A Kingdom for Keflings

A Kingdom for Keflings

Vill du prova på livet som snäll och omtänksam jätte? A Kingdom for Kelfings låter dig traska omkring bland små pysslingar och hjälpa dem få lite ordning på sitt stadsbyggande...

Alla fans av spel som Sim City och Black & White eller för all del brädspel som Settlers har all anledning att spana in Ninja Bees senaste byggsimulator med det något udda namnet A Kingdom for Keflings. Spelet har marknadsförts främst genom att vara det första spelet där din nya Xbox 360-avatar kan spela huvudrollen (även om du kan välja en förutbestämd jätte att spela med), men står faktiskt även på helt egna meriter.

Du spelar rollen som en stor och snäll jätte i ett land av små pysar kallade keflingar. De små krypen behöver hjälp med, ja, det mesta faktiskt och din roll blir att organisera deras liv, beordra dem att bygga och få igång civilisationen. Men innan du kan göra något sådant måste du samla resurser. Träd, får, sten och liknande behövs för att uppföra läckra byggnadsverk. Du får själv välja om du vill bära bort en liten kefling till skogen för att få trädråvara eller om du vill kavla upp ärmarna och hjälpa till när man tycker att skogshuggandet eller gruvverksamheten går lite väl långsamt.

I takt med att du bygger får du fler ritningar på mer avancerade byggnader och keflingarnas lilla bedårande civilisation utvecklas sakteliga. Där man tidigare bara kunde samla träråvara, kan man snart göra plank och efter det mer avancerade träskapelser. Det unika med A Kingdom for Keflings är att det inte går på tid och att du inte har några motståndare. Inte ens vädret spelar dig spratt och dina får överlever de mest fruktade vinternätter och plankorna tål vilket regnoväder som helst.

A Kingdom for Keflings ser fantastiskt mysigt ut att titta på där de små keflingarna sliter på medan man själv går omkring och övervakar verksamheten. Även om det såklart finns tekniskt mer avancerade spel fungerar det grafiska bra och att ha min kepsförsedde Jonas Mäki tultandes omkring bland alla hus ser bara för ljuvligt ut. Går något för sakta är det bara att glida över och själv ta tag i verksamheten och göra keflingarnas jobb ett litet tag. Livet som jätte är dock inte är helt friktionsfritt alla gånger då det kan bli svårt att röra sig mellan hus som står för tätt, framför allt i spelets senare delar.

Att bygga en stad handlar givetvis om mer än att styra små keflingar, och du måste även se till att attrahera nya familjer genom att placera ut små hjärtan på hus där de kan bo, starta nya skolor och liknande så dina keflingar utvecklas. Sedan du fått en borgmästare kan du även tilldelas små uppdrag att utföra, vilket gör att man tjänar fler hjärta och får staden att växa ännu mer. Allt utan några krav på snabbhet.

Det gör spelet till en lugn skön stund där man liksom bara sitter och pysslar på med sina keflingar och gör saker i sitt eget tempo utan stress. Bygger du något galet kan du busenkelt riva byggnaden med din jättes råa styrka och få tillbaka lite resurser, enligt klassisk återvinningsprincip. Därefter kan du planera om och göra rätt. Dessutom finns möjligheten att bjuda in lite fler jättepolare (co-op för upp till fyra personer) för att få lite mer assistans kring det hela. Det här är en av spelets stora styrkor, men även svagheter eftersom man kommer klara allt på första försöket och sedan knappast vill återvända igen.

A Kingdom for Keflings är ett ganska enkelt trivselspel där man egentligen inte kan missa utan bara göra saker mer eller mindre bra. Det gör att utmaningen inte är den bästa och återspelningsvärdet är som sagt inte på topp. Men under de tio timmar det tar att klara spelet är det charmigt som få och absolut värt att spana in för dem som är sugna på ett enkelt strategispel.

A Kingdom for Keflings
A Kingdom for Keflings
A Kingdom for Keflings