Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer

Denna helgen drar äntligen årets säsong av formel 1 igång på riktigt och Mackan har dykt på djupet i de olika stallen och synat deras potential.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Till helgen är det så äntligen dags för årets omgång av formel 1 att dra igång, komplett med nya regler, nya bilar och en handfull förändringar bland teamens olika förare. På många sätt är det en blank canvas, en chans att börja om på ny kula och den stora frågan på allas läppar är så klart vem som kommer ha det starkaste paketet i år. En allt annat än enkel sak att ge ett konkret svar på. Men spekulera och göra kvalificerade gissningar, det kan vi. För under de två pre-season testerna som ägt rum i Barcelona och Bahrain har vi trots allt fått en föraning om hackordningen.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
En av de vackraste men antagligen också långsammaste av F1-bilarna.

(10) Williams
Förra säsongen av formel 1 var Williams starkaste på flera år vilket också landade dom på en välförtjänt åttondeplats bland konstruktörerna. George Russell pressade stallets FW43B bortom vad som torde varit möjligt och briljerade speciellt under kvalen briljerade han något otroligt. Ja till och med Latifi hade sina stunder i solen och det var tydligt att en ny bris av positiv energi tycktes genomsyra hela stallet. Trist då att årets bil, den visuellt slående FW44 verkar dras med en del tekniska problem och frågetecknen kring dess tillförlitlighet är därmed ett stort orosmoln inför helgens lopp.

Williams nya bil har helt enkelt inte imponerat speciellt mycket och situationen hjälptes inte av att Nicholas Latifis bil började brinna mitt under testkörningen i Bahrain. Något som kostade Williams en hel dags arbete och många dyrbara timmar. En allt annat än optimal sits som dessutom förstärks av George Russells frånvaro. Williams starkast lysande stjärna som nu flyttat till Mercedes, och vem kan klandra honom. Att ständigt slåss i botten av fältet helg efter helg är knappast något en ung F1-förare drömmer om och döma av de slutsatser vi kan dra från testerna var det definitivt rätt drag för Russell att röra sig vidare.

Detta är en annons:

Så nu är det upp till Nicholas Latifi att ta över stafettpinnen och verkligen visa vad han går tillsammans med återvändaren Alex Albon. Kan de två fylla det vakuum som George efterlämnat? Ytterst tveksamt. Tiden i Red Bull har förvisso stärkt Alex och det gångna året har gett honom tid att mogna och förfina sina förmågor. Men jag tror personligen inte på att varken han eller Nicholas Latifi kommer kunna uppnå några mirakel så som Williams-bilen ser ut idag. Ärren från de föregående årens återkommande nederlag är fortfarande djupa och alla dessa faktorer kombinerat får mig att tyvärr relegera dom till ännu ett år i botten.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
Otroligt vacker i sin gröna skrud men Aston imponerade inte på banan.

(09) Aston Martin
Vi har återkommande fått höra många stora ord från Lawrence Stroll och hans drömmar om att ta de en gång så mäktiga Aston Martin till toppen av formel 1. Stora pengar har spenderats och det är tydligt att den kanadensiska miljardären inte har några problem med att investera i sin vision om att vara med och tävla om världsmästartiteln. Men resultaten har uteblivit och 2021 var stallets svagaste säsong hittills med en bil som aldrig riktigt fungerade och detta är säsongen som Aston verkligen behöver börja leverera. Men frånsett den otroligt vackra lackeringen ser AMR22 ut att vara ännu en besvikelse.

Alltsedan den avtäcktes har det tisslats och tasslats om hur tillträdande chefen Mike Krack likväl som Lawrence Stroll själv inte varit speciellt nöjda med de resultat bilen uppvisat varken i vindtunneln eller i simulatorn. Något som vi också såg en tydlig reflektion av under de två helgerna i Barcelona och Bahrain med ett osedvanligt lågmält Aston Martin där både Lance Stroll och Sebastian Vettel gjorde ytterst lite väsen av sig. Nej AMR22 har inte gjort något vidare imponerande intryck och de två förarna sågs kämpa med bilen på banan och denna säsongens stora signum porpoising-effekten har varit ett återkommande problem för stallet.

