Om en dryg månad (20 oktober) är det dags för det hett efterlängade, tredje äventyret signerat Spider-Man i Insomniacs regi. Till skillnad från de två tidigare Marvel's Spider-Man och Marvel's Spider-Man: Miles Morales, är detta första gången som Spidde uppträder exklusivt på Playstation 5. Att lämna Playstation 4 bakom sig kommer med vissa fördelar, och en av dem rör förstås optimering.
I en ny intervju med IGN pratade Insomniacs Director of Core Technology Mike Fitzgerald och Project Director Jeannette Lee om spelets tekniska aspekter, och Fitzgerald avslöjade då att det kommer erbjudas tre grafik-lägen. Ett för 30 fps, ett för 40 (för dem med 120 Hz-TV) och ett med 60 fps. Oavsett vilket läge du väljer så kommer dock samtliga med ray tracing. Fitzgerald tillskriver denna möjlighet faktumet att studion hunnit lära sig konsolens teknik vid det här laget, såväl via Ratchet & Clank: Rift Apart och de båda Spider-Man-spelen.
Fitzgerald
"For this game we're really able to deliver [ray tracing] as a baseline performance mode [...] There's no mode of this game that has the ray tracing turned off, no need for it. We've really figured out how to deliver what we feel like is the right Spider-Man visuals and we want to make sure every player is seeing that."