Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Back to the Dawn

5 Snabba: Back to the Dawn

En mindre titel som fick lite uppmärksamhet under Gamescom var fängelse-rollspelet Back to the Dawn från Metal Head Games. I enlighet med Gamereactors gamla traditioner kommer därför nu 5 snabba svar på 5 snabba frågor om just Back to the Dawn...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Okej, döm mig inte för hårt nu men jag har faktiskt aldrig hört talas om Back to the Dawn förut. Vad är det för ett spel?
Ingen fara, min vän! Min kunskap är naturligtvis din kunskap och självklart ska jag berätta mer om vad detta märkliga spel går ut på. Back to the Dawn är ett rollspel som äger rum inuti ett fängelse där du axlar rollen som en nyintagen fånge från djurriket som behöver använda sina olika färdigheter för att navigera och överleva i världen bakom galler. Vilka färdigheter dessa nu är beror helt på vilken karaktär du väljer att spela som och i vilken egenskap du vill utveckla under spelets gång men i grunden handlar det om valet mellan att vara slug och karismatisk eller stor och stark. Eller varför inte en kombination? Väl inne i finkan behöver du snabbt lära dig hur livet i bur fungerar och du gör klokt i att bekanta dig mer rätt personer där tjänster och gentjänster samt pengar kommer att spela stor roll. Det finns dock många vägar att gå i Back to the Dawn vilket gör att din tillvaro i fängelset troligtvis kommer att skilja sig en hel del från min.

HQ
Back to the Dawn
Inräkning klockan 08:00. Samtliga interner kommer från djurens rike.

Ett fängelsespel alltså? Sådana kommer inte alltför ofta! Vad kan du berätta mer om livet bakom galler?
En hel del faktiskt! Det finns ju gott om filmer och serier som gestaltar världen på insidan där inflytande, status, allianser och fulspel har varit nyckelteman och jag vill påstå att utvecklarna på Metal Head Games har fångat atmosfären som vi bland annat känner igen från Prison Break eller Orange is the New Black på ett väldigt trovärdigt vis. För det första så lever man ständigt efter anstaltens egna klocka och rutiner där uppställning sker klockan åtta på morgonen. Mat serveras två gånger om dagen vid fasta tider och däremellan finns det utrymme för socialisering, fängelsejobb och hygienskötsel innan det är återigen är dags för inräkning vid dagens slut. Det gäller att lägga tiden på rätt saker och att vara en helt laglydig intern kommer dock inte att löna sig i någon större utsträckning. För att säkra de bästa förutsättningarna för dig själv är du nämligen tvungen att muta en del vakter, snacka in dig hos hårdkokta maffiabossar samt utföra småjobb och stölder på platser som du absolut inte bör befinna dig på vid fel tillfällen. Att stryka kläder i tvättrummet blir förvisso också en nödvändighet ibland för att säkra upp någon typ av inkomst men det räcker heller inte på långa vägar för att göra din status några verkliga tjänster i det långa loppet.

Det låter onekligen spännande! Men varför sitter jag i fängelse från första början och vad gör jag för att komma därifrån? Finns det någon story?
Vad du gör där inne beror faktiskt helt på vem du väljer att spela som i början av berättelsen. I nuläget vet vi att det kommer att gå att spela som åtminstone tre olika karaktärer varav vi känner till journalisten och räven Thomas samt den svarta pantern Bob. Varje karaktär har dessutom ett par olika bakgrunder att välja mellan där Thomas till exempel kan vara både nyhetsankare, grävande reporter eller krigskorrespondent till yrket, vilket bestämmer en del grundförutsättningar och bonusar i ett par områden. Om vi ska fortsätta på Thomas bana så är han i början av spelet mitt uppe i att avslöja en mörk konspiration där dåliga kemikalier och ett borgmästarval står i centrum men blir snart slängd i finkan när han blivit ovän med fel personer och behöver snabbt skaffa sig en plan för att ta sig ut. Första uppdraget blir således att kontakta sin advokat, vilket visar sig vara svårare än väntat i en fängelsemiljö där allt och alla vill ha något av dig. Efter det är det upp till dig att hitta din väg genom fångenskapens hårda korridorer där sidouppdrag, tjänster och gentjänster kommer att skaffa dig både allierade och kunskap som förhoppningsvis kan komma att bidra till din frihet. Risken att bli upptäckt är dock alltid närvarande, speciellt när du smyger omkring på områden som är strikt förbjudna för sådana som du. Vårt råd är att du spelar smart.

