Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Final Fantasy VII: Rebirth

5 Snabba: Final Fantasy VII: Rebirth

Det är inte lång tid kvar innan ett av årets hetaste spel anländer. Den 29 februari vankas det nämligen release för Final Fantasy VII: Rebirth...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är inte lång tid kvar innan ett av årets hetaste spel anländer. Den 29 februari vankas det nämligen release för Final Fantasy VII: Rebirth, och i denna artikel tittar vi närmare på fem färska frågetecknen och försöker reda ut vad vi har att vänta oss när Cloud & Co fortsätter sitt äventyr på Playstation 5.

Storleken har alltid betydelse. Hur stor är del två jämfört med ettan?
Final Fantasy VII Remake var ett relativt stort och omfattade spel när det lanserdes under 2020. Originalet till Playstation tog som bekant runt 40 timmar att klara (om vi bara ser till storyn), men remaken erbjöd runt en 35 timmar lång kampanj, och då ska vi ha i beaktning att det rör sig om en tredjedel av den kompletta historien. Rebirth kommer sedan operera inom en liknande tidsram då kampanjen beräknas ta runt 40 timmar att spela ut, men då kommer såklart även mängder med sidosysslor att finnas med för dryga ut speltiden. Totalt har Square Enix räknat med att det kommer ta cirka 100 timmar att uppleva allt som Rebirth har att erbjuda, och det är såklart inte illa pinkat av ett spel som ursprungligen innehöll runt 80 timmar material när det begav sig.

Final Fantasy VII: Rebirth

Om det är så pass stort så måste det finnas mängder med nyheter, eller?
Om vi bortser från de uppenbara sakerna som ny grafik, presentation, spelsätt och upplägg från 1997-klassikern så kommer Final Fantasy VII: Rebirth givetvis erbjuda en del nya saker som inte fanns med för 27 år sedan. Det största tillägget kommer förmodligen från mini-spelet kallat Queen's Blood, vilket beskrivs som Final Fantasy-versionen av Gwent som fanns i Witcher 3: Wild Hunt. I detta kortspel så kommer vi sedan inte bara få samla på spännande rariteter och fila på vår strategi, vi kommer även få testa vår kunnighet med olika svårighetsgrader, där den högsta av dessa beskrivs som lika intensiv som "A shooter game". även Chocobo Racing återvänder dessutom, och den här gången har spellägget uppdaterats för att passa en modernare spelpublik.

Detta är en annons:

Jag missade ettan när det begav sig, går det att hoppa direkt in i Rebirth?
Givetvis kommer de som tar sig tiden få den bästa upplevelsen, men det är inte nödvändigt att spela Final Fantasy VII Remake innan man ger sig an Rebirth. Detta bekräftade Square Enix under förra året, och man meddelade även att de tagit i beaktning att nya spelare kommer börja direkt med Rebirth. Med den tanken har man således valt att skapa en introduktion och återberättelse av händelserna från del ett så att såväl gamla som nya spelare kan antingen fräscha upp sitt minne alternativt få den grundläggande informationen som behövs för att ta sig an del två.

Final Fantasy VII: Rebirth

Final Fantasy VII Remake fick DLC efter sin release, kan vi förvänta oss något liknande med Rebirth?
Final Fantasy VII Remake fick korrekt ett tillägg kallat Intermission där karaktären Yuffi och dennes historia hade en central roll. När det kommer till uppföljaren ser det dockut som att vi inte kommer få se någon likande lösning då Square Enix inte planerar någon expansion eller DLC i detta nu. Ärendet i fråga bemöttes av spelets skapare, Tetsuya Nomura, sent under föregående år, och även om saker givetvis kan ändras så ser vi gärna att Square Enix fortsätter att fokusera på huvudberättelsen framför allt för många avstickare.

Släng fram lite tekniskt information vetja, hur mastigt är detta äventyr egentligen och slutligen... Kommer det till PC?
Final Fantasy VII Rebirt ser ut att bli en episk historia, och då inte bara sett till berättelsen och upplevelsen man vill förmedla. Det tekniska ser nämligen ut att bli rätt mastigt också, och det är bland annat av de mer krävande partierna i del två som spelet inte kommer anlända till Playstation 4, detta trost att föregångaren gjorde det. Anledningen bakom detta verkar främst handla om PS4:s brist på en så kallad SSD-hårdisk som erbjuder snabbare laddningstider, och Rebirths större områden hade inte gjort sig väl på det äldre formatet. För de som slutligen hoppas att se spelet till PC så kan vi meddela att inget finns utannonserat om den saken i dagsläget. Final Fantasy VII Remake lanserades dock till PC-formatet runt 18 månader efter sin ursprungliga relase, och det är inte omöjligt att ett likande scenario sker i fallet Rebirt.

Detta är en annons:

Relaterade texter



Loading next content