Animal Shelter Simulator

Animal Shelter Simulator

Måns har räddat husdjur i nöd i ett spel som har hjärtat på rätta stället men misslyckas med allt annat...

Det finns få andra spel jag önskar att jag kunde ge ett högre betyg mer än Animal Shelter Simulator. Egentligen vill jag ju bara följa mitt hjärta och hylla det skyarna men det går ju inte. Hjärtat skriker ja men hjärnan vill något annat. Gör det inte, sätt nu inte ett betyg helt baserat på känslor. Jag vet att du har räddat misshandlade och övergivna husdjur i fyra timmar och att varenda tårkanal varit nära att explodera men tänk rationellt, säger den. Förbannade hjärna, att komma dragandes med logiskt tänkande när jag bara vill slänga ut tian och gå tillbaka till att bandagera skadade valpar och klappa plågade kattungar tills de börjar lita på människor igen. Jag vill ju bara placera de här oskyldiga stackars offren i trygga hem. Se dem åka iväg i den där skåpbilen. Iväg till kärlek, hopp och ett nytt liv. Till någon som älskar dem. Bort från misshandel och elaka skratt. Premissen är den bästa någonsin. Att rädda oskyldiga djur som farit illa är en fantastisk spelidé, tyvärr är utförandet mindre lyckat. För att uttrycka sig milt.

Animal Shelter Simulator
Pedro mådde ändå ganska bra under omständigheterna. Allt som behövdes var lite vatten, mat och kärlek.

Att spela Animal Shelter Simulator är som att försöka bestiga Mount Everest i träskor. Det är fullständigt hopplöst och motgångarna börjar direkt. Jag anländer till djurhärbärget jag skall driva. Full av energi och entusiasm men så fort jag tar mina första steg märker jag att jag tar mig fram likt en stelopererad chefredaktör. Att försöka vända sig om är som att vända Titanic men det visade sig finnas en inställning för det där. Varför man valt att ställt rörelsekänsligheten i botten som default förblir en gåta men efter den justeringen så flyter det på. Vilket väl är helt rimligt att begära då grafiken är från anno dazumal. Inte för att jag hade förväntat mig ett visuellt mästerverk men någon gräns får det ändå finnas. Att objekten åtminstone är slutförda innan de kastas in i spelet till exempel men också att en hand som klappar en hund på huvudet inte försvinner in i nämnda djurs kranium. Lite mer liv och rörelse i närmiljön borde man också kunna begära då det faktiskt handlar om just djur som kommer från miserabla hem. Då vill jag inte gärna kasta in dem i en steril, kall och trist bur med wellpapp på golvet och en smutsig kudde att ligga på.

Animal Shelter Simulator
På buren kan jag alltid se hur mitt djur mår, vad det gillar och inte gillar. Pedro gillar mat och är högljudd. Go figure.

Nu är det förvisso tal om en simulator och som i alla simulatorer så kommer belöningen längre fram. I takt med framstegen så öppnas det upp för nya alternativ, med fler byggnader, bättre leksaker och modernare teknik men hur bra jag än blir på mitt jobb så är känslan ändå att de här djuren hade förtjänat ännu bättre och framför allt hade de förtjänat betydligt mycket mer kärlek i själva skapandeprocessen. Låt gå för att omgivningarna kunde få vara både platta och trista men djuren, spelets mittpunkt kunde väl i alla fall fått se ut som riktiga hundar och katter. Päls, dregel, livfulla ögon. Någon form av personlighet. I verkliga livet är inget djur det andra likt. Här är färgen på pälsen det enda som skiljer den ena katten från den andra och det känns som en rejält missad möjlighet. Att inte erbjuda mer och jag kan inte sluta att tänka på hur det hade varit med högre produktionsvärden och en schysst VR-portning.

Animal Shelter Simulator
Risig grafik till trots så går ju hjärtat sönder när det kommer in en sådan här liten och är förkyld om nosen.

Jag får i alla fall välja om jag vill börja med att ta hand om en katt eller en hund. Jag väljer det förstnämnda, en spräcklig kisse, Pedro, vars matte flyttade och lämnade katten ensam. Nu är han undernärd och folkskygg. Jag plockar upp den arma stackaren och placerar honom i buren. Nu gäller det att tänka snabbt och empatiskt. Allt som inte sker på djurhemmet utförs på datorn. Här beställer jag mat, kattlåda, medicin och leksaker. Här kan jag också köpa en kamera för att fota mina djur i samband med att de skall få ett nytt hem. Så fort de återhämtat sig från sitt trauma så är det nämligen dags att lägga ut en annons och välja rätt hem för djuret. Men fram tills dess är det mitt ansvar att se till att de har roligt, är mätta, inte går törstiga, har fästingar eller bor i sin egna avföring. Att de har det så bra de förtjänar helt enkelt.

Animal Shelter Simulator
Det må se simpelt ut men inte ens maila är enkelt på det här operativsystemet.

Och då kommer vi fram till spelets absolut största problematik. Det dras nämligen med en spelmekanik man inte ens önskar sin värsta ovän. Datorns menysystem är så ohyggligt uselt uppbyggt att man tappar hakan. Det finns ingenting som fungerar smidigt med det där systemet, det är något av det värsta jag upplevt. Oavsett om det rör sig om en så enkel uppgift som att läsa ett email eller mer komplexa processer som att fotografera, scanna bilden och sedan skapa en annons. Värst av allt är dock att försöka matcha rätt person med rätt djur. Det är rent själadödande och inte roligt någonstans. Inte bara för den ena potentiella nya ägaren är värre än den andra utan också för att inte en enda knappsekvens fungerar som den borde. Att sedan inventory management är precis lika stökigt och ologiskt kör den där spiken ännu längre ner i kistan. Går jag till exempelvis omkring med för mycket kattmat på mig samtidigt så måste jag slänga något och av någon outgrundlig anledning så försvinner inte heller tomma förpackningar utan det är upp till mig att gå och slänga dem i återvinningsstationen bakom huset varje gång. Miljötänk i all ära men det är en syssla som kanske inte borde ta upp så stor del av speltiden som det gör, och i synnerhet inte när systemet är heltrasigt och ungefär så frustrerande det överhuvudtaget kan bli.

Animal Shelter Simulator
Ett farväl som är lika jobbigt varje gång.

Men i slutändan är jag här för att rädda husdjur i nöd och just det har jag gjort i mängder och det har känts lika bra varje gång men samtidigt är det ett arbete som är allt annat än roligt i längden. Det känns bra i själen och det känns rejält i hjärtat när ännu ett djur lämnar mig för ett nytt bättre liv men det är verkligen inte roligt efter att nyhetens behag har lagt sig och det är förstås en av grundstenarna i ett spel, att det skall vara underhållande. Visst kan det ha en allvarlig underton eller bygga stort på känslor men det måste samtidigt erbjuda någon form av nöje. Det gör inte Animal Shelter Simulator. Det är simpelt, enformigt, klumpigt, buggigt och enerverande och hade det inte varit för att utvecklaren skänkt pengar till djurhem för varje sålt spel så hade jag aldrig rekommenderat spelet till någon. Å andra sidan kan man i stället skänka pengarna själv och slippa frustrationen från att försöka plocka upp en digital hundskit som har buggat ut mellan en tegelvägg och en hundkoja och som nu ligger där som en tragisk symbol över exakt hur dåligt det här spelet faktiskt är i sina värsta stunder.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+