Svenska
Gamereactor
Sport

24-årig streamer går med i argentinsk fotbollsmatch i 58 sekunder, skämmer ut hela landet

"Det här är respektlöst": fotbollsvärlden går till angrepp mot konstiga marknadsföringstrick i Argentina.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den argentinska fotbollsklubben Deportivo Riestra, som ligger på nionde plats i den argentinska ligan efter att ha blivit uppflyttade förra året, har fått hård och nästan enhällig kritik för sitt senaste marknadsföringstrick: de fick en populär YouTuber, Spreen, att spela i en match i första divisionen.

Det här är inte ett fall av YouTubers och streamers som organiserar sina egna fotbolls- och sporttävlingar, som det är fallet med Spanish Kings and Queens's league. Inte ens om att YouTubers blir riktiga idrottsmän, som Jake Paul, som slåss mot Mike Tyson den här veckan. Det här är helt enkelt ett fall av YouTubers som suger ut professionell sport bara för publicitet. För pengarna.

Iván Buhajeruk, en 24-årig streamer känd som Spreen, som mestadels spelar videospel inför sina åtta miljoner prenumeranter, var en rubrik för laget. Men han spelade mindre än en minut: efter 58 sekunder byttes han ut.

– Jag har aldrig sett något liknande. Detta är oerhört. Det här är pinsamt. Var är det roliga i det här? Vi är journalister, det är en brist på respekt. Det här tynger argentinsk fotboll", sa kommentatorerna i direktsändning.

Detta orkestrerades av Speed, ett energidrycksföretag som marknadsför både klubben och streamern. Riestras kapten, Milton Céliz, sa uppgivet att "vi är inte ansvariga, det här kommer från ägarna".

"Allt jag vet är att Iván säljer burkar och jag får betalt tack vare burkarna", sa chefen Cristian Fabbiani i El País.

<social>https://x.com/prensariestra/status/1856349978978922539?t=BNXsridg8UL3_mXIvsNPGQ&s=08</social>

Argentinska fotbollsförbundet och en allmän åklagare utreder tecken på brott mot etik och bedrägeri

På grund av den överväldigande negativa responsen publicerade klubben ett uttalande där de uttryckte sina uppriktiga ursäkter till alla som tog illa upp. "Vårt mål var (och är fortfarande) att locka ny publik till fotbollen, bygga broar mellan olika världar och plattformar", och citerar Real Madrids president Florentino Pérez när han sa att europeiska ungdomar håller på att tappa intresset för fotboll.

Men marknadsföringstricket fick hård kritik från många offentliga personer (inklusive spelare från motståndarlaget Vélez, nuvarande argentinska ledare): "Idag visade TV (barnen) en genväg som inte är giltig. I dag var en brist på respekt för fotboll (...) ett fel budskap till samhället, till barnen.", sa Braian Romero från Vélez. Matchen slutade 1-1.

Det är inte säkert att det här problemet slutar i en offentlig motreaktion, eftersom AFA (Argentinska fotbollsförbundet) utreder om detta var ett brott mot den etiska koden, och en allmän åklagare misstänker ett spelbedrägeri.

24-årig streamer går med i argentinsk fotbollsmatch i 58 sekunder, skämmer ut hela landet

This post is tagged as:

Sport


Loading next content