gigantiskt ego bor i samma korridor som en bortskämd otrevlig ung man och en dotter som förlorat sin mor. Alla har sin historia och sina motiv till att ha tagit in på just detta hotell.

HQ

Kyle Hyde, före detta Los Angeles-snut, har också hyrt ett rum. Han har efter att ha lagt polisbrickan på hyllan reducerats till något så oglamoröst som dörrförsäljare. Under tiden han kränger varor sysselsätter han sig med att lösa mysteriet om vart hans gamla polispartner tagit vägen. På Hotel Dusk råkar det finnas ledtrådar om vad som egentligen hänt. Hans bästa verktyg är ett anteckningsblock där han skriver upp alla spår han vill undersöka. Anteckningsblocket är ett riktigt bra sätt att använda Nintendo DS tryckkänsliga skärm och jag använder det flitigt, något som ofta visar sig vara mödan värt. I blocket skrev jag dessutom anteckningar till denna recension, vilket naturligtvis kändes smidigt. Glöm inte att skriva om anteckningsblocket står det i mitt anteckningsblock. Och hur jävla meta är inte det? Mindblow!

Den grafiska stilen är splittrad, vilket känns väldigt synd. Karaktärerna ritas vid dialoger upp på ett tilltalande skissat sätt. Resten av grafiken kan på sin höjd kallas funktionell. Eller om jag skippar den snälla omskrivningen; ful och tråkig. Den estetiska upplevelsen är det enda i spelet som inte känns enhetligt. Den begränsade miljön på hotellet är en styrka som håller ihop äventyret. Kyle räddar inte världen efter att ha slagit sig igenom sjuttiotvå varierade scenarion, han hänger på ett sjuttiotalshotell för att lösa en gåta. Det räcker.

Ibland känns något extra begränsat. Som när man vet hur ett pussel skall lösas, men inte hur spelet vill att du rent praktiskt skall utföra det. Vid ett tillfälle var det meningen att jag skulle jämföra två bilder för att hitta skillnaden mellan dessa. Jag försökte stryka under skillnaderna, fylla i skillnaderna och rita pilar mellan skillnaderna. Ingenting fungerade. Det visade sig till slut att det var meningen att jag skulle rita en cirkel runt de områdena jag försökt markera på olika sätt. Då hade jag lagt tjugo minuter av min bussresa på att argt sitta och svära. Andra pussel är väldigt logiska och roande.

Ibland är jag väldigt road av Hotel Dusk: Room 215. Som i alla äventyrsspel kör man in i väggen med jämna mellanrum. Då känns det väldigt långsamt och man tröttnar på att promenera runt i korridorer och knacka dörr för att plocka upp nästa röda tråd. Samtidigt känner jag mig hela tiden nyfiken på gästerna, deras bakgrund och hemligheter. Jag tror mitt intresse grundar sig på att man för en gång skull skippat de värsta schablonerna. Det är inte djuplodande karaktärsporträtt som vecklas upp, men man slipper i alla fall helt bli skriven på näsan.

Detta är en annons:

Dialogen mellan Kyle och gästerna är ganska långsam men det är aldrig något jag retar mig på. Den brukar följa på en utdragen jakt efter ledtrådar och känns därför ofta som en belöning istället för ett jobbigt sidospår. All text i spelet är faktiskt befriad från putslustig humor, något som annars brukar vara en standard i genren. Istället försöker man få till en klassisk deckarkänsla som fungerar ganska bra.

Leta ledtrådar, lösa pussel och läsa dialog är den heliga triaden som bygger upp Hotel Dusk: Room 215. Blandningen fungerar bra men inte lysande. Hyde är lite osympatisk, men inte tillräckligt elak och hänsynslös för att vara en riktigt kul karaktär. När äventyret är över är jag nöjd, men knappast överväldigad. Lite som en kopp Gevalia och en macka med hushållsost.

Hotel Dusk: Room 215Hotel Dusk: Room 215Hotel Dusk: Room 215Hotel Dusk: Room 215
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Snygga skisser, annorlunda, roliga pussel, förhållandevis bra dialoger, lagom långt
-
Halvljum musik, ologiska pussel, delvis trist grafik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • edind
    Hotel Dusk är ett interaktivt deckaräventyr från den lilla utvecklaren Cing som tidigare gav oss Another Code, också till DS. Another Code... 8/10
  • Emil-92
    Efter den fullkomligt lysnade debuten med Another Code: Two Memories är nu Cing tillbaka. Men kan Hotel Dusk verkligen leva upp till sin... 7/10
  • Strife
    This is the second game from the developers of Another Code: Two Memories. The game reminds of its' predecessor. It uses the same concept - Lots of... 8/10
  • Odane
    Skymningen kaster ett dunkelt orange sken över öknen. Mitt ute i ingenstans ligger hotellet där allt kommer att avslöjas. En historia av svek och... 8/10

Relaterade texter

Hotel Dusk: Room 215Score

Hotel Dusk: Room 215

RECENSION. Skrivet av Love Bolin

Kluriga pussel och gäster med dolda motiv. Knacka dörr på Hotel Dusk tillsammans med Gamereactors Love Bolin

Hotel Dusk: Room 215

Hotel Dusk: Room 215

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Love Bolin

Leta ledtrådar och intervjua folk. Lösa pussel och dra slutledningar. Love har kikat närmare på Hotel Dusk



Loading next content