Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Street Fighter 6

5 Snabba: Street Fighter 6

Capcom har stora förändringar på gång till sin klassiska slagsmålserie och vi kollar in vad de har tänkt sig...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Äntligen är pixlarna tillbaka va?
Det är många, inklusive mig, som verkligen hoppats att Capcom skulle lämna de lite plastiga karaktärerna bakom sig till Street Fighter 6, där i synnerhet del fem såg opersonligt ut. Men tyvärr verkar det vara just den vägen som Capcom valt att gå vidare med och Street Fighter 6-designen har mycket lite gemensamt med looken från Street Fighter II. Istället har de satsat på något slags lättsam realism. Detta gäller tyvärr även musiken där de smakprov vi fått tyder på ett tämligen anonymt soundtrack fyllt med hissmusik. Det ska dock sägas att tyngden från käftsmällarna tycks vara på plats, för ljudet är av allt att döma utmärkt.

Street Fighter 6

OK, men det är väl åtminstone slut med supermätarna och auto-combos?
Nej på båda dessa. Det finns nämligen en sedvanlig supermätare som du kan använda för att riva av automatiska attacker, där de svagare såklart är mindre spektakulära, medan de största tar en stund att kika på medan din valda kämpe gör hackbiff av sina motståndare. Jag är tyvärr inte alls såld på dessa automatiska combos, även om jag vet att vissa hävdar att de behövs för att tilltala casual-publiken (som ju älskar Smash Bros-serien som i hög grad saknar just detta. Den stora nyheten är annars Drive Gauge, en slags inverterad supermätare. Den här startar du nämligen med fylld, och hur du sedan väljer att spendera den under din match är upp till dig. Capcom erbjuder flera varianter att göra detta på, varav samtliga är förankrade i Street Fighter-historien. Dessutom kan du såklart fylla mätaren igen, och ett sätt att göra detta på är det älskade Parry-upplägget som ledde till så oförglömliga matcher i Street Fighter III.

Detta är en annons:

Vilka karaktärer kommer vi få slåss som då?
Capcom brukar som bekant vara lite fega numera, till skillnad från när Street Fighter II lanserades varpå i princip hela Street Fighter II-ensemblen slungades ut. Idag är ju tumregeln att alla fanfavoriter måste få vara med, och bekräftade återvänanden kämpar är Chun-Li, Guile, Juri, Luke och Ryu. Till detta kommer även nykomlingarna Jamie och Kimberly. Självklart är betydligt fler på väg dock och kommer utannonseras tids nog, men faktum är att vi känner till många fler efter en riktigt tung läcka kort efter att spelet utannonserats. Dessa namn har förvisso inte bekräftats officiellt (även om Capcom faktiskt kommenterade läckan som dessutom innehöll bilder), men består av Zangief, Dhalsim, E. Honda, Blanka, Cammy, Dee Jay, Rashid, Ed, Marisa, Mimi, Lilly, JP och A.K.I. Kort sagt verkar det som att i princip alla klassiker från Street Fighter II är tillbaka med ett par andra favoriter. Det lär alltså inte vara någon risk att du inte hittar något att spela som, där jag personligen är mest glad över att Guile är tillbaka.

Det låter ju lite lovande ändå, så när kommer det och till vilka format?
Fram till och med Street Fighter IV har serien oftast varit multiformat i någon omfattning, men Street Fighter V kom faktiskt bara till PC och Playstation 4. Till Street Fighter 6 satsar dock Capcom på ett annat upplägg... delvis. För spelet kommer förvisso även till Xbox Series S/X utöver de mer väntade PC och Playstation 5, men det kommer inte till Xbox One, däremot väl till Playstation 4 så alla med Sonys trotjänare ska kunna vara med och klappa käft.

Street Fighter 6

Hur har den klassiska spelkontrollen överlevt då?
Det här är en av mina största farhågor med Street Fighter 6. Capcom har nämligen gett sig i kast och pillat i det som är så otroligt heligt, nämligen just den klassiska spelkontrollen - något de började med redan i föregångaren vars Charge-karaktärer kraftigt förändrats så till den milda grad att det bara är ett fåtal kvar. Nu har de dessutom lanserat "Modern" som ett alternativ till "Classic" spelkontroll. Exakt hur denna fungerar vet vi inte ännu, men Capcom tror att den ska kunna bli gångbar även på turneringar och liknande. Om det sker, lär det inte ta lång tid innan klassiskt Street Fighter-spelande är ett minne blott.

Detta är en annons:
HQ

Relaterade texter

Street Fighter 6Score

Street Fighter 6

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Capcoms kämpar är tillbaka, på nytt redo att slå folk på käften. Den här gången väntar både ett uppdaterat spelsystem och en massiv singleplayer-del, vi har kollat in om det håller måttet...



Loading next content