Detta är en annons:

Förra stallchefen Otmar Szafnauers plötsliga avsked efter flera års trogen tjänst kom som lite av en chock, speciellt då det skedde bara veckorna innan den nya bilen avtäcktes. Därtill har det ryktats om Lawrence Strolls enträgna uppförande och bristfälliga förståelse inför sportens komplexitet som en annan bidragande orsak till det groende missnöjet bland de anställda hos Aston Martin. Sist men inte minst har vi de två förarna. För även om Sebastian Vettel har både teknik och kunskap så börjar hans ålder göra sig påmind. Därtill har vi Lance Stroll, en grabb som antagligen aldrig varit i Formel 1 om det inte vore för hans fars pengar.

Nej den där drömmen om att vara uppe i täten med Red Bull, Mercedes och Ferrari är något som ligger en bit in i framtiden. Investeringarna i all ny personal och den imponerande nya fabriken i Silverstone är inget som kommer bära frukt än. Nya stallchefen Mike Krack beskrev själv det hela som en stor utmaning och efter de två helgerna i Barcelona och Bahrain är det tydligt att Aston Martins nya AMR22 inte kommer vara med och slåss om några podium i år. Det är möjligt får se stallet göra en liten comeback efter sommaruppehållet men våren kommer bli en kamp i uppförsbacke. Vilket jag även tror kommer resultera i att detta blir den sista säsongen för Sebastian Vettel.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
Alfa Romeo bjuder på samlade intryck och kommer antagligen prestera bättre än förra året i varje fall.

(08) Alfa Romeo
De Sauber-ägda Alfa Romeo har haft ett antal tuffa år och förra säsongen var knappast något undantag. Besvikelserna avlöste varandra och varken Antonio Giovinazzi eller den älskade, numera pensionerade ismannen Kimi Räikkönen gjorde något vidare intryck i C41:an. En bil som trots flera stora förbättringar jämfört mot sin föregångare tycktes sakna det där lilla extra för att bryta sig igenom in i mittfältet och huruvida detta var på grund av brister i maskineriet eller förarna. Ja det förtäljer inte historien. Men att förändring krävdes, det var uppenbart.

Hoppet faller nu på de två nya förarna Valtteri Bottas och Guanyu Zhou att kunna leverera för stallet. Föra dem närmare mittfältet och tävla om fler poäng, något som både Kimi och Gio misslyckades med under förra året. Valtteri Bottas har definitivt erfarenheten och tekniken att kunna leda Alfa in i den nya eran, något han även bevisade under testerna med en handfull riktigt snabba varvtider. Han är definitivt redo att träda fram från under skuggan av Lewis Hamilton och det ska bli intressant att se hur denna nya balans kommer spela ut på banan.

Zhou har ännu en hel del att bevisa och trots en solid juniorkarriär bär han inte med sig lika mycket sus som exempelvis Yuki Tsunoda under föregående säsong. Kommer detta kanske innebära mindre press och förväntningar på nykomlingen? Nej knappast. Zhou kommer definitivt behöva visa framfötterna och hans framgångar i Formula 2 behöver bära frukt och generera resultat för Alfa. Annars finns där finns gott om andra unga talanger som väntar, redo att slåss om samma säte. Förarna är kort och gott en blandad kompott och Valtteris erfarenhet till trots kvarstår många frågetecken.

Döma av de två testerna som ägt rum finns där dessutom mycket kvar för Alfa att jobba med när det kommer till den nya bilen. Precis som för många av de andra stallen har de nya reglerna inneburit en rad oväntat tekniskt strul och porpoising blandat med bristande tillförlitlighet i maskineriet fick den nya Alfa-bilen att se lite halvbakad ut. Jag tror Bottas kommer lyckas bra under kvalen men själva loppen kommer innebära en utmaning för stallet och Zhou är ett allt för osäkert, oprövat kort. Summa summarum kommer 2022 innebära ännu ett år för Alfa i bakre ledet av fältet.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
Alpine verkar kunna bjuda upp till strid i år.

(07) Alpine
Renault inleder sin andra säsong under Alpine-namnet och förväntningarna är tydliga kring att de rimligen bör kunna ta ännu ett kliv upp i hackordningen. Förra året var så klart en blandad kompott och efter en skakig inledning började resultaten komma för Fernando Alonso och framförallt Esteban Ocon. Som vi alla minns lyckades ju den franskfödda föraren ta hem en minst sagt oväntad seger i Ungern. Mycket tack vare ett absolut briljant försvar av hans gamla stallkompis som under otaliga varv höll tillbaka den anstormande Hamilton.

