Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
FÖRHANDSTITT

Legend of Zelda: Twilight Princess

Det sista stora spelet till Gamecube blir också det första stora spelet till Wii. Snart är det dags för ännu ett magiskt Zelda-äventyr


Jag gillade grafikstilen i The Legend of Zelda: The Wind Waker. Så, då har man fått det sagt. Nintendos kanske mest kritiserade design i modern tid var en mysig återgång till den tecknade stilen i A Link to the Past, komplett med fiender som trampar luft i bästa tecknad film-stuk när de faller över en kant. Dessutom var det ett tekniskt mästerverk som kommer att stå sig betydligt längre än mer realistiska spel.

Så det var med blandad förtjusning jag fick se de första bilderna på The Legend of Zelda: Twilight Princess. Den nye Link med realistiska kläder och en ringbrynja instoppad inför den klassiska gröna filtjackan kändes lite som prinsen i Prince of Persia: The Warrior Within, lite "ooooh vad cool och hård och mörk jag är, ooooh". Jag var rädd att det leksamma och kreativa Zelda för alltid var förlorat.

Nu är mina farhågor undanröjda. Twilight Princess är mörkt, men inte pretentiöst och låtsasgoth. Det är lättare att dra en parallell till A Link to the Past och dess två världar. Mest uppenbart är förstås det faktum att Link byter skepnad så fort han hamnar i den mörka världen, och därefter tvingas springa runt som varg i stora delar av spelet (det måste vara en hårdare Link den här gången eftersom hans mörka "sanna jag" i det äldre spelet var en rosa kanin).

Jo, som vanligt i Zelda-serien är det en ny Link i en ny tid. Twilight Princess ska utspela sig efter Ocarina of Time men långt innan Wind Waker. Link är till en början en helt vanlig kille i en helt vanlig by, och ägnar dagarna åt att valla getter. Vi får också gå omkring och prata med folk och lösa diverse uppgifter, var och en med olika kreativa lösningar. Det märks snabbt att spelet varit under utveckling i flera år. Detaljrikedomen är helt vansinnig och överhuvudtaget är grafikmotorn grymt imponerande. Det är knappt att man tror att det är en Gamecube som sitter och spottar ur sig den här grafiken.

Men vänta nu. Spelet kommer ju faktiskt till Wii också. De grafiska skillnaderna är inte särskilt stora. Wii-versionen går att göra i widescreen-läge men är annars tämligen identisk. Den stora skillnaden ligger förstås i kontrollen. Det går att göra samma saker i bägge versionerna, men med Wii-nunchucken och fjärren blir det hela ännu mer inlevelsefullt, medan Gamecube-versionen får dras med ungefär samma kontroll som i Ocarina of Time och Wind Waker. Det som märks först är bumerangen och pilbågen, som styrs genom att markera mål genom att peka på skärmen, och sedan avfyra. Den nya bumerangen går också att styra genom flera mål i följd, vilket används i både pussel och bosstrider. En ganska uppenbar användning för fjärren får vi också i fiskespelet, där man kastar ut reven precis som med ett vanligt fiskespö. Men det ska också påpekas att hela kontrollsystemet är uppbyggt kring den nya kontrollen. Du utför olika svärdsattacker genom att vifta med nunchucken samtidigt som du slår (bägge handkontrollsdelarna har ju inbyggda rörelsesensorer). Det hela kräver lite koordination och en smula övning, men det är helt klart det mest varierade sättet att spela ett Zelda-spel (om vi räknar bort våra misslyckade försök att styra Zelda 1 med den gamla Family Fun Fitness-mattan till NES).

Det är svårt att få någon överblick över spelet, då alla tillfällen att testa det bestått av lösryckta scenarion både från början och senare i handlingen. Det som står klart är att det bjuder på extremt varierade uppgifter. Särskilt kavalleridelen där Link kämpar mot massvis av beridna motståndare är så långt från det vanliga spelet man kan komma. Det är också värt att notera att Twilight Princess är mer filmiskt är någonsin. Nintendo har gjort sin hemläxa och har skapat en del strålande sekvenser som får oss att rysa av välbehag, som när Link besegrat en boss på ett stort vildsvin, och Epona stegrar sig i motljuset, i slowmotion. Riktigt läckert.

Efter alla förseningar och all spekulation känns Twilight Princess, i sin kombinerade roll som svansång för Gamecuben och efterlängtad premiärtitel till Wii, som en utmärkt kompromiss. Oavsett vilken av versionerna du väljer kommer du att få ett otroligt genomarbetat äventyr med massvis av nyskapande idéer när bägge versionerna släpps i november.

The Legend of Zelda: Twilight PrincessThe Legend of Zelda: Twilight PrincessThe Legend of Zelda: Twilight PrincessThe Legend of Zelda: Twilight Princess
The Legend of Zelda: Twilight PrincessThe Legend of Zelda: Twilight PrincessThe Legend of Zelda: Twilight PrincessThe Legend of Zelda: Twilight Princess
BETA +