Svenska
Gamereactor
artiklar

Omotiverat Star Wars-gnäll

Disney köpte Lucasfilm, och folk klagade. Disney lade ner Lucasarts, och folk klagade. EA fick rätten att göra Star Wars-spel, och folk klagade. Men finns det verkligen någon bra grund för allt gnäll? Jonas Mäki förklarar varför han absolut inte håller med gnällspikarna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag ska vara helt ärlig. Jag förstår inte var gnället kommer ifrån. I samma sekund som Disney köpte upp Lucasfilm kom kritiken - nu var det över för Star Wars. Sanningen är väl att om det är någon som gjort allt vad han kunnat för att förinta Star Wars, så är det väl George Lucas. Inte nog med att han undan för undan försämrat originaltrilogin genom tillägg som verkligen ingen bett om, han har även lassat på med en ny trilogi som lyckades stampa, trampa och förinta det mesta som varit heligt inom Star Wars.

Och Lucasarts är inte mycket bättre. Trots det hördes samma förbannade tonfall när det stod klart att Disney skulle dra ut proppen för studion. Nu fick det räcka för den anrika utvecklaren. Folk rasade. Ingenstans, inte ens för en bråkdels sekund tycks man vara villig att stanna upp och tänka till. Lucasarts har definitivt gjort sin beskärda del höjdare genom åren. Men man får gå tillbaka tio år för att hitta hyggliga spel och ännu längre för de verkliga klassikerna.

Omotiverat Star Wars-gnäll
Det var i oktober förra året som Darth Vader fick en ny mästare, sedan George Lucas sålde sitt arv till Disney.

De senaste fem åren har vi istället fått en jäkla massa licensspel baserade på Star Wars med allt från Rovios arga fåglar till Lego-titlar och såklart Kinect Star Wars. Det enda spel man åtminstone delvis gjort själva baserat på just Star Wars är det milt sagt mediokra Star Wars: The Force Unleashed II. Det är alltid tråkigt när företag läggs ned och folk förlorar jobben, men allvarligt talat: Disney har inte blivit störst genom dåliga affärer.

Detta är en annons:

Lucasarts hade helt enkelt ingenting att komma med. Visst jobbade de på Star Wars 1313, men hade potentialen verkligen funnits där så hade Disney inte lagt ned det. Det är knappast som att Lucasarts satt med ett nästan färdigt spel som efter smidig utveckling hyllats av betatestarna som en potentiell fullpottare. Mer troligt strulade utvecklingen något grymt och risken var överhängande att det hade slutat med samma blask som nämnda Force Unleashed II.

Omotiverat Star Wars-gnäll
Det senaste Star Wars-spelet Kinect Star Wars utvecklades inte av Lucasarts själva, utan av Terminal Reality.

Jag tror att folk är arga, med gamla meriter och tomma förhoppningar som grund. Ja, Lucasarts har gjort bra Star Wars-spel för länge sedan, men det folket är sedan länge borta och studion var bara en skugga av sitt forna jag. Och det man höll på med var helt enkelt inte framgångsrikt. Spelen blev inte bra och framför allt blev de aldrig klara. Att man aldrig lyckades göra exempelvis Star Wars: Battlefront III är inget annat än horribelt.

Det för oss till nästa kapitel i denna historia fylld av vrede. Nämligen det faktum att Disney gjorde upp med EA om rättigheterna att utveckla Star Wars-spel. För tredje gången i rad blev gamers och Star Wars-fans ohyggligt uppretade. Själv begriper jag ingenting. Det här måste väl ändå rimligtvis vara det bästa som kunde hända?

Detta är en annons:

Vilka borde ha fått rättigheterna att göra Star Wars-spel, vilka hade haft råd att göra det samt kunskapen och kompetensen? Activision, hade det varit bättre? Ubisoft? Square Enix? Sanningen att säga har jag svårt att se någon utgivare som kan ge fenomenet bättre behandling än vad EA mäktar med. Nu kan Bioware återigen få göra ett rollspel baserat på Star Wars. Jag vet att flera av er inte tycker att Bioware varit sig själva de senaste åren och att slutet i Mass Effect 3 inte var helt tillfredsställande, men det går inte att förneka att spelet ändå vara makalöst.

Omotiverat Star Wars-gnäll
Battlefield 4 är det första Frostbite 3-spelet. Räkna med att Dice första Star Wars-spel med teknologin kommer bli flera resor tjusigare.

