
Survival-genren frodas som aldrig förr och har på senare år präglats av både innovation likväl som variation. Allt från realistiska utmaningar till fantasifulla äventyr. Nykomlingen Aloft är det senaste i raden av intressanta tillskott som försöker sätta sin egen prägel på det väl beprövade konceptet kring basbyggande, överlevnad och utforskande. Det bjuds på ett äventyr högt upp bland molnen med svävande öar och öppna skyar, så häng på nu när vi i denna förhandstitt synar äventyret i kanterna och ser hur denna Early Access-titel står sig mot den bitande konkurrensen.
Världen i Aloft är utan tvekan en av dess mest slående aspekter och som spelare kastas du ut på svävande öar, omgiven av ett oändligt och stormigt himlavalv. Spelets centrala idé—en ständig orkan som sveper runt dessa landmassor—skapar en omedelbar känsla av lika delar förundran som fara. Att bygga, utforska och överleva i en vindpinad värld som bitvis får en att dra paralleller till bland annat Skyward Sword i sitt upplägg. Det är fräscht och uppfriskande satt i kontrast till de ofta rätt mörka och jordnära miljöer som annars dominerar genren.
Att kasta sig ut i skyn och uppleva dess vertikala värld är helt klart spelets just nu största benägenhet. Med hjälp av en personlig glidflygare navigerar du bekymmerslöst mellan öarna och känslan av frihet är påtaglig. Basbyggandet är så klart en central del av mekaniken i Aloft och det är upp till dig att göra de svävande öarna till ditt hem. Systemet är förhållandevis flexibelt och tillåter goda möjligheter till personlig design och kreativitet, med allt från grundstrukturer och möbler. Att dessutom kunna omvandla en hel ö till en flygande bas med segel och roder är faktiskt rätt charmigt.
Nyhetens behag lägger sig dock snabbt och att samla in sten och trä med yxa och hammare är knappast mer spännande här än i något annat spel. Den primära skillnaden är att resurserna på de slumpmässigt genererade öarna är låsta tills det att du tillgodosett ett visst antal krav. För när du rullar upp till ett nytt kluster av svävande landmassor i ditt mobila hem så är din första uppgift att tillgodose ekosystemet och få det att blomstra. Detta kan handla om att rensa bort invasiva svampväxter till att plantera in vitala, saknade delar som djur eller blommor. Vad exakt som krävs håller du lätt koll på via en checklista som sedan även påverkas när du börjar plocka av resurserna för egen gagn. Det hela är rätt ytligt och i all ärlighet inte värst spännande eller utmanande. Att man sen dessutom nästan helt valt bort mekaniker så som hunger, en av genrens hörnstenar. Gör inte direkt upplevelsen mer intensiv. Vissa kanske vill kalla det djärvt, men jag säger tråkigt.
Likväl så har även all form av strid blivit relegerad till baksätet av upplevelsen. I skrivande stund finns det nämligen bara tre typer av fientliga varelser du kan möta, och striderna i sig med dessa är ungefär så ointressanta och enkla som de kan bli. Denna frånvaro av någon konkret utmaning har flera direkta konsekvenser, inte minst att alla buffar och matlagning i just nu är nära nog meningslösa. Men också att det faktiskt tar ifrån dig all form av incitament till utforskning.
Kort och gott, det märks att Aloft just nu befinner sig i ett väldigt tidigt skede av Early Access. Världen är tom och fylld av återupprepning med de just nu tre biomer som finns tillgängliga. En situation som dessutom förvärras av undermålig variation och det tar i skrivande stund inte lång tid för dig att ha sett det mesta som spelet har att erbjuda. Och att i slutändan kryssa runt mellan en massa öar av snarlik sammansättning tappar snabbt sin charm.
Astrolabe har en rejäl utmaning framför sig för att göra Aloft relevant, så mycket är tydligt. För just nu är spelet inget annat än en kortvarig fascination som erbjuder en handfull timmar av innehåll, en visuellt intressant värld men utan någon form av djup. Högtflygande ambitioner i all ära men Aloft gränsar på att ha släppts allt för tidigt i Early Access och titlar som Valheim samt Raft har redan satt ribban väldigt högt. Både sett till kreativitet likväl som samarbete och utmaning. Kort och gott, att på allvar rekommendera Aloft till någon är just nu svårt. Det är helt enkelt inte en vidare seriös upplevelse och påminner mer om ett spretigt studentprojekt. Det är aldrig kul att såga andras arbete längs fotknölarna men Astrolabes satsning är inget vidare kul och behöver rejält mycket mer tid i ugnen.