Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Världens bästa simracing

Efter att ha korat världens bästa arkadracingspel och tidernas bästa partyracingtitlar är det dags för Hegevall att skriva om det han anser vara de tio bästa simracingspelen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Världens bästa arkadracing
Världens bästa partyracing

Världens bästa simracing

(10) Kartkraft
Det var bara häromdagen som Kartkraft äntligen rullades ut i färdig form efter att ha befunnit sig i "early access"-stadiet under ett par års tid. För den som verkligen vill ta del av den råa, rena och avskalat underbara racing som tävlingskarts utgör finns det inget bättre alternativ och i kombination med ursnygg grafik och lysande fysik är detta en vinnare.

Världens bästa simracing
Detta är en annons:

(9) GP Legends
Långt innan Matt Sentell och Dave Kaemmer skapade Iracing skapade de den legendariskt superba och ikoniska racingsimulatorn Grand Prix Legends som tillsammans med exempelvis GTR 2 och GP4 förde hela genren dit där den står idag. GP Legends var för sin tid alldeles fantastiskt och för egen del kommer jag aldrig att glömma hur otroligt imponerad jag var över hur force feedback-portionen fungerade i det här spelet.

Världens bästa simracing

(8) Raceroom
Helsvenska Sector 3 Studios är i princip GTR 2-studion Simbin, med ett annat namn, och de senaste nio åren har de i stort sett uteslutande pysslat med att expandera, uppgradera och förfina sin konkurrent till Iracing och Assetto Corsa; Raceroom Racing Experience, som är gratis att ladda hem och gratis att spela. Raceroom släpptes första gången 2013 vilket gör att det idag, precis som flera andra spel på denna lista, ser riktigt gammalt ur idag - rent grafiskt. Det innebär dock inte att körkänslan, mängden realism som erbjuds samt ljudbilden inte briljerar, vilket den gör. Sector 3 har dessutom precis uppdaterat både force feedback-systemet och däckfysiken och därmed gjort den ännu vassare vilket gör att jag aldrig tvekade en sekund över att stoppa in det på denna topplista.

Världens bästa simracing
Detta är en annons:

(7) Iracing
Många initierade simracers skulle mest troligt sätta Dave Kaemmers stilbildande simgigant på förstaplats en sån här gång, men trots genrens bästa onlineregelverk och en racingliga som slår allt i genren, har jag alltid haft svårt att se den där riktiga briljansen i Iracing. Jag kallar det inte sällan för Iceracing så jag upplever bristen på grepp i utvecklarnas omdiskuterade däckfysikmodell, som spelets enskilt största brist tillsammans med den lastgamla multimedia-doftande 1998-presentationen (inklusive alla stökiga skräpmenyer), den smått bisarra prislappen på allt innehåll i spelet samt det faktum att den gultintade grafiken känns som om den renderas av en Playstation 2. Vill man tävla seriöst online, delta i onlinebaserade cuper och tävla mot de mest namnstarka proffsen är Iracing alltid aktuellt, och ofta bäst sett till dedikation och engagemang från användarbasen, men jag kommer aldrig att hylla det som resten av den kollektiva simracingvärlden gör.

Världens bästa simracing

(6) Rfactor 2
Arbetet för Studio 397 (som nu är en del av Motorsport Games) har inte varit enkelt sedan de tog över utvecklingen och underhållet av Rfactor 2 från originalskaparna Image Space Incorporated. För hur mycket jag än gillar väl valda delar av Rfactor 2 går det liksom aldrig att blunda för att spelet under många år varit ett ofärdigt lapptäcke av extremt skiftande kvalitet. Ful grafik och hemsk presentation har hjälpts upp av simracinggenrens bästa däckfysik som fortfarande ger den bästa känslan av hur et racingdäck under en racingbil beter sig på en racingbana.

Världens bästa simracing

(5) Dirt Rally 2.0
Det pratas ibland om att Codemasters uppföljare skulle vara "arkadaktigt", att det inte skulle vara tillräckligt realistiskt, eller tillräckligt "svårt". Jag ser den typen av argument lite överallt på forum och bland kommentarer på initierade simracingkanaler och deras videosnuttar. Och ingenting kunde i grunden vara mer fel, om du frågar mig. Det ultimata beviset på att detta bara inte stämmer är ju att vi här på Gamereactor satte före detta JWRC-världsmästaren och Global Rallycross-mästaren Patrik Sandell i vår motionrigg och lät honom tackla en Finlands-sträcka som han för tio år sedan tävlat på, i en R5 Polo som han själv äger och tävlar i, idag. Patrik var inte bara supertydlig med att Codemasters fångat körkänsla, chassidynamiken, farten, diffens fördelning av kraft samt balansen mellan toppeffekt och ren acceleration på ett föredömligt vis - Han satte dessutom tider som tog honom upp i världseliten (leaderboards på sina första tre försök, trots att han vid detta tillfället aldrig rört spelet tidigare. Om inte det skulle räcka som värdemätare för hur bra det här spelet är, tillkommer superb ljudbild, strålande grafik, god variation, mängder av bilar och lysande kartläsare. Onlineracingbiten är dock ytterst begränsad och det saknas sträckor i Dirt Rally 2.0, men det förblir tidernas bästa rallysimulator.

