Svenska
Gamereactor
nyheter

Analytiker anser att så kallade Deluxe-utgåvor bär skulden för ökade spelpriser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nintendo var först ut med att höja priset på ett standardspel till 69,99 dollar - och hela 79,99 dollar fysiskt - när Mario Kart World presenterades för en månad sedan. Kort därefter följde Microsoft efter med liknande prisjusteringar, och nu verkar det som att denna nivå håller på att etableras som den nya normen i spelbranschen där Sony rapporteras följa efter.

Kritiken har inte låtit vänta på sig, särskilt mot Nintendo som ses som trendsättaren i den här utvecklingen. Trots det tycks konsumentintresset för Switch 2 inte ha minskat, vilket tyder på att många köpare accepterar den nya prisnivån. Men om man frågar Circana-analytikern (och chefen) Mat Piscatella är det inte en helt rättvis bild, och han menar att Deluxe- och samlarutgåvor länge har pressat upp nivån på spelpriserna. I en intervju hos GamesRadar säger han:

"The big games have not been 60 or 70 bucks for some time at launch. With all of the Collector's Editions and Gold Editions and Silver Editions and all these other things, the average price people are paying for a new video game on average is much higher than that base price, and has been for years, and keeps inching up. So I'm not as kerfuffled about the $80 price point as a lot of other people are, because, realistically, people have already been kind of spending that, whether they want to admit it to themselves or not."

Piscatella tror att Mario Kart World kommer klara sig fint trots den nya prissättningen, åtminstone till en början, men han betonar att det återstår att se hur försäljningen utvecklas under den viktiga julhandeln:

"It's up to that video game buyer whether or not they want to make that purchase, and generally, if a game's good enough, they will, and if a game is not good enough, or they're not excited enough about it, they won't. And prices come down really fast. It's just the nature of the price sensitivity and the enthusiasm of the audience. So we'll have to see. I think [Mario Kart World] will be fine at launch. We'll see what it does in holiday."

Analytiker anser att så kallade Deluxe-utgåvor bär skulden för ökade spelpriser


Loading next content