Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Anarchy Online

Anarchy Online

Ett norskt online-rollspel tar över våra datorer. Följ med oss in i framtiden i en strid mellan gott och ont. Vilken sida väljer du?

Anarchy Online är Norska Funcoms ambitiösa miljonprojekt, ett Sci-Fi rollspel som ska knuffa EverQuest, Ultima Online och Asherons Call , de nuvarande tre stora Massively Multiplayer Online Roleplaying Games , av marknaden, eller i varje fall ta över en stor del av deras marknadsandel. Om det nu går låter vi vara osagt... Spelet har några möjligheter och features som vi inte har sett tidigare i den här sortens spel, men med ett månadspris som ligger en bra bit över konkurrenternas, samt en massa problem med att få det hela att fungera optimalt, blir det spännande att se vad slutresultatet blir.

Det har blivit en trend att göra enorma rollspel, där spelaren är en av tusen invånare i en fiktiv värld. Anarchy online är ett av dessa spel, där tusentals spelare flockas på servrarna för att utforska det exotiska sci-fi landskapet.

Det första valet du ska göra (efter installationsvalen) är ras. Här bjuder Anarchy Online på 3 olika raser, Opifex, Solitus och till sist Athrox, en genmanipulerad androgyn arbetarras. Varje ras har sin egen karaktär som gör dem mer ämnade för vissa yrken än andra. Nanomage är givetvis självskriven för rollen som Nanotech (Anarchy Onlines motsvarighet till en trollkarl) och Athrox passar till varje yrke som handlar om att lyfta tunga saker.

Efterhand som du klarar uppdragen från de många MissionDispensers (som en cola-automat fast med jobberbjudanden i stället) eller uppsöker mutanter i deras läger för att dela ut gratis varmt bly, får du erfarenhetspoäng, som till sist resulterar i en ökning till nästa nivå i klassisk rollspelsstil. Varje gång det sker får du en mängd poäng, som ska distribueras bland de många färdigheterna. Varje stigning i en färdighet kostar ett fast antal av dessa intjänade poäng, allt efter vilket yrke man valt.

Anarchy Online ser ut att bli en av de mest genomförda online MMORPG:s hittills. Om man inte gillar den klassiska hack n slash som de flesta MMORPG:s bjuder på, finns det också möjligheter att ta uppdrag som också innehåller utdelning av en större mängd stryk, men är mer riktade mot utvecklingen av din figur. Fortfarande finns också möjligheten att gå på evig jakt efter utrustning och erfarenhet, genom att samla en grupp likasinnade och söka upp slagsmålen.

När man spelar i ett Sci-Fi universum som Rubi-Ka skulle man tro att all form av magi skulle vara en saga blott. Så är det dock inte, för istället för magin spelar nanomaskinerna (tusentals mikroskopiska robotar) en viktig roll i allas liv på Rubi-Ka. Den sortens magi har blivit allemansgods, det finns inte ett av de tolv yrkena som inte använder så kallade nanoformler.

En trist tendens med MMORPG:s som Anarchy Online är att de tar över ens liv fullständigt om man inte ser upp. Efterhand som man utvecklar sig inne i spelet, blir man mer och mer knuten till spelets community och vännerna man får här. Det är så med EverQuest och samma ska med Anarchy Online (det finns en del skräckhistorier om ämnet).

Ett av de största systemkraven i Anarchy Online är inte baserat på din internetförbindelse eller på den hardware, som brummar i den dator. Nej, vad Anarchy Online kräver mest av är tid, det enda man inte kan få för pengar. Och det är nog det som talar mest emot att vem som helst därute kan sätta sig ned och spela Anarchy Online. Med partner och heltidsarbete blir det inte mycket tid över för ens alter egos äventyr och privatliv i Rubi-Ka.

Essensen i Anarchy Online , liksom i alla andra onlinerollspel , ligger nämligen i den medföljande communityn, alltså den gemenskap som den person man spelar efterhand blir en del av, har man inte tid att arbeta med det så mister man en smula av nöjet.

Grafiskt är Anarchy Online i en klass för sig. Det enorma landskapet på planeten Rubi-Ka ar snyggt avbildat med träd, natur och stora städer. Det finns goda möjligheter att skapa en figur som inte liknar alla andra spelares, då det finns nästan oändliga möjligheter att själv välja utseende på sin figur, antingen i början av spelet, eller med exotisk utrustning senare i spelet.

Ljudsidan är också en av de absolut mest positiva sidorna med Anarchy Online. Effekterna kan bli lite långtråkiga, då många av vapnen låter likadant, men bakgrundsmusiken passar genialt bra till spelets atmosfär, med dess blandning av tryckare, mjuk techno och annat. Det är som taget ur en alfri Sci-Fi blockbuster, som nästan skriker "George Lucas" och "Steven Spielberg". Anarchy Online ska berätta en löpande historia de närmaste fyra åren, där det sägs kulminera i en eller annan form av icke-sexuell klimax. FunCom har lovat att spelarna får inflytande på hur det hela ska sluta, men hur det kommer att fungera har inte avslöjats.

Dessvärre är Anarchy Online fortfarande så ungt att det i jämförelse med andra stora MMORPG:s har otroligt många barnsjukdomar. De många månadernas betatestning har klarat de värsta problemen, bland annat med balansen i spelet. Men som det är nu så finns det många problem som ska lösas. T.ex. att spelare blir utslängda från servern och att servrarna så ofta är nere kan nog avskräcka många från att spela.

Men innerst inne... under allt server trams, som FunCom nog ska lyckas fixa, ligger det en liten Sci-Fi pärla, som bara väntar på att bli finputsad. Under de närmsta 4 åren kommer min lägenhet i Rubi-Ka att bli mitt andra hem med en hyra på 12,95 dollar i månaden.

Anarchy Online
Anarchy Online
Anarchy Online