Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

Efter att ha skrivit om tidernas finaste partyracingtitlar är det nu dags för Hegevall att som en del av artikelserien Racing Dreams utse de bästa arkadracingspelen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(10) Race Driver: Grid
Året var 2008 och Codemasters släppte ett spel som tillsammans med Colin McRae: Dirt 2 (2009) står sig som den skotska spelstudions bästa arkadracingspel och en titel som fortfarande underhåller. Jag pratar såklart om Race Driver: Grid som lyckades med ganska precis allt som Codemasters avsåg att försöka sig på. Det var lysande sett till presentation, spelmekanik, ljud och grafik och det innehöll en ton och attityd som passade alldeles utmärkt ihop med det spelmässiga och mixen mellan racing och drifting var fenomenal. Grid (2019) var lite av en skymf mot varumärket och kommande Grid: Legends ser ut som junk men Race Driver: Grid förblir ett av tidernas absolut bästa arkadracingspel.

Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(09) Motorstorm
Det kom lite från ingenstans och slog ned som en grusfylld bomb i en överbefolkad genre proppad med tufft motstånd. Evolution Studios bejublade, idiotsnygga lanseringstitel till Playstation 3 erbjöd lika stora delar häpnadsväckande ögongodis som hisnande snabb, högtflygande, nervkittlande arkadracing på bästa tänkbara sätt.

Detta är en annons:
Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(08) Forza Horizon
Trots att jag gillar samtliga fem spel i Playgrounds arkadaktiga avstickare som stavas Horizon och trots att spelen i denna serie blivit större, snyggare och mer innehållsrikt varierade med åren, är det spelet som drog igång allt som ligger mig varmast om hjärtat. Jag gillar fortfarande racingen i det kyligt vackra Colorado mest av alla miljöer ur denna racingföljetong och jag tycker att allting stämmer, i Forza Horizon. Vägarna är väl anpassade till bilfysiken och den (som sig bör) överdrivna fartkänslan och grafiken var, och är, utsökt.

Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(07) Out Run
Segas odödligt superklassiska arkadsuccé måste naturligtvis finnas med på en lista av det här typen även om det med dagens mått mätt naturligtvis är både primitivt och hysteriskt enformigt. Men då... 1986, var det lika stilbildande som hypnotiskt. Virtua Fighter/Shenmue-producenten Yu Suzuki utvecklade största delen av Out Run på egen hand och reste med bil genom Europa för att samla inspiration till de olika miljöerna, bara en sådan sak. Känslan av att man var "fri", ute på öppen landsväg och att racingen betydde något, var tillsammans med den tjusiga designen och mästerliga musiken orsak nog till varför Out Run är en av genrens absoluta höjdpunkter.

Detta är en annons:
Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(06) Need for Speed: Underground
Att EA fortfarande inte utvecklat och släppt Underground 3 med tanke på hur många miljoner fans som önskat sig det spelet, framstår för egen del nästan som självsabotage. Istället lägger de hundratals miljoner kronor på titlar som Heat och Payback, som en dryg månad efter premiären både försvann i bruset som genren innehåller. För det finns för min egen del inget spel i Need for Speed-sagan som lever upp till den koncentrerade briljans som Underground erbjöd. Där lyckades EA väldigt, väldigt väl med att rama in den pågående styling/tuning-trenden inom bilvärlden och de byggde en spelvärld som innehöll atmosfär och karaktär.

Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(05) F-Zero GX
Samarbetet mellan Nintendo och forna ärkerivalen Sega inleddes med utvecklingen av GX som står sig som ett av de absolut bästa arkadracingtitlarna genom alla tider tack vare strålande grafik, bisarrt högt tempo och lysande spelmekanik. F-Zero GX sålde förvisso inte som Mario Kart gör, men Nintendo krängde iväg strax över en miljon titlar vilket rimligtvis borde ha inneburit en omedelbar uppföljare, men så blev det alltså inte. Tyvärr.

Detta är en annons:
Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(04) Burnout 3: Takedown
Criterions actionfyllda, explosiva racingföljetong nådde sin absoluta kvalitetskulmen med den tredje delen och trots gammal grafik är det enkelt att idag se precis, exakt varför. Spelkontrollen är strålande, racingen högtflygande, nervkittlande, spännande och kollisionerna beroendeframkallande coola. Det var för sin tid även brutalsnyggt och precis lagom utmanande.

Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(03) Wipeout 2097
Psygnosis ikoniska uppföljare var för egen del det första spelet, oavsett kategori, som på riktigt kändes coolt. Som kändes sådär livsstilsmässigt "rätt", som attraherade människor som aldrig tidigare hade brytt sig det minsta om TV-spel eftersom Psygnosis lyckades koka ned allt från klubbmusik till ursnygg futurism, mode och graffiti i en produkt som underhöll i flera år, utan förbehåll. 2097 var ultrasnyggt för sin tid, oerhört snabbt, utmanande och perfekt designat från insidan och ut.

Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

(02) Sega Rally Championship
Kenji Sasaki var drivande, nyckelpersonen, i utvecklingen av Namcos supersuccé Ridge Racer och lämnade sitt egna team för att utveckla Sega Rally hemma hos Sega och bara tanken på att samma person producerat båda dessa spel inom en fyraårs-period, är bisarr. Sega Rally Championship var i mångt och mycket det perfekta arkadracingspelet. Det var ursnyggt. Precis lagom utmanande, beroendeframkallande, innehöll otroligt körkänsla och fantastisk musik. Belöningen när man efter att ha proppat i femkronor dagligen i ett halvår lärde sig att ratta samtliga fyra banor helt perfekt, fastnaglad i den smått enorma arkadmaskinen på det lokala VHS-haket, var och förblir svårslagen.

Racing Dreams: Världens bästa arkadracing

Världens bästa arkadracingspel:
(01) Ridge Racer
Kenji Sasakis mästerverk känns idag en smula bisarrt, inte minst med tanke på att det faktiskt bara innehöll tre stycken bilar och en enda (!) bana. En väg, som dessutom inte var särskilt lång. Men det räckte, och det räcker fortfarande när man återvänder till Ridge Racer och tar del av spelmekanik som känns helt, helt perfekt. Jag kommer aldrig att glömma alla hundratals timmar bakom ratten på den klarröda Namco-kärran och hur jag lärde mig att sladda 360° åt "fel" håll, motsatt kurvans riktning för att efter avslutad megadrift plocka upp en välförtjänt superboost. Ridge Racer var och är tidernas bästa arkadracer. Spelet som definierade vad "arkadracing" är.



Loading next content