Oddsen att kanske få ett nytt Knights of the Old Republic måste ses som goda. Eller varför inte ett Star Wars-spel liknande Mass Effect? Ja, eller kanske försöka ta upp kampen med Bethesda och göra ett riktigt öppet Star Wars-spel med Elder Scrolls-känsla? Eller låta delar ur Dragon Age-teamet göra ett Star Wars-rollspel sett uppifrån? The sky's the limit, som jänkarna säger. Och uttrycket passar verkligen in här.

Utöver det ska svenska Dice som bekant också få göra Star Wars-spel. Den rent brutala Frostbite 3-teknologin ska alltså ingjuta digitalt liv i serien, och även här känns det spontant som att det kan bli hur bra som helst. Battlefront-serien var en slags Battlefield-kopia till att börja med. Nu ska plötsligt Battlefield-folket själva ta tag i serien och chansen att äntligen få ett Battlefront av en helt suverän utvecklare har aldrig varit större. Dice lär för övrigt få göra fler Star Wars-spel än så. Ett spel liknande Republic Commando är högst realistiskt, för att rent av inte säga rent av troligt.

Omotiverat Star Wars-gnäll
Att Dice kommer göra en förstapersonsskjutare med Star Wars-tema likande Dark Forces eller Republic Commando är förmodligen en riktig lågoddsare.

Det övergår kort sagt mitt förstånd hur någon på allvar hellre kan vilja att Lucasarts skulle sitta och harva på med allt detta (vilket skulle resultera i nästan inga spel alls och att de som väl kom inte höll måttet) och att George Lucas skulle få fortsätta hantera denna kulturskatt som en elefant i en porslinsbutik. Star Wars framtid har förmodligen aldrig någonsin varit ljusare än exakt just nu. Flera filmer är på gång, J.J. Abrams kommer regissera, spelen har hamnat i kompetenta händer och gubben Lucas är (nästan) borta ur bilden. Idel goda nyheter.

En farhåga jag dock nästan kan förstå är alla de som oroar sig för filmlicensspel på kommande filmer. De blir som bekant sällan bra, och påfallande ofta direkt fantastiskt usla. Och visst, risken är uppenbar att de inte blir några mästerverk den här gången heller. Undantag finns dock, och det är inte som att vi hade sluppit spel baserade på filmerna utan EA, då hade någon annan gjort dem istället och de hade blivit precis lika dåliga eller rent av ännu sämre.

Omotiverat Star Wars-gnäll
Många sörjer Star Wars 1313. Men med tanke på hur tyst det blev om spelet efter E3 och att Disney lade ned det, fanns troligen stora problem med utvecklingen.

Dessutom är det Visceral Games som ska göra dem, studion som bland annat gett oss Dead Space, Dante's Inferno och några hyggliga James Bond-spel. Jag säger inte att de kommer uträtta underverk, men för att vara en studio som ska göra - för oss gamers - mindre viktiga licensspel, är det en ovanligt bra sådan. Jag tycker vi ger dem chansen åtminstone, innan vi kritiserar.

Som avslutning kan man ju inflika att det såklart hade kunnat vara ännu bättre om exempelvis Bungie eller Valve fått göra Star Wars. Men låt oss vara realister. Förutom det uppenbara faktum att dessa båda giganter skapar sina egna fenomen och därmed hade varit totalt ointresserade av att förvalta någon annans arv, så hade det också betytt ett Star Wars-spel vart tredje år. I bästa fall. Det är helt enkelt inte hållbart, och de hade sannolikt heller inte kunnat göra spelen intressanta för en så bred målgrupp som just Star Wars faktiskt kräver.

Omotiverat Star Wars-gnäll
Mannen som gav oss Jar-Jar Binks och våldförde sig på originaltrilogin är borta från Star Wars - och folk klagar.

Jag inser såklart att jag med detta inlägg i debatten inte kommer få särskilt många av er att tänka om. Men ändå. Jag brukar ha full förståelse för att folk är missnöjda även när jag själv inte håller med, men här kan jag bara inte se det. Skitgubben som bara förstört Star Wars de senaste 20 åren är borta och studion som inte gjort en vettig grej på 10 år är utbytt mot något betydligt mer kompetent - och folk klagar.

I det här fallet saknar kritikerna helt enkelt grund. Star Wars går en ljusare framtid än på mycket, mycket länge. Och är ni ändå missnöjda med vad som hänt - rikta det då mot George Lucas och hans Lucasarts. Det är de och ingen annan som lyckats skjuta Star Wars i sank och som gång på gång visat sig vara inkapabla att ge varumärket den kärlek det så väl förtjänar.



Loading next content