Vad är Delta: Snake Eater för nåt?
Detta är alltså en remake på tredje spelet i Metal Gear Solid-serien med samma namn (Metal Gear Solid 3: Snake Eater). Spelet ger oss en inblick i ursprungsberättelsen om den ikoniska militäroperatören med kodnamnet Snake. Allting utspelar sig under kalla kriget och i forna Sovjets djupa och farliga djungler. Berättelsen kan i korthet sägas kretsa kring rivaliserande nationer som utvecklar hemliga massförstörelsevapen. Genom att kombinera smygande med överlevnad måste en enda elitsoldat infiltrera fienden och förhindra ett massförstörelsevapen från att utlösa det största fullskaliga krig världen någonsin har skådat. Metal Gear Solid Delta: Snake Eater är en remake på vad som enklast kan beskrivas som ett av världens mest unika spelupplevelser. Genom att kombinera renodlad action med element av smygande och filmiskt berättande med långa filmsekvenser får spelet flera dimensioner och djup. Spelproducenten Hideo Kojima satte med originalet en egen standard vad gäller spelmediet. Med Metal Gear Solid Delta: Snake Eater kan vi förvänta oss en kombination av spänning, allvar, märklig humor och egendomliga karaktärer och bossfighter.
Vem är egentligen Snake och när utspelar sig detta egentligen?
Huvudkaraktären går under flera olika namn. Ett av alla namn är John, men också Jack som intialt arbetat under namnet Naked Snake, Vic Boss, Ishmael, Saladin, eller kort och gott Snake. Snake är en välkänd specialist, soldat och ledare för legosoldater. Han grundade den amerikanska arméns specialenhet Foxhound samt legosoldatföretaget Militaires Sans Frontières, och var med och grundade Patriorterna. Under namnet Big Boss skapades senare de militärstater som kallas Outer Heaven och Zanzibar Land som baser för sina verksamheter, i syfte att förverkliga sin vision om en nation för soldater. Många ansåg honom vara den största krigaren under 1900-talet, och han fick smeknamn som den legendariska legosoldaten, fruktad av både allierade och fiender som en hjälte och en galning.
Under kalla kriget, var Big Boss en lärling till The Boss, känd som modern till specialförband, och arbetade senare som hemlig fältagent för CIA:s Fox-enhet under Major Zero. Det är här vår resa börjar i Metal Gear Solid Delta: Snake Eater. Big Boss genetiska kod användes sedan i regeringens projekt Les Enfants Terribles, vilket gjorde honom till den genetiska fadern till Solid Snake, Liquid Snake och Solidus Snake vilka vi möter i de senare delarna av Metal Gear-franchisen. Han var dessutom den mentala och fysiska förebilden för sin kroppsdubbel och tidigare underordnade, Venom Snake, med vilken han delade titeln "Big Boss". Verkar allt detta oerhört förvirrande? Jo tack, det tycker fansen också. Faktum är att det blir svårt att förklara Kojimas legendarisk spelfranchise utan att både försvåra och förvirra. Samtidigt ska sägas att förlagans komplexa berättande och den unika spelmekaniken tillsammans skapar en upplevelse som få spel lyckas med.
Att spelet utspelar sig innan de övriga delarna, hur kommer det påverka spelbarheten?
En del skulle hävda att spelbarheten inte påverkas nämnvärt, givet att spelet utgör starten enligt tidslinjen. Samtidigt skulle andra säkert invända med att nya karaktärer introduceras i enlighet med spelens kronologiska tidslinje. Av dessa skäl kan karaktärernas introduktion blir ologisk om man börjar med Snake Eater. I Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, Peace Walker och Metal Gear Solid V: The Phantom Pain introduceras karaktärer som presenterades sent i spelserien varför det i någon mening blir rimligt att ta sig an spelen i den ordning som de först lanserades. Samtidigt ska sägas att remaken utgår från en helt annan spelmotor än förlagan, med flera förbättringar, alternativa spellägen och inställningar, vilket troligast gör remaken till det mest optimala sättet att börja spela och uppleva berättelsen.
Jag spelade aldrig de tidigare spelen i franchisen, kan jag börja med detta?
Metal Gear Solid Delta: Snake Eater utgör det tredje spelet i ordningen av Metal Gear Solid-spelen och det kan såklart få nya till franchisen att fråga sig, kan man börja med detta? Svaret är utan tvekan ja. Enligt Konami själva fanns det, bortsett från en stor efterfrågan bland fansen, en tanke om att locka en yngre publik som inte har någon koppling till franchisen sedan tidigare. Spelet fyller ändå 20 år i november och en rädsla har länge funnits att franchisen ska falla i glömska. Spelet har, sedan tidigare, dessutom en hög status givet en tydlig bakgrundsberättelse för franchisen och dess huvudkaraktärer. För den redan invigde kan samtidigt väntas ett spel som håller sig nära originalet, men med flertalet förbättringar. Spelet drivs med Unreal Engine 5 och implementerar två valbara spellägen. Dels ett så kallat legacy-läge för att vara så troget originalet som möjligt och ett nytt läge med förbättrad AI för fienden och menyvalinställningar i realtid. Det råder därför ingen tvekan om att vi spelare erbjuds en renodlad klassiker i ny förpackning.
Jag är oerhört taggad - När släpps det?
Producenten Noriaki Okamura tillkännagav för ett tag sedan spelets lanseringsdatum och nu kan vi äntligen börja räkna ner. Metal Gear Solid Delta: Snake Eater planeras att släppas den 28:e augusti. Spelet är bekräftat till Playstation 5, Xbox Series S och Xbox Series X samt PC. Vi har dock inte fått någon information om huruvida spelet kommer till Xbox Game Pass eller ej. Förhoppningsvis klarnar det närmare lanseringsdagen.