Den amerikanska armén har haft ett problem under en längre tid nu: de har svårt att hitta nya rekryter för att ersätta dem som går i pension. Detta har lett till nya idéer om hur man ska nå de potentiella nya rekryterna, särskilt kvinnor, svarta och latinamerikaner.
Idén var att spendera miljontals dollar på olika sponsorskap i "esportsturneringar, enskilda högprofilerade Call of Duty-streamers och Twitch-evenemang". I många fall blev dessa sponsorskap dock inte av, detta på grund av att Activision Blizzard (utgivare av Call of Duty) blev inblandade i en massa klagomål om trakasserier.
Vad som står klart är att "dokumenten visar att den amerikanska militären betraktade spel och i synnerhet Call of Duty som ett potentiellt användbart varumärkes- och rekryteringsverktyg". Till exempel var tanken att spendera 750 000 dollar på Call of Duty League Esports-turneringen, streamingtjänsten Paramount+ (och dess TV-serie Halo). Ytterligare 200 000 dollar planerades till Call of Duty Mobile.
Vad tycker du om att militären försöker hitta nya rekryter via TV-spel? Berätta för oss i kommentarerna.
Tack Vice