De senaste åren har de fått stark konkurrens från en rad andra utvecklare, som utan tvivel har bidragit till att höja standarden. Nog om det, låt oss komma igång med lite hård fakta om EA:s officiella VM-spel. För det första finns det en del begränsningar, då spelet fokus ligger på årets VM-turnering. Detta har resulterat i att spelet bara har två lägen att välja mellan, självklart World Cup (WC)-läget och Friendly. I WC handlar det naturligtvis om att föra favoritlaget till vinst, vilket är ganska kul, men spelets styrka ligger i Friendly, som låter dig spela mot dina polare i egna turneringar. Det är ju alltid roligare att spela mot en levande och tänkande motståndare, som du verkligen ha se reaktionerna på (eller vise versa). Det är därmed inte sagt att AI:n i WC-läget är dårlig, för det är inte en lätt uppgift att slå stjärnlagen Brasilien, England eller Frankrike, om du höjer svårighetsgraden ett hack eller två. Det är med andra ord upplagt för många timmars skoj för alla fotbollsfans, ensam eller inte.
2002 FIFA World Cup (FWC) har, som väntat riktigt läcker grafik. Alla de officiella arenorna finns självklart med och de skall var återskapade in i minsta detalj. Så de lyckliga av er som har biljetter till årets VM, skall kunna känna igen er när ni äntrar tribunerna i Korea och/eller Japan. I det hela taget är återskapelsen levande, inkluderat en animerad publik, förvisso enfärgade från topp till tå, men ändå bättre än pappfigurerna vi är vana vid. I tillägg har man självklart de officiella maskotarna och några roliga gigantiska och uppblåsbara figurer som står längst sidlinjen och vajar. Men även spelaranimationerna är toppklass.
Det är tydligt att motion-capture tekniken åter har gett utdelning och bortser man från att bollen ser ut att vara fäst i spelarna med en tråd, så ser det nästan "äkta" ut. Varje lag har minst en stjärnspelare, vad det innebär återkommer vi till senare, och på några av dessa har man lagt stor vikt på att man skall kunna känna igen dem. Något som har imponerat med bl.a. This Is Football 2002 var att man faktiskt kunde se vilka spelarna var. Som sagt har detta gjorts med de mer kända spelarna i FWC. David Beckham är återskapad med närmast fotorealistisklikhet, medan vår egen Ole Gunnar Solskjær inte är sig speciellt lik. De flesta spelarnas kroppsbyggnad och proportioner stämmer ganska bra, men att det bara är de stora stjärnorna som kan skylta med likhet i ansiktet är en besvikelse. Det har för all del inte mycket att säga om spelet, men det hade varit fett om alla liknade sitt verkliga jag.
All den grymma grafiken har också ett rimligt högt pris. Xbox versionen av FWC lider nämligen av ett stort frame-rate problem. Varje gång du skickar iväg en långpassning och kameran justerar position for att ge bättre överblick, dyker det nästan alltid upp en märkbar slowdown, vilket har en viss inverkan på flytet i spelet. Men, den dynamiska kameran har också några feta features. När du t.ex. gör mål eller bommar med ett bra skott, så zoomar kameran in på spelaren i realtime och visar glädjen eller besvikelsen över prestationen. För att återigen zooma ut till full överblick. Vekligen coolt!
Som tidigare nämnt har samtliga lag, minst en självklar stjärnspelare. Stjärnspelare är markerade med en stjärna över huvudet likt en gloria och klassificeringen tilldelar spelaren flera utmärkande färdigheter. Dessa är t.ex. speed, fitness, shot eller pass och rankas på en skala mellan 1-7. Varje gång en stjärnspelare utför en av sina specialare, markeras spelaren och/eller bollen med en läcker ljuseffekt som visuellt understryker överlägsenheten i den aktuella färdigheten. Om en spelare t.ex. har skott som specialitet så skruvas bollen automatiskt mot ett av målets kryss och resulterar ofta i ett snyggt mål.
Luftspelet är också förbättrat i FWC. Detta gäller saker som nickningar eller volleys. Du håller helt enkelt ner X, A eller B-knappen. B-knappen skickar automatiskt bollen mot motståndarens mål, medan X och A-knappen antingen lobbar eller passar bollen i den riktning du håller den vänstra analogspaken. Detta förenklar och effektiviserar luftspelet en hel del. I tillägg kan du använda axelknapparna till att sätta spin på bollen i önskad riktning och du kan skruva bollen i önskad riktning med den vänstra analogspaken. Kontrollen är enkel att använda och det dröjer inte länge innan du är inne i spelet. Den ända nackdelen är Xboxens handkontroll. Knapparna är för tätt placerade för det här spelet och det är lätt att komma åt fel knappar i häktiska situationer. Till det blir man ganska sliten i händerna, då du använder samtliga knappar mycket. Lyckligtvis kommer Thrustmaster med en egen licenserad handkontroll som är optimerad för FWC, något jag tror kommer att kunna hjälpa oss med små händer.
På det är det Y-knappen som får din spelare att springa. Det räcker inte med att hålla in den, utan du måste trycka på den upprepade gånger för att hålla farten och springa ifrån eventuella motståndare. Det blir därför en hel del tryckande på den knappen. Finterna är placerade på den lilla svarta knappen, uppe till höger och många av spelarna har någorlunda individuella finter. I tillägg används den vita knappen för att få spelaren att springa efter en långpass. Oftast börjar spelarna springa automatiskt när situationen är optimal, men när en lagkamrat markeras med lagets färger och en linje, med samma färg, så skickar du fram den aktuella spelaren och passar till honom. Markeringen kan slås av, om du vill öka realismen, eller för att undgå att avslöja dina planer för en mänsklig motståndare.
Ljudet är också en mycket genomarbetad del av spelet. Kommentatorerna är bra, men slutar som oftast med att vara något distraherande, med sina återkommande fraser. Dessa kan självklart slås av, vilket är positivt. Det är nämligen mycket fetare att höra på de bra gjorda publikljuden, som varierar från burop, jubel och inte minst till sång av respektive lags nationalsång. Det är också otroligt kul att lyssna på spelarna som den här gången kommunicerar aktivt på planen. Några av lagen kommunicerar till om med på sina modersmål, men i regel är det engelska som gäller. Hur som helst är det en välkommen detalj. Själva kvaliteten på ljudet kan jag inte säga så mycket om, då jag bara har spelat FWC på en TV med ganska dåligt ljud. Men det är garanterat tillfredställande för de som har en bra anläggning, även om spelet inte kan skylta med full 5.1 surround.
Det finns mycket bra att säga om FWC, men som du förstod så har det också en del problem. Det nämnda framerate-problemet är utan tvivel det största problemet. Men, I gengälld gå spelet otroligt sakta. I standard inställningarna verkar det som en slowmotion skapelse. Men hastigheten kan justeras, men även på de snabba inställningarna får det inte snabbt nog. Detta sänker självklart intensiteten i spelets, men det är inte så farligt att det blir alltför plågsamt. Hardcore FIFA-fans kommer också att sakna en del av de detaljerade inställningarna och management möjligheterna de har vant sig vid i EA:s FIFA-spel , men du har självklart möjligheten at fixa med laguppställningen, formationer osv.