American Arcadia

American Arcadia

Vår systerredaktion i London har kikat närmare på Call of the Sea-studions senaste spel...

Out of the Blue överraskade mig grundligt för några år sedan med sitt äventyrspusselspel, Call of the Sea, ett spel som kombinerade en mystisk storyline med komplexa men engagerande förstapersonspusselproblem. Jag har därmed ivrigt väntat på utvecklarens nästa projekt, American Arcadia. På många sätt är American Arcadia väldigt lik Call of the Sea. Berättelsen är fortfarande uppbyggd kring ett övertygande och spännande mysterium som nystas upp när berättelsen fortskrider, och det finns flera tillfällen där du måste lösa miljömässiga och fysiska pussel ur ett förstapersonsperspektiv. American Arcadia skiljer sig dock från den tidigare titeln genom att också introducera en mängd olika plattformsnivåer och sektioner som enbart använder ett 2.5D-perspektiv.

American Arcadia
Designen är lysande.

I huvudsak är detta ett spel som kretsar kring två huvudpersoner. Å ena sidan har du Trevor, en civil i den fiktiva staden Arcadia (som existerar som en del av en dokusåpa som följer livet för dess intet ont anande invånare) som med hjälp av sekundär huvudperson Angela försöker fly den kontrollerande staten. Trevors delar använder alla 2.5D-perspektivet och ser ut att utveckla sitt spelande genom att även inkludera kamera- och övervakningsmekanik så att du kan guida Trevor till säkerhet som Angela. Om något, den här delen av spelet påminner mig mycket om Oddworld-serien. När det gäller Angela, det är här det mer typiska spelet som vi har börjat förvänta oss från Out of the Blue börjar gälla, när du spelar genom Angelas ögon och måste slutföra pussel som inkluderar att leda en påträngande och misstänksam chef bort från din doft och även arbeta dig igenom en enorm byggnad som är skyddad av flera dörrar som kräver olika nyckelkort för att öppnas. Den här delen av spelet är nästan mer av en escape room-upplevelse, och återigen mycket lik den hos Call of the Sea.

Även om de två olika spelstilarna fungerar bra, är förstapersonsdelarna mycket mer engagerande än 2.5D-sektionerna. Detta beror främst på att det bara finns begränsat mekaniskt djup i 2.5D-delen av spelet, och majoriteten av djupet kommer i form av smyg, vilket är ett omedelbart misslyckande om du gör ett misstag. Det finns väldigt lite utrymme för att göra fel i den här delen av spelet, och även om det säkerställer att det håller ett bra och spännande tempo, kan det vara frustrerande att behöva spela om delar av nivån eftersom du gjorde ett mindre och till en början till synes obetydligt misstag . När det gäller förstapersonspusseldelarna, medan många av dessa nivåer saknar nyansen och komplexiteten hos Call of the Sea, är det här American Arcadia kommer till sin rätt. Out of the Blue har en förmåga att skapa intressanta pussel, och även om vissa är lite för enkla, underhåller de flesta med unik mekanik som håller dig på tårna, och vissa är till och med sanna huvudskrapare.

American ArcadiaAmerican Arcadia
Röstskådespeleriet är fantastiskt bra.

Även om förbryllande och plattformsspel är viktigt, i likhet med Call of the Sea, ser American Arcadia ut att verkligen dra in dig med sin berättelse och berättelse, och det lyckas här. Berättelsen är väldigt 1984 i sin stil, med Trevor som flyr vad som i huvudsak är en totalitär stat som har fullständig kontroll över sina medborgare som inte är medvetna om hur världen fungerar. Det är en ganska mogen och komplex berättelse som får dig att ständigt ifrågasätta vad du upplever. Sättet som berättelsen presenterar sig på är också ganska ovanligt och fräscht. När berättelsen nyss upp kommer du att få mellansekvenser där du ser Trevor och Angela berätta om händelserna som förde dem samman, och även om det är ett intressant sätt att bryta upp den vanliga berättelsen och förebåda vad som kommer härnäst, tar förskuggningen lite av sticker ut ur de stora berättelsehändelserna. Jag bör också säga här att Yuri Lowenthal och Krizia Bajos är utmärkta som Trevor och Angela, och verkligen passar de roller de spelar i det här spelet. Även om jag har gjort det klart att pusslen är mycket bättre i ett förstapersonsperspektiv, har 2,5D-vyn 3D-vyn i ett avgörande område: visuella. American Arcadia är ett mycket slående spel med en unik och polygontung design som använder många färger för att sticka ut, och några av scenerna och kulisserna som Out of the Blue har skapat för det här spelet är enkelt uttryckt , tapeter värdig. Detta är ett riktigt vackert spel, och du kommer att ta tid att bara uppskatta miljön under dina flyktansträngningar.

American ArcadiaAmerican Arcadia
Plattformsportionen är en smula stökig jämfört med de andra partierna.

I likhet med Call of the Sea är American Arcadia också ett spel som inte har mycket djup utöver berättelsen som det är ute efter att väva. Spelet och mekaniken är rudimentär och enkel att plocka upp, det finns inga samlarföremål eller ytterligare utmaningar och uppdrag att ta sig an, du bara bevittnar och spelar igenom berättelsen tills krediterna rullar, och det betyder också att spelet inte har en fantastisk mycket omspelbarhet, om det är något som stör dig. Men allt som allt är American Arcadia ett roligt och engagerande spel. Out of the Blue är helt klart begåvad på att berätta och har en förmåga att skapa intressanta pussel, men jag kan inte låta bli att känna att det här spelet spelar det lite för säkert ibland med hur grundläggande många av dess mekanik och spelsystem är. Det är inte tillräckligt praktiskt som Call of the Sea för att låta sina pussel föra upplevelsen till nya höjder, och i synnerhet de sidscrollande 2D-plattformsdelarna kan frustrera mer än de underhåller. Men om du har letat efter ett nytt äventyrsspel att fylla dina kvällar nu när ruset och ståhej 2023 saktar ner, är American Arcadia definitivt värt att kolla in.

7 / 10
+
Intressant story, pusslen är engagerande, röstskådespeleriet är lysande