Under över ett års tid har vi nyttjat Fanatecs suveränt fina SQ Shifter-växellåda i vår simulartorrigg och jag står absolut fast vid att det är simracingvärldens tveklöst bästa kombinationslåda för den som vill kunna skifta mellan H-pattern-växlingar i helmanuella bilar och sekventiella växlingar i framförallt rallybilarna i spel som Dirt Rally 2.0 och WRC 9. Det fanns dock en önskan från min sida om något lite mer... Distinkt. Mer mekaniskt. Mer raceaktigt. Något med färre plastdelar och fler stålkomponenter. Och därför införskaffade vi början av sommaren holländska Heusinkvelds hypade seq-shifter som vi installerade och testade under ett par ordentligt svettiga Dirt Rally 2.0-sessioner.
Den var sämre än Fanatec SQ Shifter, på allt (förutom möjligtvis förmågan att vara helt ljudlös). Jag gillade den inte alls, trots att vi mosade upp motståndet i den lilla stållådan på max. I och med detta fortsatte jakten på det där perfekta, distinkta racing-klicket som vissa riktiga, sekventiella, lådor huserar. När jag för lite drygt tre år sedan semestrade på Gran Canaria åkte jag under en heldag ut till den ytterst tjusigt belagda racingbanan Circuit de Maspalomas där jag spenderade cirka 6000 kronor på att få ratta ett par av mina drömbilar runt den nylagda asfalten (som ligger ett stenkast från havet vid en direkt vidunderligt vacker plats). En av bilarna jag testade i cirka 12 varv var en Carrera Cup GT3-Porsche från 2012 som var utrustad med en sekventiell racelåda. Och det klicket, den känslan som jag fick när jag växlade i den specifika bilen - har jag velat återuppleva ända sedan dess. Och nu har jag hittat den.
Det var på Racenet som jag fick tipset om ryska Aiologs, handbyggda sekventiella superlådor byggda av en maskiningenjör vid namn Dmitry Mayorov som görs på beställning och skulle enligt flertalet hjälpsamma forumindivider vara det bästa de hade testat. Dmitri kontaktades och för en dryg månad sedan dök den upp, Aiologs Sequential Shifter. Lådan är liten, storleksmässigt precis mitt i mellan Fanatec SQ Shifter och Heusinkveld Seq Shifter med ett hus i borstat, vattenskuret stål och med en plexitopp för att man ska kunna se rätt ned i den ohyggligt vackra mekaniken som gör att denna låda är den bästa vi någonsin testat. Den väger en del, kommer färdigmonterad och skruvades på vår Simrig SR1 med hjälp av en medföljande monteringsplatta i rostfritt stål samt fyra stycken M4-bultar. Mjukvarumässigt fungerar den direkt, ur kartong, och kändes igen av våra mest spelade titlar (Assetto Corsa + Dirt Rally 2.0). Noll problem. Igång direkt. Och känslan i denna låda är magiskt bra.
Till skillnad från allt annat vi testat från Thrustmaster, Mad Catz, Logitech, Fanatec, Heusinkveld samt Linx, går det verkligen att vara ordentligt hårdhänt med Aiologs-lådan. För den är byggd som en pansarvagn och det där ytterst distinkta, tydliga, mekaniskt perfekta "Klicket" som blir när man växlar gör att man aldrig missar en växling utan att för den skull måste fokusera på att använda för mycket, eller ens mycket, kraft för att få spaken att röra sig antingen framåt eller bakåt. Den är helt enkelt perfekt, denna låda. Alldeles, alldeles perfekt. Jag har försökt och försökt komma fram till en enda negativ aspekt med Aiologs Sequential Shifter, men det går inte. Den är perfekt.