Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Avowed

5 snabba: Avowed

I höst ska vi få oss ge oss ut på ett nytt äventyr i Obsidians ambitiösa fantasy-rollspel och vi kikar närmare på det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Okej, snabb sammanfattning, tack!
Det är det nya spelet från Obsidian, studion bakom spel som The Outer World och Fallout: New Vegas, som nu gör ett helt nytt fantasy-rollspel som förhoppningsvis kommer att bli helt fantastiskt. Det utspelar sig i The Living Lands, en del av Eora som i sin tur är världen Pillars of Eternity-serien utspelar sig i. Avowed är alltså en del av samma universum som den serien men hur spelen eventuellt hänger ihop vet vi inte, det ryktas dock om att det är någon slags föregångare. Det började som utvecklarnas egna Skyrim, men växte under utvecklingen till något mer originellt och även om det inte går att sticka under stol med att det liknar både det och andra spel i genren hoppas vi att det känns fräscht. Om Obsidian lyckas med sina högt ställda ambitioner att skapa en välgjord berättelse, som verkar vara det man lagt mest fokus på tillsammans med engagerade strider, så kan vi nog få ett fantastiskt äventyr. Och det är vi ju såklart sugna på att ge oss ut på.

Ja, en bra berättelse är ju något som är viktigt i denna typ av spel, vad vet vi?
En mystisk pest har drabbat världen och du har skickats till de avlägsna öarna för att ta reda på varför. Det är egentligen själva grundhistorien och som så ofta så är ju inte berättelsen något man på förhand avslöjar alltför mycket om. Sedan utlovas det ett tydligt fokus på berättelsen som helhet och man kan under sin resa ha två kompanjoner med sig och dessa ska också vara en viktig del av spelets berättelse. Ens kompanjoner har band till spelets olika regioner och kommer att uppskatta eller visa sitt missnöje baserat på de val du gör och även om man bara kan färdas i sällskap med två så finns det dock flera att möta och skifta mellan. Det låter som att lite inspiration har hämtats från bland annat Biowares spel här och överlag verkar Obsidian ha ett rejält fokus på att spelaren ska forma sin berättelse och sitt äventyr själv, även om de säger att de gärna knuffar spelaren en aning i "rätt riktning" så att de får uppleva det spelet har att erbjuda. Spelet ska även inte binda dig vid någon specifik klass utan du formar din spelstil själv så en egendefinierad spelupplevelse verkar absolut vara något som man arbetat med att erbjuda.

Avowed
De olika platserna i världen ska bjuda på varierande miljöer och vi ser verkligen fram emot att besöka denna värld.

Oh, det låter ju bra. Något mer kring just detta...?
Här finns olika färdighetsträd att spendera sina erfarenhetspoäng på så man väljer som sagt ingen klass utan plockar det man tycker passar en bäst, och detta kan man även ändra under spelets gång. Man väljer dock en bakgrund, för att ge karaktären lite intressant djup men det innebär inte att karaktären knyts samman med någonting gällande egenskaper utan är mer ett fundament att utgå ifrån. Spel som Fallout, Skyrim, Starfield, The Outer Worlds med flera har ju visat oss rätt tydligt hur denna typ av rollspel brukar fungera och av det som visats upp i trailers så följer Avowed definitivt i fotspåren av dessa inspirationskällor. Det behöver ju givetvis inte betyda att det känns precis som det, och något man verkar frångått till viss del är en enorm öppen värld och man har istället delat in det i regioner som man rör sig mellan. Detta för att kunna berätta en tydligare berättelse och ha ett ramverk gällande handlingen för varje region man besöker. Så, spelaren tar sig helt enkelt genom olika delar av The Living Lands allteftersom äventyret fortskrider och anländer till nya regioner med tiden. Gissningsvis kan man säkerligen resa mellan dessa sedan för att utforska mer fritt och det verkar också finnas gott om sidouppdrag av varierande längd. I ett som visades upp under Xbox Showcase fick man leka lite detektiv och sedan göra en fällande dom baserat på det man kommit fram till, vi hoppas att det där med konsekvenser över ens handlingar och val kan påverka upplevelsen på ett unikt vis.

Detta är en annons:

Har spelet några saker som känns lite extra unikt, coolt, omtumlande, häftigt...? Eller blir det ändå mycket av samma som vi spelat inom denna genren förr?
Man kan simma! Det känns dessutom lite unikt i denna typ av spel att kunna dyka ner under vattenytan. Men visst, det är väl kanske inte världens mest omtumlande sak men jag tänkte ändå nämna det. Man har också lyft fram att man kan spela på det viset man vill gällande spelets action, med olika vapen och magiska formler som skapar ett större djup gällande strider än vad som annars kanske är vanligt i denna typ av rollspel. Angående vapen så finns givetvis svärd och yxor, men också pistoler och magiska formler att kasta. Du kan exempelvis ha en stav i ena handen för att kasta magi och sedan dunka på med ett svärd och så kan du snabbt växla mellan olika typer av vapen i striderna så du slipper gå in i en meny för att ändra det. Man har också sagt att striderna verkligen ska kännas engagerande och att det ska kännas "köttigt" att träffa en fiende med sitt närstridsvapen. Vi hoppas detta infrias då just action kan upplevas lite tamt i denna typ av spel. Förutom berättelsen och striderna som jag nu tjatat mycket om så har man också lyft fram hur världen också är väldigt omväxlande i hur den ser ut med tydliga kontraster mellan spelets olika områden.

Avowed
The Living Lands bjuder förhoppningsvis på fantastiska äventyr.

Så, när släpps detta då och på vilket eller vilka format kan vi spela det?
Microsoft köpte ju upp studion 2018 så det blir PC och de senaste Xbox-konsolerna som gäller. Sedan har ju Microsoft varit lite mystiska kring det där att vissa spel kanske dyker upp till andra konsoler, ändå. Vi har inget specifikt releasedatum mer än ett sådant där vagt 'hösten 2024' och vi hoppas såklart Obsidian kan hålla det samt att vi får ett spikat datum inom kort. Att ge sig iväg på detta äventyr efter sommaren låter ju såhär på förhand otroligt mysigt. Och eftersom vi säkerligen kommer vi få vänta många långa år på nästa Elder Scrolls så hoppas vi Avowed kan bli ett spel som stillar vårt begär kring fantasyrollspel en aning. Vi håller tummarna!

Relaterade texter

8
5 snabba: Avowed

5 snabba: Avowed

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Conny Andersson

Okej, snabb sammanfattning, tack! Det är det nya spelet från Obsidian, studion bakom spel som The Outer World och Fallout: New Vegas, som nu gör ett helt nytt...



Loading next content