Tetris (Apple TV+)

Tetris (Apple TV+)

Mackan har spanat in den osannolika historien om hur Tetris slog sig fri från kommunismens klor och blev ett världsomspännande fenomen utan motstycke.

Det är svårt att inte framstå som en cynisk bittergubbe när man diskuterar moderna Hollywood och det maskineri som främst tycks leva till minnet av fornstora dar där återvunnet material premieras framför originalidéer. Kreativiteten skiner i sin frånvaro och kanske är det då föga förvånande hur en filmatisering av berättelsen om Tetris på förhand kändes som ett nytt lågvattenmärke. Lego, Barbie, Transformers, Hot Wheels och nu detta? Det får en att undra vad som står näst på tur, Corn Flakes med Adam Sandler som John Harvey Kellogg?

Kort och gott så närmade jag mig Jon S. Bairds filmatisering med en rejäl skopa skepticism. För trots den underliggande historien om Henk Rogers och Alexey Pajitnov är en genuint intressant sådan så kändes Tetris som ett på pappret omöjligt projekt. Situationen hjälps knappast heller av Taron Egerton i en av filmens huvudroller och hur någon vid sina sinnens fulla bruk höll en provspelning med mannen och glatt utropade 'honom skall vi ha, jippie!'. Det är för mig ett mysterium stort nog att matcha byggandet av pyramiderna.

Tetris (Apple TV+)
Blip blop!

Men ärligt talat. Oberoende av hur stundtals egendomligt lösaktig och genant uppblåst Tetris än är må vara i sin hantering av källmaterialet och hur tillspetsade och nästan karikerade karaktärerna kan framstå så var det omöjligt att sluta le åt det undersköna, perfekta kaos som utspelade sig framför ens ögon. Jon S. Baird har kort och gott lyckas med det omöjliga och skänker oss en exceptionellt känslosam, smart och fartfylld film kryddad med spionverksamhet, kommunistiskt mörker, ränksmideri och digitala fallande block.

I Tetris får vi följa den holländska speldesignern Henk Rogers jakt på rättigheterna till det titulära spelet efter att genom en slump fått det demonstrerat för sig på en elektronikmässa i Las Vegas. Det blir hans livs stora eureka-ögonblick, en blixt från klar himmel och för Henk är det tydligt. Tetris är framtiden med till synes oändligt försäljningspotential. Men vem har egentligen rättigheterna att ge ut titeln på dator, arkad och konsol? När Nintendo dessutom gör entré på slagfältet och ber Henk att ordna de handhållna rättigheterna till dom och deras nya Gameboy, ja då skruvas insatserna upp rejält.

Tetris (Apple TV+)
En tvättäkta kommunistisk ruskprick!

Detta blir startskottet på en katt-och-råtta lek, en kamp mot inte bara mot klockan utan även den brittiska publicisten Mirrorsoft och tredjepartsintressenten Robert Stein. Det blir en resa som för honom till kommunismens hjärta, ett USSR på gränsen till kollaps där Henk hamnar på kollisionskurs med hemliga polisen och finner en oväntad vän i Tetris skapare Alexey Pajitnov. En man som är väl medveten om potentialen i sin kreation men som också hyser ett djupt förakt till sitt fosterland. Det blir ett fyrverkeri av rang när kulturer och ideologier möts i kampen om Alexey Pajitnovs kreation.

Tetris är en fantastiskt välbalanserad film och trots Jon S. Baird frekvent tar sig friheter och mer ofta än sällan skönmålar sanningen en smula så är filmens tolkning av berättelsen en befriande lättsam sådan. Taron Egerton briljerar som den passionerade Henk vars liv slits mellan familj, arbete och de hajfyllda kommuniska vattnen i USSR. Hans engagemang och charm är imponerande, inte minst under de många, hårda förhandlingar Henk tvingas till med ryska statliga organ. Det är scener som lustigt nog bidrar med några av filmens bästa stunder fyllda av rappt snatter där de olika parterna ständigt försöker överlista varandra.

Tetris (Apple TV+)
Varför jobba när man kan leka med klossar?

Vid sidan av Egerton bidrar även resten av skådespelarensemblen med övertygande insatser och inte minst då Nikita Efremov som Tetris skapare Alexey Pajitnov men även Igor Grabuzov är charmerande härlig som ruskpricken och tillika KGB-överhuvudet Valentin Trifonov. Toby Jones är som vanligt också fenomenal och hans traditionellt brittiska sentimentalitet matchar upp perfekt med karaktären Robert Stein och de frustrationer han tvingas uthärda i förhandlingarna med kommunisterna och den rejält råttiga Robert Maxwell.

Tetris bjuder kort och gott på karaktärer, konflikter och vänskaper som du snabbt kommer bli genuint investerad i. Antagonisterna är precis lagom överdimensionerade och bubblar av härlig illvilja samtidigt som Henk och Alexey står för filmens hjärta med vad som i slutändan gränsar på renodlad bromance. Det är två nördars galna, fartfyllda resa på vägen mot odödlighet där grå betong blandas med färgglada block och tidstypisk pop-estetik. Ett rasande virrvarr av kontrollerat kaos och glädje i var som i slutändan kanske inte är en totalt sanningsenlig men sensationellt rafflande berättelse om vänskap.

8 / 10
+
En smart och rafflande berättelse som trots den tar sig flera historiska friheter är omöjlig att inte älska.