Back to the Dawn
Genom små minispel utför vi uppgifter som i längden kan stärka våra färdigheter.
Detta är en annons:

Men du sade ju att det var ett rollspel också. Hur visar det sig?
När jag tänker på klassiska rollspel vandrar ofta tankarna hela vägen tillbaka i tiden till Dungeons and Dragons som ju är någon typ av anfader till de modernare titlarna i samma genre som vi ser idag. Karaktärsbygge där du får välja din bakgrund har jag ju redan nämnt, precis som att du spenderar poäng i ett par kategorier för att få din fånge att växa i nivå. Sedan är Back to the Dawn ett väldigt dialogbaserat spel där dina färdigheter i karisma kommer att spela en avgörande roll. Alla medfångar från djurrikets alla hörn har dessutom sina egna unika bakgrunder som den nyfikne kan gotta ner sig i för att förhoppningsvis kunna använda informationen till sin fördel. Huruvida du lyckas med dina aktioner, vare sig de är sociala eller mer fysiska uppgifter, kommer dina färdighetspoäng att spela en viktig roll. Det är dock inte helt garanterat att en hög nivå motsvarar automatisk framgång, utan precis som på den gamla goda tiden är det tärningskast som avgör huruvida du klarar av projektet. Du kan förstås påverka mycket men ibland är det helt enkelt slumpen som avgör. Sist men inte minst är den vackra retroinspirerade estetiken något som för tankarna till ett klassiskt modernt rollspel och även fast Back to the Dawn inte ser ut att nå upp till samma nivå av ögongodis så är det visuella byggt på samma sätt som bland annat på Octopath Traveler 2 vars pixlade stil kombinerades med vacker ljussättning och bilddjup. Jag kan också passa på att nämna att det finns en hel del unika små minispel som används när du utför vissa uppgifter, vilket gör att även de tråkigaste fängelse-sysslorna kan bli till spännande utmaningar.

Back to the Dawn
Journalisten Thomas klurar på sin flyktplan...

Jag är redo att kastas in i finkan! När smäller det?
Än så länge har vi faktiskt inget bekräftat datum för när Back to the Dawn kan komma att släppas men om allt går som planerat så ser det ut att landa på Steam innan 2023 är slut. Huruvida det kommer till fler format vet vi ännu inte men vi hoppas förstås att även konsolspelarna får en chans att rymma från fängelset i samma veva. För ett litet tag sedan släppte utvecklarna för övrigt ett tidsbegränsat demo på Steam som visade upp en stor del av spelets inledning. Även fast det inte finns tillgängligt längre så går det att hitta en hel del videomaterial som visar upp hur Back to the Dawn ser ut och spelas i realtid. Vi ser hur som helst fram emot att sätta tänderna i gallret väldigt snart när Metal Head Games bestämmer sig för att tiden är inne för Back to the Dawn att se solens ljus. Med lite tur dyker även en recension upp här på Gamereactor i samma veva så håll ögonen öppna!

Relaterade texter

1
5 Snabba: Back to the Dawn

5 Snabba: Back to the Dawn

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

En mindre titel som fick lite uppmärksamhet under Gamescom var fängelse-rollspelet Back to the Dawn från Metal Head Games. I enlighet med Gamereactors gamla traditioner kommer därför nu 5 snabba svar på 5 snabba frågor om just Back to the Dawn...



Loading next content