Alla framtida Halo-spel kommer utvecklas med Unreal Engine
Epic Games: "Halo är en sådan otrolig serie och det är fantastiskt att se Halo Studios redan nu tänja på gränserna för Unreal Engine 5"
Vi kunde nyligen berätta att 343 Industries inte längre finns, utan har nu genomgått ett namnbyte och heter numera Halo Studios, vilket ger en om möjligt ännu tydligare indikation på vad de ska arbeta med framöver.
Och det är en hel del tydligen, för representanter från studion bekräftade under 2024 Halo World Championship att det handlar om flera nya titlar. Men... det räknade vi nästan med, och det kanske mest spännande med är att ett enträget rykte från de senaste två åren nu bekräftats. Precis som flera läckor och insiders sagt, kommer Halo nämligen fortsättningsvis utvecklas med Unreal Engine 5.
Via Xbox Wire framgår nu att "all future Halo projects will use the engine", och det bekräftas dessutom att "multiple new games using it are in development".
Det här är naturligtvis ett enormt steg. Deras Slipspace-grafikmotor har komponenter som är nästan 25 år gamla i sig, så det är onekligen hög tid för något nytt. Studiochefen Pierre Hintze menar rent av att det blir ett helt nytt kapitel för Halo-universumet:
"If you really break Halo down, there have been two very distinct chapters. Chapter 1 - Bungie. Chapter 2 - 343 Industries. Now, I think we have an audience which is hungry for more. So we're not just going to try improve the efficiency of development, but change the recipe of how we make Halo games. So, we start a new chapter today."
En annan sak Halo Studios vill lyfta fram är hur svårt det varit att hitta folk som kunnat arbeta med deras gamla teknologi, där ju ingen känner till Slipspace på förhand. Därför måste nya anställda först måste spendera lång tid med detta innan de kan gå vidare med att göra spelinnehåll. Som om inte det vore nog måste studion kontinuerligt bygga och förbättra sin garfikmotor istället för att kunna lägga mer tid på de faktiska spelen.
Chief operating officer Elizabeth van Wyck säger att "part of the conversation we had was about how we help the team focus on making games, versus making the tools and the engines", och fortsätter:
"How long does it take to ramp somebody up to be able to actually create assets that show up in your game?"
Om du kikar på videon nedan där allt detta presenteras, så får vi se grafik från någon Halo Studios kallar för Project Foundry. Detta är inte ett spel, utan något de lattjat med för att undersöka Unreal Engine. Det betyder dock inte att vi kan glömma detta i ett framtida spel, utan Hintze avrundar:
"It's fair to say that our intent is that the majority of what we showcased in Foundry is expected to be in projects which we are building, or future projects."
Vi noterar att väldigt mycket design känns igen från Halo: Combat Evolved, där det ju har ryktats om en kommande remake. Om det verkligen finns någon sanning i detta, vet vi inte, men skulle ändå säga att chansen efter nedanstående bilder och video ökat.
Vad hoppas du att Halo Studios första Unreal Engine 5-projekt ska bli?










