Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ara: History Untold

5 Snabba: Ara History Untold

Strategi är en het potatis under 2024, med mängder av spännande titlar och ett av dessa är denna lovande historiska Civilization-utmanare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag kan ha sovit på historielektionerna, vad är Ara: History Untold för något?
Världshistoria är ett fantastiskt ämne som inspirerar både film och spel idag. Senast i mängden är en Civilization-utmanare vid namnet Ara: History Untold. Ett försök att blanda det bästa strategigenren har att erbjuda, med lite nymodigheter. Du bygger din civilisation utan krav på att specialisera den. Självklart kan du vinna beroende på hur bra det går för dig i forskning eller i krig. Men fokuset är att få ditt imperium att kännas unikt och att varje genomspelning tillåter dig att realisera dina ambitioner som ledare. Med hjälp av något som kallas "Prestige" kommer vi att få en god överblick över vår progression i att erövra världen. Du belönas med dessa poäng i allt du gör. Du behöver inte oroa dig över utvecklarnas krav på hur du ska vinna kampanjen. Du bygger din civilisation efter din bästa förmåga och blir belönad. Det är ett intressant upplägg som vi vet fungerar.

Ara: History Untold
Att bygga imperier fungerar lite annorlunda än du är van vid.

Varför ska jag bry mig om detta och inte fortsätta med mina kampanjer i Civilization, Humankind eller Old World?
Man skulle kunna jämföra det hela som en tom målarduk, där dina interaktioner ger form och färg till målningen. I en slumpad värld med mycket fokus på reaktivitet kommer världen att ändras och påverkas beroende på dina beslut. Sjukdomar, krig och eller industrier påverkar inte bara dig och dina invånare utan också resten av världen. Tränger vi djupare under ytan kan vi också se att ekosystem på planeten kan förändras. Beroende på vilken tidsperiod du befinner dig i kommer du att lämna olika stora avtryck på världen. Även om det kan verka dystert har du en enorm kontroll över vad som sker inom dina landsgränser Du kan skräddarsy hur en enskild byggnad ska fungera eller hur skatterna ska se ut. Både makro och mikroperspektivet finns ständigt närvarande. Med ett försök att skapa ett intuitivt användargränssnitt ska du klara av att fatta stora och små beslut på olika samhällsnivåer.

Väljer du ledare och land i detta strategispel?
I denna titel kommer du att få välja någon av historiens mest kända ledare. Det är du som intar rollen som denne karaktär. Man skulle kunna säga att det är du som är protagonisten. Det finns också ett antal mindre kända personligheter att styra länder med. Varje person är knuten till ett valbart land och har unika förmågor. Det påminner om konceptet vi brukar se i Civilization. Hur detta kommer att påverka flerspelarläget är oklart. Med hjälp av tidens tand kommer du att utveckla en liten by till ett storslaget imperium. Även om vi inte fått se mycket av teknologierna vet vi idag att vi även kommer att kunna forska oss en bit in i framtiden. Friheterna upplägget erbjuder tillåter dig att skapa en nation med just in moral och etiska kod. Det har inte ett moralsystem men du kan både vara en grym despot eller en demokratisk stat. Under årtusendena kommer du att förändra ditt lands religion, kultur, befolkning och lagar.

Detta är en annons:

Hur fungerar detta med fler än en spelare?
För att det inte ska ta för lång tid att spela detta gör alla sin omgång samtidigt. Det innebär att du inte ser motståndarens drag innan det blir din tur igen. Det är ett fantastiskt system vi sett hos konkurrenter som Civilization. Strategi tar tid och genom att begränsa tidstjuvarna med flera människor inblandade blir oftast upplevelsen bättre. I Ara: History Untold är det även ett system som finns med i enspelarportionen. Uppskattar du att väntetiden mellan omgångarna är korta, har detta potentialen att imponera.

Ara: History Untold
Många verktyg hjälper dig att få en överblick.

Har du någonsin velat skapa föremål i ett 4X?
En av de mest udda sakerna vi fått reda på är att du kan "crafta". För att soldater ska strida behöver de vapen och du kan skapa dessa med resurser du hämtar på kampanjkartan. Du kan även skapa mer storslagna saker i detta system än enskilda svärd. Konceptet är däremot ovanligt i genren. Det ska bli väldigt intressant att få interagera med resurser på detta sätt. Det öppnar för strategiska och taktiska beslut om nationens resurser, handel och diplomati. Vi kommer förmodligen behöva fråga oss själva vad som ska säljas och köpas regelbundet. Vi kommer bli tvungna att förhålla oss till ytterligare ett sätt att böja världen till vår vilja. Vi på Gamereactor tror att det kan komma att skapa en ny dimension av beslutsfattande och intressant spelmekanik i 4X-genren. Det återstår att se om det blir en trend eller något mer isolerat till just denna titel. Tanken på att kunna i detalj kunna spendera metaller, tyger och annat kan lyfta denna upplevelse. Det återstår att se om det blir ett smidigt system, väl inbyggt med resten eller om det krockar med upplägget. Det vi däremot vet är att du bör ha ögonen öppna för Ara: History Untold.

Ara: History Untold
Världen formas beroende på vad du gör och var du bygger dina städer.
Detta är en annons:

Relaterade texter

0
5 Snabba: Ara History Untold

5 Snabba: Ara History Untold

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Strategi är en het potatis under 2024, med mängder av spännande titlar och ett av dessa är denna lovande historiska Civilization-utmanare...



Loading next content