Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Infinite

Halo Infinite Singleplayer - Åtta fiffiga tips

Så har Halo Infinite äntligen släppts. Men eftersom det är seriens överlägset största spel hittills, kan det vara svårt att veta var man ska börja. Lyckligtvis vill vi gärna hjälpa dig att komma igång...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Halo Infinite är betydligt svårare än föregångarna
Alla tidigare Halo-spel har främst varit designade för svårighetsgraden Heroic. Till Halo Infinite är spelet istället anpassat för Normal, och spontant känns det i detta äventyr som något som snarast påminner om Heroic i Master Chiefs tidigare eskapader. Kort sagt, Halo Infinite är faktiskt utmanande och vissa bossfighter riktigt tuffa. Jag menar inte att det är något i stil med Dark Souls, men du lär dö mer än en gång under resans gång och Normal är därför en utmärkt svårighetsgrad att börja med här och den som väljer att skruva upp utmaningen kommer få vara beredd att kämpa mer än de nog tror.

Halo Infinite
Allt på Zeta Halo går lättare om du väljer en rimlig svårighetsgrad och tar svart bälte i änterhake.

Lär dig använda änterhaken till allt
Änterhaken är det spelmässigt största nyheten i Halo Infinite, och det är ingen överdrift att påstå att den förändrar exakt allt. Vill du ta dig framåt snabbar så kan du bara hoppa och rika den mot marken framför dig så får du en rejäl skjuts. Eller varför inte nypa tag i en Ghost som Swishar förbi, slunga av föraren och ta över? Kanske plocka ett starkt vapen som ligger gömt bakom två Hunters, eller rikta den mot bränsleceller som du sedan kan slunga mot fienden med enorm kraft. Ja, du kan till och med greppa tag om motståndare och flyga mot dem med våldsam attackkraft. Utöver att klättra med den då, såklart. Att verkligen ta dig tiden att använda änterhaken ofta kommer hjälpa dig enormt längre fram. När du börjar få Spartan Cores, skulle jag rent av vilja rekommendera dig att börja med att levla upp just änterhaken till max innan du börjar se över dig sköld, dash-förmåga och liknande. Är den maxad har du nämligen alla förutsättningar i världen att dansa runt i striderna utan att dö, leverera förödande attacker samt kunna nå besvärliga avsatser.

Detta är en annons:

Det är inte en öppen spelvärld
Jag spenderade orimligt mycket tid i Halo Infinite med att utforska. Jag gick runt och kollade in ganska precis allt, vilket är kul eftersom världen faktiskt innehåller ganska mycket att upptäcka. Men jag dog också flera gånger när jag försökte ta mig till andra delar på Zeta Halo som det såg ut som att jag skulle kunna nå. Efter flera misslyckade försök gick det upp för mig vad 343 Industries menade när de sade att det inte är en öppen spelvärld. Det är helt enkelt en spelvärld där allt sitter ihop, men du kan inte fritt röra dig emellan, utan delvärldarna (som är enorma) är att betrakta som olika banor du måste klara för att komma vidare till andra platser.

Halo Infinite
Spelvärlden är enorm, men du kan inte helt fritt röra dig mellan alla delar.

Marines är verkligen hjälpsamma
I de tidigare Halo-spelen har Marines ofta mest varit i vägen. I Halo Combat Evolved kunde jag sätta en hagelkärve i nacken på en Marin om jag kände att jag behövde mer ammunition eller det vapen han bar. Och att bredsladda ihjäl dem med Warthog som ett slags mänskliga bowlingkäglor efter att jag räddade dem från Covenanterna var bara kul. I Halo Infinite fyller de dock ett syfte och sitter fängslade här och var, både i baser samt på gömda platser. Ser du Marines fjättrade vid en stolpe, så skjut sönder den direkt. På det sättet får du hjälp i striden och fienderna kommer åtminstone för en stund fokusera på dina tacksamma Marines istället för dig. De följer dessutom med på färden så långt de kan, men om du exempelvis svingar dig över ett stup så stannar de kvar.

Se till att ta över ett gäng FOB:s
Att ta över Forward Operating Bases i Halo Infinite är tyvärr en av dess få svagheter. De är inte nog varierade och blir lite enahanda efter ett tag. Men de är riktigt bra att ha och ger dig en bas från vilken du kan beställa utrustning, fordon och få med dig Marines samt använda dem för Fast Travel. Att ha åtminstone ett gäng gör Master Chiefs resa betydligt enklare och roligare eftersom du får möjlighet att ta med dig allt det du gillar att använda mest. Har du dessutom besegrat gömda bossar, kommer du hitta specialvapen i dina FOB:s.

Detta är en annons:
Halo Infinite
Dina Marines fyller faktiskt ett syfte den här gången. Se till att få med dig några när du beställer en Scorpion Tank för att bemanna den ordentligt.

Ta med en SP4NKR som vapen nummer två
Den klassiska Halo-raketkastaren introducerades redan i Halo: Combat Evolved och har sedan dess hängt med. Den är kvar även i Halo Infinite. Eftersom spelet som sagt är mer utmanande denna gång, kan du komma att stöta på bossar som faktiskt är riktigt jävliga. Innan jag ger mig på storyuppdragen, ser jag därför till att ta med mig en fulladdad SP4NKR (två raketer i vapnet, fyra i reserv). Sedan får den helt enkelt hänga med. Under större strider där jag behöver två vapen lägger jag ifrån mig raketkastaren, och hämtar den sedan allt mejats ner, för att till sist möta en eventuell ruskprick med spelets kraftfullaste vapen.

Dräp Grunts och Jackals
Pricksäkra Jackals är något du kommer lära dig hata i större strider. Banorna är så stora att de kan sitta på galet långt håll och göra livet surt för dig. Grunts är också ett problem då de är riktigt skjutglada och tär på skölden i hårda dueller mot Brutes och Elites. Jag brukar därför lagom fegt se till att decimera småfolket först. I synnerhet alla Jackals måste dö.

Halo InfiniteHalo Infinite
Skitstövlar som kostat Master Chief livet oftare än bossar.

Du behöver inte göra allt
Det kan kännas lite överväldigande att kika på Zeta Halo-kartan och inse hur mycket sidogrejer som väntar på dig, samt veta att det finns ännu mer än så i form av hemligheter gömda längs banorna. Men du behöver faktiskt inte göra allt, det är inget som krävs för att nå slutet i spelet och gillar du inte sidogrejer eller tycker de blir för repetitiva så bara skit i det och fokusera på storyn istället. Halo Infinite har en fantastiskt välskriven sådan som inte vinner på att späs ut med annat krimskrams. Du kommer ändå vilja köra ett andravarv på Heroic sedan (jodå!) och då är det mer motiverat att faktiskt försöka göra allt.

Vår recension av Halo Infinite singleplayer hittar du här, och multiplayer hittar du här.

HQ

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...

Lokal co-op i Halo Infinite slopas helt

Lokal co-op i Halo Infinite slopas helt

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Det var bara några få timmar sen som vi kunde rapportera om hur 343 Industries försenar co op-delen till Halo Infinite till november och nu vet vi alltså via 343-bossen...



Loading next content