Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Rise of the Ronin

5 Snabba: Rise of the Ronin

Härnäst i vår artikelserie presenterar Olof fem snabba om samurajspelet Rise of the Ronin...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Rise of the Ronin, det är med han skäggiga apan i trailern va?
Nej, det är det inte, men det är lätt att ta miste! Vi har ju faktiskt två, på ytan intill förväxling lika, actiontitlar som utspelar sig i ostasiatiska landskap att se fram emot i år. Den ena titeln utgörs av nämnda Black Myth - "skäggiga apan" - Wu Kong, men det släpps inte förrän i höst. Först och främst anländer redan i vår ämnet för den här artikeln, nämligen Rise of the Ronin. Trots likheterna på ytan skiljer de två spelen sig dock markant åt. Black Myth baseras på en 600 år gammal kinesisk roman med fantasy-inslag medan Rise of the Ronin tar avstamp i ett faktiskt, historiskt skede där apor (tyvärr) inte lärt sig prata.

Så vi får Ghost of Tsushima igen då?
Inte helt och fullt men det är klart, Rise of the Ronin doftar betydligt mer socialrealistiskt samurajsvett à la Sucker Punchs äventyr från häromåret än "giant enemy crab", om du förstår vad vi menar. RotR äger också rum i Japan, dock under Boshin-kriget på andra halvan av 1800-talet, drygt ett halvt millenium efter att Jin Sakai högg ner mongoler och badade nakenbad på ön Tsushima. Boshin-kriget bröt ut i solens rike efter att japanerna fått påhälsning av Uncle Sam 1853, men det är emellertid inte hamburger- och pajätare du tampas med här. Din uppgift som kringvandrande samuraj är istället att navigera mellan de inhemska, fiktiva fraktionerna som kämpar om makten i svallvågorna av feodalismens fall, i startgroparna av det nya, demokratiska Japan. Sabaku, Tobaku och Obei är inte namn på cigarettmärken eller chokladmjölk utan eventuella, framtida styren som på ett eller annat sätt försöker staka ut nationens riktning framåt i ett Japan på tröskeln till framtiden. Innebär detta ett ställningstagande för eller emot shogunatet, eller kanske ett närmande USA/väst? Beroende på vem man stöttar och vem man dödar ska det finnas möjlighet för spelaren att forma hela landets framtid.

Rise of the Ronin
En garde, I'll let you try my Wu-Tang style.

Hur många pluppar finns det i världen?
En fråga vi alla ställt oss någon gång. Givetvis ska det samlas löv och kottar och avverkas kartsymboler också i Rise of the Ronin, men mer exakt hur detta kommer se ut råder det vissa frågetecken kring. Vad vi vet är att den sedvanligt öppna världen består av de tre städerna Edo, Kyoto och Yokohama, och mest troligt är var och en av dessa orter knutna till en av de tre fraktionerna. Efter att ha tröttnat på de rätt fattiga trähusen i Ghost of Tsushima är det skönt att äntligen få se pråliga höghus bjuda på lite höjdskillnader i RotR, och passande nog har vi förärats en fågelliknande glidflygare att sväva fram med. Skulle olyckan dock vara framme och marken störta mot ens fötter går det tack och lov fint att nyttja sin grapple hook för att ta sig upp och åter fram över taknockarna. Inalles har vi 27 kvadratkilometer stad och vidsträckt landsbygd att röra oss på, hela 10 kvadratkilometer mer än i det redan väl tilltagna Ghost of Tsushima. Lyckligtvis går det att beskåda härligheten från hästryggen.

Detta är en annons:

Får man ta med sin kniv till en eldstrid?
Med den senare tidsåldern kommer också nya förutsättningar att slåss. Förutom de klassiska svärden och kaststjärnorna får vi ett stort utbud av spjut, bågar, pistoler, revolvrar och gevär - det vill säga loot i mängder - att gå lös på fienderna med. Tempot är något högre än Ghost of Tsushimas relativt söliga dueller; RotR påminner istället mer om From Softwares Sekiro: Shadows Die och Team Ninjas tidigare spel Ninja Gaiden och Nioh. Den stora skillnaden är att man här kan byta mellan två karaktärer mitt i en strid, och utföra "tag-liknande" combos. Likt Nioh och Souls-spelen investerar du sedan intjänade färdighetspoäng i nya stats och skills i vittförgrenade färdighetsträd. Skulle du råka begå ofrivillig seppuku behöver du på klassiska Souls-like manér nå fram till ditt varma lik för att återfå dessa surt förvärvade poäng. Men räds dock ej, Team Ninja är inga fanbärare vad gäller git-gud-spelstilen. RotR ståtar med tre svårighetsgrader så att absolut ingen lämnas utanför i kylan.

Rise of the Ronin
Hur många pluppar finns det i staden?

Do you think your Wu-Tang sword can defeat me?
Konkurrensen är stenhård i souls-like-genren och titlarna formligen trängs intill varandra. Bara i år har vi nämnda Black Myth: Wu Kong och, troligen, Elden Ring: Shadow of the Erdtree att se fram emot. Med en rekorderlig utvecklingstid på över sju år, formatexklusivitet (PS5) och en djupdykning i den genre utvecklarna finslipat lika vasst som en katana sedan 2004 års Ninja Gaiden, ser Team Ninja ut att åtminstone ut ha gett sitt allt i utvecklingen av Rise of the Ronin. Den 22 mars, samma dag som Dragon's Dogma 2 lanseras, vet vi med säkerhet.

Relaterade texter

Rise of the RoninScore

Rise of the Ronin

RECENSION. Skrivet av Marie Liljegren

Majsan har inför recensionen av Rise of the Ronin gått all in och ätit Sushi morgon, middag och kväll medans hon slipat sin Katana vassare än Kevin Costners i Bodyguard enbart för att visa sin dedikation som tillfällig samuraj.

0
Häng med Rise of the Ronin bakom kulisserna

Häng med Rise of the Ronin bakom kulisserna

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Den senaste presentationen av Rise of the Ronin under Sonys stream härom veckan fick ett något blandat mottagande, men Team Ninja har alltid lyckats bygga en lojal publik...



Loading next content