Cossacks II: Battle for Europe

Cossacks II: Battle for Europe

Sugen på att kontrollera tusentals soldater, krossa fiendeformationer och erövra Europa? I så fall är Cossacks II: Battle for Europe spelet för dig!

I Cossacks II: Battle for Europe tar spelaren kontrollen över massiva arméer bestående av tusentals soldater som man i egenskap av general har befälet över. Eftersom spelets historiska prägel är satt till 1800-nånting är det oklanderligt snyggt uppställda led av musketererare som turas om att skjuta på varandra som erbjuds - precis som i Hollywood-filmerna.

Detta är en fristående expansion till Cossacks II: Napoleonic Wars, och för er som spelat föregångaren kan vi sluta här. Gillade ni originalet och vill ha mer av samma är Cossacks II: Battle for Europe ett utmärkt val men om ni inte gillade det kommer ni knappast omvändas av detta det senaste spelet. Problemet är att det är alldeles för likt föregångaren och mer känns som ett gratis tillägg av nya banor och utmaningar än som ett helt nytt spel. Detta är lite av en otrevlig flashback tillbaks till PC-spelsvärlden anno 1996, när det fortfarande var tillåtet att göra exakt samma spel en gång till fast i ny förpackning. Sedan dess har kraven tack och lov höjts, och det blir allt mer ovanligare att se expansioner som utan ett uns av nytänkande trots allt hittar fram till butikshyllorna.

Om man ska vara rättvis har dock Cossacks II: Battle for Europe ett par nyheter som åtminstone kan motivera ett köp för hardcore-fansen av originalspelet. Tre nya arméer (Spanien, Polen och Confederation of the Rhein) har adderats till den redan väl tilltagna mixen av europeiska stormakter, och det är kring dessa nya arméer som enspelarlägets kampanjer kretsar kring. Liksom tidigare ligger fokus på taktisk planering av storskaliga arméer bestående av tusentals dödsföraktande soldater där man som spelare själv kan välja just hur insatt och pillig man vill vara. Men minst lika viktigt för krigslyckan är också att moralen hos mannarna hålls uppe och att de har mat och ammunition. Nyss nämnda resurser finner man genom att erövra bosättningar som finns utspridda lite här och var på kartorna, och det är ofta kring dessa strategiskt viktiga platser som merparten av striderna tenderar äga rum.

Den artificiella intelligensen är överraskande smart och är ett välkommet fall framåt ifrån den stundtals stelbenta sådana från föregångaren. Även om spelet inte ser mycket ut för världen så känns striderna precis så storslagna och kaotiska som man kan förvänta sig. Det är svårt att inte brista ut i ett läskigt grymt leende varje gång man lyckas bryta fiendens linjer och man ser utspridda fiendehopar som förgäves försöker ta sig tillbaka till säker mark innan de faller till marken av en välriktad kula. Det intressanta är att datormotståndet följer och anpassar sig förvånansvärt väl till ens spelarstil, vilket gör även de mindre inspirerade enspelaruppdragen till banor som är väl värda att spela igenom.

Men Cossacks II:s storhet ligger helt klart i spelläget "Battle for Europe" - och då helst när man lirar det online mot andra mänskliga motståndare. Medan enspelarkampanjerna och det väl tilltagna skirmishläget utspelar sig i realtid är "Battle for Europe" en spelvariant som är mer närbesläktad med klassiska brädspelet Risk. Här väljer man ett land att spela som för att sedan kämpa om makten över Europa i en blandning av turbaserat och realtidsstrider. Via en karta över Europa flyttar man sina enheter, handlar med kringliggande områden och förklarar krig mot grannländerna. Eftersom det är fullt möjligt att ingå allianser eller icke-aggressions-pakter är en vass tunga minst lika viktig som skarpa bajonetter. Men när det ändå drar iväg till strid (som det förr eller senare alltid gör) kastas det turordningsbaserade systemet ut genom fönstret till förmån för lite snabbare fältslag i realtid.

Det är tydligt att GSC valt att fokusera på striderna eftersom allt annat känns ganska halvhjärtat utfört. Musikens pompa och ståt fungerar visserligen en stund, men bara efter någon halvtimme eller så blir de högtravande tonerna fruktansvärt irriterande. Grafiken är inte heller någon höjdare - som synes är den utdaterad med minst fem år! Men det är som tur är varken musiken eller grafiken som Cossacks II: Battle for Europe handlar om. Nej, människorna som köper det här spelet vet vad de får och de trogna Cossacks-fansen står knappast och faller bara för att spelets utseende är ungefär lika upphetsande som ett syra-bad. Som en skön mix av taktisk strategi uppblandat med stora doser 1800-talsromantik står Cossacks II: Battle for Europe fortfarande i en klass för sig - få nyheter till trots.

Cossacks II: Battle for EuropeCossacks II: Battle for EuropeCossacks II: Battle for EuropeCossacks II: Battle for Europe
6 / 10
+