Svenska
Gamereactor
nyheter
Dungeon Stalkers
AKTUELLT: Gamescom 2024-täckning

Action Square: "Vi ville ha starka och rasande monster samt en chans att slåss mot dem" i Dungeon Stalkers

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det finns genrer som kräver betydande engagemang för att man ska kunna komma någonstans i dem, och denna utmaning har en tendens att avskräcka nybörjare trots att de lockas av en viss idé eller estetik. Det vill utvecklaren Action Square ändra på i Dungeon Stalkers, en dungeon crawler med PvEvP-element vars Early Access inleds hösten 2024. Gamereactors utsända testade spelet på Gamescom, och vi fick även chansen att prata med spelskaparna i en intervju som du kan se nedan.

HQ

Dae Hoon Han berättade bland annat att utgångspunkten att rikta sig till casual gamers var ett centralt koncept för utvecklingen:

"I've been always a fan of extraction games, and personally I thought this was a very maniac and hardcore game. So I wanted to make something that's more casual and light for players to begin."

Naturligtvis vill Dungeons Stalkers-skaparna nå fler än bara detta segment spelare, så de kom på ett system där du först "tränar" i ett PvE-läge (som vi spelade på Köln-mässan) och sedan uppgraderar till ett multiplayer-läge med kraftfullare fiender för att få episka loot och ta dig an andra spelare:

"So we wanted to take everything that makes this kind of game fun. But additionally, we also wanted to add two more modes. One of the modes that you played, PvE, where some casual players don't want to fight against the players. So that's an easier mode, obviously.

And ultimately, we wanted to, of course, make the strong monsters, furious monsters, get a chance to fight against them, get their legendary items, and then again play against other players."

Karaktärsdesignen har också varit en viktig del för att vinna spelarnas gunst och få dem att engagera sig i denna färgstarka fantasyvärld, och för att lyckas med det anser utvecklarna att hela teamet måste gilla konceptet:

"First, I have to like it, the team has to like it. So that's what's most important, and something that we can do the best. That's what we focus on."

"And secondly, we wanted to make something very attractive and very eye-catching for the players, and we thought they just need to fall in love with the characters."

Dungeon Stalkers släpps som Early Access till PC under hösten.

Dungeon Stalkers
Nu hoppas vi på en konsolversion.

Relaterade texter



Loading next content