Svenska
Gamereactor
recensioner
Army of Ruin

Army of Ruin

En Vampire Survivors-utmanare uppenbarar sig. Vi har hårdtestat nya Army of Ruin för att se hur det står sig gentemot den blodsugande genre-giganten

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Så kallade "Bullet Hells" och "Auto Shooters" är inget nytt under solen, men med fjolårets braksuccé Vampire Survivors i närminnet så är det tydligt att genren återigen är på frammarsch. Nya titeln Army of Ruin gör sedan mycket rätt i sitt försök att haka på den återuppståndna trenden, och trots ett del avsaknad av egen identitet så levererar man ett äventyr som med enkelhet kan stå sida vid sida med sina största inspirationskällor.

HQ
Army of Ruin
Det är för det mesta många fiender på skärmen på samma gång, men det är sällan svårt att uppfatta vad som händer.

För precis som i ovannämnda Vampire Survivors så gäller det i detta färggranna indieäventyr att stå emot horder efter horder av anstormande fiendestyrkor, och varje runda är unik på det sättet att man börjar om från noll och samlar på sig nya förmågor under tiden. Roguelike-elementen som gjort sig populära i denna typ av spel kommer sedan i form av att man låser upp nya tillbehör och vapen som kan nyttjas, och du samlar även på dig valuta som kan spenderas för att göra dig starkare från omgång till omgång. Du gör således ständigt nya framsteg även om varje runda sker i ett vakuum, och det finns alltid nya saker att låsa upp och nya utmaningar att erövra.

Just utmaningen är noga avvägd i Army of Ruin då det börjar simpelt för att sedan sätta ens fingerfärdighet på prov ju längre tiden går. För även om det rör sig om en "Auto Shooter" så måste du manövrera din karaktär genom ett hav av fiender, och att veta när kan man attackera, eller när det gäller att lägga benen på ryggen, är som vanligt nyckeln till framgång. Vissa banor kräver sedan att du klarar blott tio fiendevågor medan andra erbjuder tidlösa bataljer där det gäller att överleva så länge man kan. Med större utmaningar tillkommer dessutom större belöningar, och då det alltid finns nya saker man vill inhandla så pressas man konstant till att ta sina förmågor till det yttersta.

Army of Ruin
Du låser ständigt upp nya förmågor som kan göra din resa lättare.
Detta är en annons:

En sak som förövrigt skiljer Army of Ruin från huvudkonkurrenten Vampire Survivors är att klaraktärerna erbjuder mer skillnader i hur de spelar gentemot varandra. I Survivors så har nämligen varje spelbar karaktär ett unikt tillägg tillsammans med unika attribut medans de i Army of Ruin även besitter aktiva förmågor. Riddaren Ariana har som exempel den passiva fördelen av att öka sin styrka efter var femte nivå hon ökar samtidigt som hon dessutom har en specialattack som skyddar henne från inkommande fara. Just specialförmågorna för varje karaktär gör att rundorna kan skilja sig en hel hel beroende på vem man väljer att styra, och det finns gott om omväxling då vissa karaktärer fokuserar på att överleva med höga hälsomätare och skyddande besvärjelser samtidigt som andra premierar mer skada och större attackmönster.

Army of Ruin
Variationen är hög och varje bana erbjuder unika fiender att besegra

Nivåerna i sig förtjänar sedan lite extra beröm då de gör mycket för att få rundorna att hålla sig fräscha, även efter flera timmars spelande. Med sin barnvänliga 3D-grafik så erbjuder striderna nämligen mer detaljer än vad man är van vid från Vampire Survivors blockiga pixlar, och med egna dygnsrytmen och specialeffekter i allt från explosioner till magiutövande så är det för det mesta ett visuellt under från start till mål. Totalt erbjuder man fem olika kartor att bemästra, och det är svårt att klaga på variationen här också då allt från gröna skogar, kusliga kyrkogårdar och övergivna fabriker ingår i blandningen samtidigt som varje slagfältet har sina unika fiender att tillgå så du aldrig behöver slåss mot samma monster om och om igen.

Musiken binder sedan hela upplevelsen samman på ett ypperligt sätt då man ackompanjerar all intensiv action på skärmen med ett slagkraftigt soundtrack som ständigt får pulsen att bulta snabbare och snabbare. Vi snackar om symfoniska syntpartier som inte hade gjort bort sig i valfritt Castlevania-äventyr, och även om ljudeffekterna i sig kunde haft lite mer tryck i sig så gör musiken att ljudbilden når väl över en godkänd nivå.

Detta är en annons:
Army of Ruin
Många kartor slutar med en bosstrid, och dessa erbjuder givetvis det största motståndet.

I slutändan så är Army of Ruin en otroligt trevlig överraskning, och tillsammans med Dredge hör det till årets bästa indiespel för min egen del. Det går visserligen att argumentera att detta mest rör sig om Vampire Survivors i en upphottad skrud, men det visuella gör faktiskt under för att hålla spelbarheten fräsch, och med ett ypperligt fokus på det spelmekaniska så erbjuder man ett äventyr som kan stå jämsides med sina konkurrenter utan att skämmas. Om denna typ av spel är din grej så gör du rätt i att införskaffa Army of Ruin nu med detsamma, du lär inte ångra dig.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Tjusig grafik, ljuvlig spelbarhet, underbar musik och trevliga tillägg
-
Ingen egen identitet
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Army of RuinScore

Army of Ruin

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

En Vampire Survivors-utmanare uppenbarar sig. Vi har hårdtestat nya Army of Ruin för att se hur det står sig gentemot den blodsugande genre-giganten



Loading next content