Svenska
Gamereactor
recensioner
AI Limit

AI Limit

AI Limit är en klassisk soulslike som dock bjuder på några fräscha finesser - och det räddar spelet från medelmåttighetens träsk...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den lilla kinesiska spelutvecklaren SenseGames ligger bakom AI Limit, vilket är en del av Sonys satsning China Hero Project för att stödja och finansiera små kinesiska spelutvecklare. AI Limit utannonserades för flera år sedan till PC, Playstation 4 och Playstation, och nu har det alltså släppts till PC och Playstation - medan Playstation 4-versionen läggs ner.

AI Limit är ett ganska traditionellt soulslike, som dock har några tricks i rockärmen - men låt oss börja med att titta på berättelsen först. Som så ofta tidigare förstörs världen av krig och katastrofer och de sista överlevande människorna har samlats i sin sista tillflyktsort, staden Havenswell. Precis när det ser som mörkast ut dyker det plötsligt upp en grupp Bladers i staden, varelser som ser ut som människor men som skapats av en ännu okänd teknologi.

AI Limit
SenseGames är utvecklat av kinesiska AI Limit.

Dessa Bladers börjar bekämpa den så kallade Mud, en märklig mörk substans som härbärgerar olika monster, och håller på att köra Havenswell i botten. Du tar dig an rollen som Arrisa, en "kvinnlig" Blader som är ganska skicklig med stora svärd och andra vapen av liknande kaliber. Men vad är dessa Bladers för något? Vem skapade dem? Och varför dyker de upp i Havenswell just nu?

Detta är en annons:

Även om jag inte är någon inbiten expert på soulslike-genren skulle jag säga att AI Limit ligger i samma ände av spektrumet som Sekiro: Shadows Die Twice, där det främst handlar om att parera motståndarnas attacker med vältajmade blockeringar som öppnar upp för kontringar. Till en början kan man få känslan av att AI Limit är en lite för välbekant kopia av den välkända FromSoftware-formeln - som så många andra spel i den här genren - men som tidigare nämnts har det ett och annat trick i rockärmen.

AI Limit
Ett gäng bra idéer räcker inte för att göra detta till ett mästerverk.

Det mest intressanta är att Arrisa inte har någon stamina-mätare, utan istället en Sync Rate-mätare. Sync Rate-mätaren är indelad i tre områden och den fylls på när Arrisa träffar fienden och sjunker när hon blir träffad. Du kan också välja att spendera delar av din Sync Rate på specialattacker eller på din sköld. Ju mer den fylls på, desto mer skada gör attackerna på motståndaren och ju mer den töms, desto svagare blir hennes attacker.

När Sync Rate-mätaren befinner sig i den nedre tredjedelen fylls den långsamt på, men när den befinner sig i de två övre delarna måste du arbeta för att fylla på den. Den här mekaniken motiverar hela tiden spelaren att gå in i striderna med ett visst tempo och en viss balans mellan försvar och attack, och det känns i slutändan faktiskt riktigt bra. Det kanske låter lite banalt, men Sync Rate-mekaniken gör faktiskt stor skillnad och den blir snabbt en central del av hur du spelar och lägger till ett välbehövligt lager taktik.

Detta är en annons:
AI Limit
Designen är genomgående bra.

Baksidan med avsaknaden av stamina-mätare är att du kan attackera och undvika så mycket du vill utan att behöva tänka på din energi. Det tar bort lite av det taktiska lagret som Sync Rate-mekaniken lägger till, men Sync Rate är i slutändan fortfarande en utmärkt ny twist på genren här.

Med allt detta sagt uppfinner AI Limit inte hjulet på nytt och på många ställen känns det ganska mediokert - men det fungerar. Det är tydligt att spelet har gjorts med en stram budget och det säljs också till ett mycket rimligt pris, vilket gör det lättare att ursäkta den något föråldrade grafiken, de något oinspirerade striderna och den klumpiga dialogen. I sig fungerar dock stridssystemet bra och i synnerhet Sync Rate-mekaniken fungerar som sagt riktigt bra.

AI LimitAI Limit
De som spelat FromSoftwares äventyr kommer känna igen en hel del.

Om du är ett fan av spel som Sekiro: Shadows Die Twice och Lies of P är AI Limit ett hyfsat bidrag i samma ände av soulslike-spektrat. Förvänta dig inte grafik, leveldesign eller strider i nivå med de två tidigare nämnda titlarna, utan istället en enkel soulslike, med några bra idéer, några fina vapen och faktiskt ganska bra karaktärsdesign.

Om du är ett stort fan av genren, ta för all del en titt på AI Limit för det är bra - men annars bör du förmodligen hoppa över det.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Sync Rate-mekaniken är bra, solidt stridssystem, många vapen, fantastisk karaktärsdesign, bra prissatt
-
Oinspirerande strider, mycket linjära banor, något föråldrad grafik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

AI LimitScore

AI Limit

RECENSION. Skrivet av Palle Havshøi-Jensen, GR DK

AI Limit är en klassisk soulslike som dock bjuder på några fräscha finesser - och det räddar spelet från medelmåttighetens träsk...



Loading next content