Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
FÖRHANDSTITT

ASSASSIN'S CREED

Ubisoft lämnar den persiske prinsen bakom sig för att utforska arabiska lönnmördare. Vi har tittat närmare på det mest lovande Playstation 3-exklusiva spelet


Ordet assassin kommer från sekten Hashshashin som verkade i Mellanöstern mellan år 1090 och en bit in på trettonhundratalet. Namnet ska antingen komma från grundaren Hassan eller vara ett nedsättande ord som syftar på att de använder hasch, något som dock är osannolikt med tanke på deras religion och deras fokuserade tillvägagångssätt. Oavsett vilket var assassinerna fruktade för sin hängivenhet och yrkesskicklighet. Och yrket var, förstås, att döda med politiskt syfte, därav ordets moderna betydelse.

I Assassin's Creed tar Ubisoft upp berättelsen om detta mystiska folk och deras inblandning i världshistorien. Vi får följa Altaïr, en ung assassin som hamnar i en konspiration som ska komma att avgöra framtiden för hans folk. Altaïr betyder "flygare" och syftar på örnens gestalt. Altaïr själv har en karaktäristisk siluett med sin långa kappa, kniven monterad på underarmen och det faktum att han saknar ett ringfinger. Likt Prince of Persia berättas Assassin's Creed av en annan karaktär, i det här fallet hans moderna ättling, som studerar historien om honom och sakta kommer fram till vad som egentligen hände. Detta ger en intressant kontrast mellan spelets medeltida verklighet och berättarens nutida perspektiv.

Spelet äger rum under sommaren 1191, framåt slutet av det tredje kristna korståget till Jerusalem. Rikard Lejonhjärta och hans motståndare, den berömde Saladin, kämpar om makten, och samtidigt försöker assassinerna staka ut en framtid i denna kaotiska tid. Den organiserade religionen i alla dess former, här med korsriddarna som representanter, står för raka motsatsen till assassinernas motto. Därför är det inte oväntat att de är fiender i spelet. Det ska dock påpekas att Lejonhjärta själv sägs ha anlitat assassinerna vid ett tillfälle, så allt är knappast svart och vitt. Och Saladin själv försökte vid en tidpunkt krossa assassinerna, men blev avrådd med hjälp av ett brev och ett stycke förgiftad mat. Bara genom att läsa lite historieböcker hittar jag mängder med uppslag till handlingen, något som jag utgår från att också Ubisoft har gjort.

Som synes är Assassin's Creed djupt grundat i historien, till skillnad från utvecklarnas tidigare Prince of Persia-spel. Även om det grundläggande upplägget kan se likartat ut, kunde de två spelen egentligen inte vara mer olika. Där prinsen följde en utstakad bana för att ta sig vidare har Altaïr en hel värld att utnyttja. Varje hus, varje tak, varje avsats är bara ett möjligt steg på vägen mot målet. Den persiske prinsen var den mest animerade spelkaraktären någonsin, men Altaïr har fem gånger så många rörelser till sitt förfogande. Till exempel kan han utnyttja varje utsprång bredare än fem centimeter för att klättra på. Tänk dig Thief-spelen blandade med Grand Theft Auto, så kommer du lite närmare. Spelet utspelas i tre olika städer: Acre, Damaskus och Jerusalem. Mellan dessa finns större landytor med utrymme för större hästjakter, men du kan också välja att resa direkt mellan städerna. Du får också besöka Altaïrs hem i slottet Masyaf, högborg för assassinerna. Jepp, allt detta är historiskt korrekt.

Det finns inte heller några svärdfällor, roterande sågblad eller annan anakronistisk teknik. Altaïrs hinder ligger främst i folkmassornas naturliga rörelser. Spelet använder ett intuitivt kontrollsystem där de fyra knapparna styr handlingar med armarna, vapen, huvudet eller benen. Du kan sedan justera rörelserna analogt med axelknapparna, och på så sätt försiktigt tränga dig förbi någon eller helt enkelt knuffa dem åt sidan, eller fokusera ditt sikte mot målet så att allt annat suddas ut. Den nya Scimitar-motorn ger utvecklarna möjlighet att skapa stora ytor med upp till sextio intelligenta personer som följer sina egna regler och reagerar på vad du gör. Att ta sig fram till sitt mål är relativt enkelt, och ofta går det helt enkelt att promenera fram genom folkhavet, för att sedan sätta fart mot sitt mål. Altaïr använder enbart en kniv för sina uppdrag, men så är han också riktigt bra på att använda den. Trots sitt yrke är han inte grym - han tar sig ofta tid att ta farväl av sitt offer på ett hedersamt sätt, innan han beger sig iväg.

Men då har det hela blivit lite svårare. När folkmassan är i panik kan det bli omöjligt att ta sig fram. Folk kan till och med försöka stoppa honom aktivt, samtidigt som vakter störtar fram. Då gäller det att utnyttja all sin list. Kanske är det enklast att klättra upp på ett hus och fly takvägen, men tänk på att vakterna är nästan lika smidiga och kan följa efter. Kanske kan du försöka slåss, men Assassin's Creed är realistiskt och ett rejält hugg sätter p för din karriär. Kanske kan man dyka in i en gränd, men springer du på någon som inte tycker om dig kan du hamna i ännu större trubbel. Tack vare spelets avancerade artificiella intelligens kan det löna sig att utföra sidouppdrag för att vinna befolkningens tycke och därmed få oväntad hjälp, som när vi fick se Altaïr i sin vita dräkt gömma sig bland vitklädda munkar. Men det innebär också att du inte kan göra vad som helst; om du börjar klättra upp på tak kan du räkna med att folk stannar för att titta, och kanske drar till dig oönskad uppmärksamhet.

Mottot för assassinerna och för själva spelet har varit "ingenting är sant, allt är tillåtet". Med detta i åtanke kan vi vänta oss både en spännande handling och en spännande värld att utforska helt på egen hand. I mars nästa år ska det släppas till Playstation 3, men att döma av Ubisofts tidigare spel så lär det dyka upp även till Xbox 360 och PC senare under året. Men det här är definitivt inte ett spel som vi vill vänta onödigt länge på. Assassin's Creed är ett magnifikt epos som blandar maffig action och intuitiv kontroll med en historisk trovärdighet som får flera på redaktionen att nästan göra på oss av förtjusning. Vi kommer att följa Altaïrs historia med mycket stort intresse, lita på det!

Assassin's CreedAssassin's CreedAssassin's Creed
BETA +