Alpine Racer 3

Alpine Racer 3

Jonte har tagit det lungt på sista tiden. Så vi satte fast ett par skidor på honom, och kastade ut honom för ett brant berg. Detta blev resultatet.

Det typiska arkadspelet går snabbt att lära sig och bjuder på en kort, men intensiv spelupplevelse. Helst ska det också vara beroendeframkallande. Ofta smakar det bäst i små potioner, så efter några avverkade tior kan du glad i galoschen strosa tillbaka till vardagens göromål med spelets eftersmak i gommen. Kanske hungrar du efter mer och går tillbaka lite senare. De är roliga, de där arkadspelen. Men ta dem för vad de är - arkadspel. Att plocka ut en konverterad version från hyllan i butiken för att låta det följa med dig hem till konsolen är inte alltid värt besväret. Du betalar för en svindyr tre rätters middag där du serveras samma sak till för-, huvud- och efterrätt. Nog med billiga matanspelningar. Ni förstår säkert redan att jag blev skeptisk när Namco hade för avsikt att släppa en uppföljare till det just typiska arkadspelet Alpine Racer 2, exklusivt för PlayStation 2. Resultatet blev ungefär vad man kunde vänta sig.

Alpine Racer 3 är inte som vilket annat skidspel som helst. Man kan inte hoppa, bromsa eller göra tricks, utan - precis som i föregångarna - bara svänga. Eller inte riktigt, några av brädorna har en slags raketmotor som ökar farten på beställning, men utöver det - bara svänga. Gubben eller tjejen man har valt att spela som både snurrar och voltar själv dock, men det är ingenting man kan påverka som spelare. Och tur är väl det. Svängarna är snäva och många i Namcos pister och kräver all din uppmärksamhet, men när karaktären får för sig att själv hoppa till lite framför dödens kurva så man hejdlöst flyger rakt in i bergväggen undrar jag vad fan det här handlar om egentligen och funderar på gå ut och skrapa skivan mot asfalten så jag slipper eländet. Ändå kan jag sitta där en timme senare och försöka på nytt, vilket i det här fallet är ett helt oförklarligt fenomen. Kanske beror det på att Namco lyckats fånga känslan av att åka på snö. Jag är själv en fanatisk utförsåkare, och här känns det faktiskt som på riktigt. Det ser inte ut som snö, det reagerar inte som snö, men det känns som snö. Det uppskattas.

Vidare startar man i sedvanlig ordning från noll, med sämsta möjliga utrustning för att sedan jobba sig uppåt. Välj en karaktär, kom före motståndarna eller slå en viss tid och man har avancerat till nästa nivå och tjänat en hacka. Lite krockar och en bra tid ger mycket pengar, som sedan används för att skaffa bättre brädor och skidor. När du åker på stryk är det bara till att starta om från början, men karaktären har då fortfarande kvar all utrustning du svängt fram. Utnyttja, tjäna mer pengar, uppgradera, klara dig ett par nivårer längre än sist, förlora och starta om igen. Allt sker i förgrunden till adrenalinfyllda musikstycken och en hjälpande röst som energiskt försöker peppa dig från start till mål. Strålkastare i olika färger lyser upp pisten under de mörka timmarna och din karaktär vrålar och skriker ut självsäkra kommentarer för jämnan. Väldigt intensivt. Väldigt rätt. Men att det låter och ser häftigt ut behöver å andra sidan inte betyda att det ser bra ut, tvärt om. Bakgrunderna är fruktansvärt fula och suddiga 2d-bilder, och snön ser ut som en korsning mellan mannagrynsgröt och spetsiga pappkartonger.

Snökänslan och det snabba tempot, som faktiskt bidrar till en kortvarig energikick, kan dock aldrig väga upp de negativa delarna i Alpine Racer 3 och göra det till ett riktigt bra spel. Och störningsmomenten är många. Bara en sådan sak att märket på snowboarden är mer avgörande än din skicklighet som spelare är en anledning att stänga av. - Nej, hur mycket du än försöker kommer du aldrig att klara den här kurvan utan att halvdö med snowboarden du har nu! - Men jag har inte råd med en bättre. - Starta om då! Tjäna mer pengar! Köp en ny! Igen och igen och igen. Namco kanske tror att de har gjort tillräckligt underhållande nivåer för att man ska uppskatta samma sak flera gånger. Första gången med en brakförlust, tredje gången med ny bräda och en överlägsen seger. Då tror de fel.

Ett tjugominuterspass med Alpine Racer 3 är ofta lättsamt och under sina bästa stunder känns det nästan som en budgetversion av SSX Tricky. Är du galen i vinstersportspel och sväljer allt så länge du får glida ner för en backe blir inte Alpine Racer 3 en besvikelse, men ett spel som inte motiverar till några längre sessioner framför TVn och som fungerar bäst om man plockar fram det någon gång då och då ska man inte behöva slänga ut en handfull hundralappar för. Synd att det inte finns i arkadhallen.

Alpine Racer 3
Alpine Racer 3
Alpine Racer 3