
OK, så vad är Stoic för rövgäng, varför ska jag bry mig om dem?
Även om utvecklarens namn är lite märkligt och inte har nått ut till de breda massorna ännu, så är detta en studio grundad av tre Bioware-veteraner år 2011. De ville satsa mer på traditionella rollspel och gameplay snarare än de butikstjänster moderna onlinetitlar ofta är. Studion är främst känd för The Banner Saga-trilogin, som genomgående fick kanonfina betyg.
Jamen det lät ju spännande, så Towerborne är alltså ett typiskt Bioware-rollspel?
Njae, faktiskt inte. Om något brukar folk vilja jämföra Towerborne med Xbox Live Arcade-klassikern Castle Crashers, eller för den delen Streets of Rage 4, Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge och/eller arkadklassikern Golden Axe. Detta är alltså snarast ett beat 'em up i den lite djupare skolan. Här får du och upp till tre vänner (både lokalt och online) besöka en fantasyvärld för att tillsammans anta uppdrag. Hubbvärlden heter Belfry och därifrån har ni sedan en enorm spelvärld uppdelad i hexagoner att välja på. Genom att kämpa er fram kommer ni hitta alltfler hemligheter, maffiga bossfighter, fin loot och annat. Utvecklarna har tidigare sagt att "Kartan är utformad som en godisbutik full av läckra godbitar som ni kan njuta av", och det låter ju onekligen lovande.
Är det ett sådant där spel där man är helt chanslös om man inte pluggar teori för striderna och räknar frames för bästa timing?
Nej, raka motsatsen faktiskt. Om man vill jämföra med fightingspel är det mer som Soul Calibur eller Tekken, då spelsystemet är utformat så att alla ska kunna ha kul. Stoic menar att du ska kunna sätta handkontrollen i näven på både en fyraåring och en 88-åring och de ska snabbt fatta galoppen och vara igång med att spöa fiender. Kort sagt är det lätt att göra combos och få känna sig duktig i striderna. Därmed inte sagt att speldjup saknas, och den som vill kan absolut försöka lära sig alla varianter som finns och när attackerna bör göras. Dessutom finns fyra olika vapengrupper (Dual Daggers, Gauntlets, Swords & Shields och War Clubs) som karaktärerna är indelade i, vilket skänker spelmässig variation och gör det möjligt att optimera din grupp hjältar (eller Aces, som de kallas här) för att verkligen dela ut smisk på högre svårighetsgrader.
Fast fyra sorters kämpar var kanske nog när Golden Axe släpptes, idag räcker det dock inte riktigt...
Du har betydligt större möjligheter än så att skapa en unik kämpe. Dels ger dina vapen dig olika möjligheter och dels får du själv välja ganska precis allt gällande just din karaktär. Du kan alltså skräddarsy vilka egenskaper de ska ha, välja vapen/utrustning samt såklart även utseende. Dessutom får du senare något som heter Umbra. Dessa är en slags andeväsen som öppnar för långt fler möjligheter och specialattacker. Det möjliggör i sin tur för din grupp att optimera så vissa fokuserar på attack medan andra försvarar. Spelet skalar dock svårighetsgraden som den som spelar själv får ett något lättare motstånd, vilket gör att du inte behöver ha vänner att lira med för att få ut mesta möjliga av Towerborne. Eftersom spelet ingår med Game Pass, lär det dock inte vara svårt att få ihop en grupp att lira med.
Super, jag är härmed officiellt nyfiken, men grafiken borde väl vara bättre?
Towerborne är definitivt ett spel du bör se i rörelse på din egen skärm. Det är förvisso ingen titel som belastar grafikkortet maximalt, men Stoic har gjort ett fenomenalt jobb med vackra och varierade bakgrunder samt hutlöst välanimerade strider. Just sistnämnda är intressant eftersom det finns så otroligt mycket olika attacker och liknande, vilket gör att det konstant överraskar när det kommer till grafik. Dina kämpar är synnerligen välgjorda och de gemytliga striderna med alla väldesignade fiender och bossar gör Towerborne till en visuell fröjd att kolla på.