Svenska
Gamereactor
nyheter

10 snabba med Shigeru Miyamoto

Retro Studios och Zelda Wii U-tankar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vår spanske Gamereactor-kollega David Caballero träffade självaste Shigeru Miyamoto under helgen för att få sig en pratstund om alla möjligheter Wii U för med sig, hur han tänkt sig att Gamepad ska nyttjas, tankar om Nintendo Land och såklart funderingar om framtiden för Zelda.

En längre intervju är på gång, men vi har plockat ut tio godbitar ur den för att ni redan nu ska få ett smakprov på vad spelvärldens förmodligen störste geni tycker och tänker. Häng med!

Tankar om hur Wii U ska spelas:
- Vi utgår från premissen att praktiskt taget alla Wii U-spelare kommer ha en Wii-fjärr och Nunchuck hemma. Och åtminstone en Wii Motion Plus. Så vi tror att utvecklarna kommer kunna använda olika kontrollvarianter med stor frihet.

Tankar om att använda två skärmar:
- Jag kan absolut tänka mig ett spel där man använder båda skärmarna (TV och Gamepad) för att spela eller skjuta varandra med Wii-fjärren.

- Allt handlar om idéer... Hmmm [skrattar]... Jag funderade på 'hur gör man ett spel som skiljer på de båda skärmarna?', men det är en teknisk fråga.

Tankar om ett Retro Studios-Zelda:
- Möjligheten att låta Retro Studios göra Zelda är inte alls långsökt. Tvärtom är det fullt möjligt.

- Hittills har design och manuskript skapats internt hos Nintendo och så måste det förbli. Retro Studios är kvalificerade, men de skulle behöva vara mycket i kontakt med oss - och extern kommunikation är alltid lite svårare. Retro Studios arbetar bäst när de inte måste förlita sig på någon, vilket förmodligen inte är optimalt för ett Zelda-spel.

10 snabba med Shigeru Miyamoto
Vår spanska Gamereactor-redaktion fick chansen att äta croissanter till frukost tillsammans med Shigeru Miyamoto.

Tankar om Pac-Man VS-arvet:
- Genom Nintendo Land kommer många utvecklare att komma på tekniker och saker de kan göra med Wii U, så många intressanta projekt och idéer lär dyka upp.

- Vi skapade Pac-Man VS (reds. anm: nio år gammalt Shigeru Miyamoto-spel med asymmetriskt gameplay som spelades på Gamecube med Game Boy Advance) med Namco Bandai Games. Vi presenterade det på E3 och det var verkligen roligt, om än inte så framgångsrikt. Även om Nintendo Lands koncept är liknande, så är läget annorlunda med Wii U.

Tankar om skärrmstorleken på Gamepad:
- 6,2" är en idealisk storlek. Den nyligen utannonserade Ipad Mini är jämförbar i storlek och visar att vi är på rätt spår.

- För att skapa Wii U-kontrollen fick vi göra vårt bästa, med varje aspekt övervägd och studerad in absurdum.

Tankar om Miiverse:
- Med Miiverse ville vi satsa på en chat med handskrift, för att ge det mer personlighet.

- Eftersom vi inte vet vad som kan tänkas skrivas mellan användare, kommer vi att hålla koll på dessa meddelanden. Man kommer kunna lämna meddelanden i många spel, mellan vänner som inte har klarat spelet ännu eller nått slutet. Det kan bli mycket kul.

10 snabba med Shigeru Miyamoto
Shigeru Miyamotos tuffaste utmaningar är enligt honom själv varje konsollansering.

Tankar om Nintendos onlinesatsning:
- Jag tror inte Nintendo är sena att satsa på online. Vi har studerat online sedan NES-tiden. Vi har hela tiden haft det antal hushåll som har online i åtanke.

- Vi provade det med Wii och Nintendo DS. Med Wii U måste man vara uppkopplad. Vi har alltid velat skapa en konsol med onlinefunktionalitet, men baserat på underhållningsvärdet för våra användare så visar våra data att det nu är rätt tillfälle.

Tankar om tredjepartssupport för Gamepad:
- Vi får se om tre till fem år hur många utvecklare som dedicerar särskilda insatser till spel designade exklusivt för de båda skärmarna.

- Nintendo-spel är skapade med två skärmar i åtanke. För närvarande är Ubisoft med flera engagerade i just att ta fram spel med dubbla skärmar.

Tankar om att hålla sig till en genre:
- Från min synvinkel finns det tre sätt att göra det på (reds. anm: angående att bestämma vilka spel som ska utvecklas), antingen göra ett spel som ingen har gjort förut, göra ett spel som kommer sälja bra just nu eller göra ett spel som aldrig fungerat tidigare men det nu är dags att försöka ge återupprättelse till.

10 snabba med Shigeru Miyamoto
Pikmin är den skapelse Shigeru Miyamoto själv är mest stolt över.

- Jag jagar ingen specifik genre, men jag tänker inte på några specifika spel heller. Rätt vad det är så kommer inspirationen och med den behovet att skapa.

Tankar om framtida mål:
- Just nu har jag två mål: Att skapa det jag vill och att skapa grupper som kan fortsätta skapandet utan mig.

- Om något skulle hända mig vill jag inte att allt ska stanna av. Jag ser så många möjligheter i denna konsol, jag skulle verkligen vilja göra mycket mer i framtiden. Just nu är det många team som jobbar med den och även fast jag just nu är här i Spanien fortsätter utvecklingen hos Nintendo.



Loading next content