Världens bästa simracing

(4) Assetto Corsa Competizione
Från kycklingskit till kycklingfilé. Resan som Kunos gjort med sin hårt kritiserade avstickare Assetto Corsa Competizione är en snudd-på enastående fascinerande sådan. För när de först rullade ut ett Unreal 4-baserat spel där ingenting verkade fungera ens i närheten så bra som det gjort i flera år i föregångaren, var det många som svor på att Kunos mist förståndet och enbart satt ihop Competizione för att tjäna en snabb slant på lättlurade konsumenter med stort racingsug. Men på samma sätt som Reiza renoverat Automobilista 2 och vänt motgång till framgång har Kunos byggt om och förbättrat Competizione så pass mycket att det idag är nåt av det absolut bästa som genren har att erbjuda. Grafiken är superb, fysiken strålande, force feedbacken likaså liksom ljudet och själva onlineracingen. VR-stödet behöver mer kärlek och GT3-bilarna känns en smula livlösa i framvagnen men trots detta är ACC vår givna trea här på denna lista.

Världens bästa simracing

(3) GTR 2
Svenska Simbin var inte bara före sin tid, de var långt före sin tid när de under hösten 2006 släppte lös uppföljaren till sitt debutspel och förändrade simracingvärlden för evigt. GTR 2 lyckades simulera känslan av riktiga däck på ett bättre sätt än alla racingsimulatorer som tidigare släppts och i kombination med läcker grafik, för sin tid fenomenal force feedback och mängder av fantastiskt utmanande GT3-bilar definierade de vad en modern sim av det här slaget skulle innehålla, och erbjuda. GTR 2 är än idag riktigt roligt även om grafiken känns lastgammal, och det säger ju massor om hur välgjort det i grunden var, och är.

Världens bästa simracing

(2) Automobilista 2
Precis som flera anda spel på den här listan började det inget vidare för Reiza Studios haussade uppföljare till smygsuccén Automobilista. Den inköpta spelmotorn Madness Engine från Project Cars-studion Slightly Mad ställde till med en himla oreda sett till stötdämparfysik, diffspärrsimuleringen samt framförallt känslan i däcken. Bilarna hoppade runt på banorna, curbsen orsakade katastrofala greppförluster och slip angle-emuleringen fungerade dåligt, som bäst. Många testade Automobilista 2 och gav upp efter en kort stund. Jag var en av dem. Men så fick Reiza luft under vingarna, tog in ytterligare finansiering och beslutade sig för att renovera varenda aspekt av sitt utskällda spel i en 14Gb stor jättepatch som mot all förmodan lagade så gott som allt som tidigare inte fungerade. Däcken kändes mycket bättre, stötdämparna fick inte längre bilarna att studsa runt på banorna och diffarna tillåt för återhämtning vid total greppförlust snarare än den där "snappy oversteer"-grejen samt "lift off oversteer"-problemet som existerade innan.

Automobilista 2 gick från att vara en fnysning till något av det bästa som simracinggenren någonsin huserat och idag skulle jag kalla det för den enskilt mest inlevelserika och realistiska Formel/GT-simulator sett till ren körkänsla. Reizas 100% fysiska däckmodell i kombination med underbart bra fartkänsla, laserscannade banor, mängder av fantastiska bilar. genrens näst bästa ljudbild, genrens överlägset bästa VR-stöd, genrens bästa grafik, bästa presentation, bästa motionrigg-stöd och bästa force feedback gör det till en given tvåa på denna lista.

Världens bästa simracing
Vilket simracingspel (genom tiderna) är din favorit?

Världens bästa racingsimulator:
(1) Assetto Corsa
När en liten 20-mannagrupp i norra Italien beslutade sig för att bygga sin egen spelmotor för att bygga en racingsimulator som skulle tävla med genregiganten Iracing, var det nog inte särskilt många som verkligen trodde att de skulle lyckas med sitt i det närmaste omöjliga självmordsprojekt. Men mot alla odds lyckades Kunos vända upp-och-ned på hela genren och 2014 dunkade de ut ett spel som jag personligen anser vara det allra bästa, genom alla tider. För Assetto Corsa lyckades i princip med allt, på en och samma gång. Däckfysiken var lysande och trots att det passerat snart åtta år (!) sedan spelet först släpptes är den fortfarande något av det bästa du hittar i simracingvärlden. På det sätt som man simulerar däckens glidvinkel och ger känslan av att greppet sträcker ut sig i samband med hur däcken reagerar på friktionen mellan gummi och asfalt, är fantastiskt bra precis som känslan av fart, tyngd och momentum. Grafiken var för sin tid dessutom riktigt bra och eftersom spelet är öppet för alla typer av moddar har fansen förbättrat den grafiska biten löpande under årens lopp vilket gör att Assetto Corsa med rätt moddar är ett av genrens snyggaste spel, trots att det släpptes för första gången under våren 2014.

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Världens bästa arkadracing
Världens bästa partyracing



Loading next content