Anachronox

Anachronox

Quake 2-motorn är kapabel till annat än shooter-spel. Följ med oss in i Anachronox och upptäck själva.

Jag antar många former. Den ena dagen är jag en ensam soldat fångad bakom fiendens linjer, nästa dag är jag en kall och cynisk yrkesmördare. Just nu är jag en intergalaktisk snushane, Namnet är Boots, Sylvester Boots , men mina vänner kallar mig Sly. Häng med mig, så ska jag presentera dig för en spännande värld av äventyr och rollspel, som du säkert aldrig vill lämna igen. Får jag hälsa dig välkommen till Anachronox!

Anachronox är mitt hem. En stor rymdstad, som svävar runt i en stor sfär kallad Sender One. Bägge delarna byggdes för länge sedan av okända rymdväsenden, som därefter plötsligt försvann, möjligvis utraderade av ett ohyggligt virus. Nu fungerar Anachronox som en tillflyktsort för universums överskott. Det har blivit en plats som man reser till för att gömma sig. Jag vill också gärna gömma mig, men det är svårt när man är skyldig den lokale maffiabossen pengar.

Därför började jag leta efter något arbete, något som förde mig rätt in i armarna på Grumpos Matavastros, en gammal sur gnällpotta som har ägnat hela sitt liv åt att studera MysTech, några mystiska saker, som sägs härstamma från Anachronox grundare. Grumpos ville ha hjälp med att ta reda på mer om MysTech, ett enkelt jobb, men med min sedvanliga tur har jag plötsligt hamnat i kapplöpning med tiden, för att upptäcka vem eller vad som försöker ödelägga universum.

Min dag började annars mjukt med att jag blev utkastad från mitt kontor över Rowdy's bar. Smärtan från mina skadade revben och krossade stolthet dränktes med en stark drink innan min assistent, Fatima, skickade ut mig för att leta efter arbete. Fatima dog egentligen för en del år sedan, men jag har kodat in henne i min LifeCursor. Där bor hon och det är också därifrån som hon hjälper mig genom att hålla koll på viktiga spår, företa diverse informationssökningar på SenderNet och sparka igång mig, när det går lite dåligt med efterforskningarna.

Knappt hade jag lämnat baren för att leta efter arbete, då en ful typ bankade ut den sista stoltheten ur min redan nedslagna kropp. Med mycket möda och besvär släpade jag mig till den lokala boxningshallen för att lära mig självförsvar. Det skadar aldrig, dessutom får jag användning för förmågan att kunna slå tillbaka, om jag vill ha en chans att överleva spelet. Grovt sagt kan spelandet i Anachronox delas upp i två centrala delar , en äventyrsdel och en stridsdel, med en lätt blick mot Final Fantasy-serien.

Striderna i Anachronox är turbaserade. Varje figur har en så kallad Battletimer som tickar iväg. När den blir grön kan man göra sin manöver. Antingen kan man angripa med sitt vapen eller så kan man flytta sig, det låter kanske enkelt, men allt eftersom som spelet går vidare blir det mer hektiskt. Det kommer till fler vapen, nya förmågor upptäcks och fienderna blir mer och mer utspekulerade.

Äventyrsdelen föregår som man kan förvänta det. Jag rör mig runt i en 3D-värld, där jag kan manipulera objekt och prata med människor. Ofta använder jag min tid till att tala med folk. Samtalen är många, men man lär sig snabbt att skilja på de som är viktiga och de som bara är strunt. De samtal som inte är viktiga kan man snabbt klicka bort sig från. Man är dock skyldig sig själv att avsätta lite tid åt att gå runt och tala med de olika invånarna i spelets universum. Det ger figurerna personlighet och liv, och ofta kommer de med en värdefull ledtråd som kan ge lite extra utrustning eller liknande till min färd.

En detektiv arbetar oftast ensam. Men inte i Anachronox. Visst började det här jobbet som en solotripp, men så slog Grumpos till och på vägen så kommer flera att slå följe med mig. Varje person tar med en särskild förmåga, som bara de har och som man får användning av senare i spelet. Jag är själv rätt bra på att dyrka upp lås. Grumpos besitter en ofattbar förmåga att prata loss om allt och ingenting, vilket är extra bra om man ska förbi vakter eller andra stadiga personer. Min lilla robotassistent PAL-18 kan hacka datorer, den vackra Stiletto Anyway är bra på att kasta kniv, och så fortsätter det.

Varje person har också sin egen säregna stridsförmåga. Själv föredrar jag att genomborra mina motståndare på håll med pistol. Grumpos använder sin tunga stav att slå med, medan PAL-18 använder sina kraftiga klor. Det betyder att både Grumpos och PAL-18 måste komma nära sina fiender för att göra skada. Ju tätare på fienden, desto med skada kan de vålla, men de placerar samtidigt sig själva i farozonen. Då Dr. Rho Bowman kommer till, lär hon oss dessutom att använda de dolda krafterna i MysTech till vår fördel, då blir striderna fort mer våldsamma och roliga att delta i.

Jag färdas i en värld som skiftar mellan mörker och fördärv, ljus och teknik, natur och skönhet. Jag kommer att besöka flera olika planeter och var och en har sin egen stämning. Det är en värld som är rik på grafiska detaljer, men som också visar att ålder inte är någon ursäkt för att inte se bra ut. Det är den redan föråldrade Quake II-grafikmotorn som ser till att Anachronox ser bra ut, och det klarar den bra, åldern tagen i beaktning.

Jag törs inte tänka på vilka gruvsamma tortyrmetoder Ion Storm har använt för att få den gamla Quake II-motorn att se så bra ut, men det fungerar och ser snyggt ut. Utöver själva spelet hanterar motorn också de många mellansekvenserna som driver historien framåt. Dessa serveras med en bra känsla för dramatik, men också god dialog och stämningsmättad musik som är en annan av Anachronox fina detaljer.

Anachronox är toppen för alla som har tålamodet och viljan att låta sig uppslukas av ett stort universum och en spännande historia. Kritiska röster har luftat sin ilska över att det är för många onödiga samtal i spelet, och att det generellt saknas utmaning i striderna. Det är för enkel kritik. De många samtalen kan man snabbt klicka bort sig från och striderna blir fort mer utmanande, när man skruvar upp svårighetsgraden litegrann. Här blir det också möjligt att spara sitt spel på bestämda punkter i spelet, vilket bara ökar utmaningen. Så ta du bara lugnt och åk till Anachronox, vem vet, du kanske blir där för evigt?

Anachronox
9 / 10
+