Nej det är tydligt att Fernando Alonso fortfarande har krut kvar i sig och än roligare är det att se hur hans humör och generella attityd påverkats i positiv bemärkelse hans tid med Alpine. Borta är de surmulna, elitistiska fasonerna som kom att dominera hans karaktär under perioden han körde för McLaren som också föranledde den ett år långa pausen han unnade sig från sporten. En nytändning som återigen fått elden att brinna inne i spanjoren och en tydlig kontrast mot den fler år yngre Vettel som definitivt befinner sig i sluttampen av sin karriär. Ja nästan rent av redan checkat ut och bara njuter av sin sista tid i sporten.

Tillsammans med Esteban Ocon formar de två en stabil och solid grund för Alpin. Det är en strålande duo som genuint verkar uppskatta varandras sällskap både på och av banan men också bidrar med mycket positiv energi till stallet som helhet. Nu gäller det bara att den nya bilen också kan leverera och framförallt vara tillförlitlig. Något som testerna i Barcelona och Bahrain gett antydan om är fallet även om Alpine till en början drogs med en del tekniska problem. Precis som de flesta andra så här i början och baserat på de få slutsatser vi kan dra från de gångna helgerna har Alpine all möjlighet i världen att slåss om poäng i år.

Den stora frågan är om vi kan våga hoppas på fler pallplatser för Alpine i år. Jag tror definitivt på en långt stabilare säsong för stallet och så länge de två förarna kan leverera konsekvent resultat kan stallet absolut kriga om en sjätte eller sjundeplats i mästerskapet. Den nya bilen har tydlig potential och Alpine visade på tydliga framsteg mellan träningen i Barcelona och Bahrain. Ska man tro skvallret har de dessutom nästan helt lyckats eliminera den porpoising-effekt som ställt till det för dom till en början. Nej jag gissar på ett starkt men framförallt mer jämnt år för ett stall som sakta jobbar sig uppåt med allt bättre resultat.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
Haas kommer bli säsongens stora skräll.

(06) Haas
Det enda amerikanska teamet inom Formel 1 har länge varit ett återkommande skämt. Om det inte varit den färgstarka och frispråkiga stallchefen Guenther Steiner som skapat rubriker så har det varit den snurrande, kraschande ryssen Nikita Mazepin. Lägg därtill det kopiösa sponsor-fiaskot från häromåret med Rich Energy, den hårresande kraschen från deras ex-förare Grosjean eller den skandalöst usla bilen från förra säsongen så börjar man förstå vilken storm Haas genomlidit. Det är inget annat än ett rent under att ägaren Gene Haas fortfarande står bakom teamet och nu är det definitivt upp till bevis med den nya VF-22 bilen som varit under utveckling sedan förra året.

Tumultet och röran till trots är det ett pånyttfött Haas vi kommer få se i år. De olyckliga och direkt avskyvärda händelserna i Ukraina gav Guenther och Gene anledning nog att äntligen göra sig av med Nikita. En person och förare som utan tvekan varit bland de mest avskydda och bespottade under många, många år inom sporten. Upprepade avkörningar, angrepp mot stallkamraten och ränksmideri har omgärdat fenomenet Nikita Mazepin som i sin tur tyngt ner Haas med sin negativa attityd och nonchalanta personlighet. Det var en baptism genom eld som teamet fick uthärda och när Kevin Magnussen till slut blev utannonserad som ersättare för den sparkade Nikita var det som att en stor sten lyfte från axlarna på Haas.

Skillnaden var tydlig bland personalen och det är svårt att inte glädjas med dom. Haas förtjänar framgång efter så många år i gyttjan och nu verkar det faktiskt som att där finns potential för stallet att resa sig ur askan. Den nya VF-22 överraskade rejält under framförallt den andra helgen i Bahrain där både Kevin Magnussen och Mick Schumacher lyckades pressa fram några riktigt bra varvtider ur bilen. Det är tydligt att den långa utvecklingstiden gett resultat och Haas var mäkta imponerande både under långa och korta distanser. Till och med förarna själva har svårt att dölja sin förvåning och glädje över att faktiskt ha ett maskineri som ser ut att kunna slåss om poäng i år.

Haas är definitivt tillbaka och jag tror stenhårt på att stallet kommer stå för årets största överraskningar. Vem vet, kanske finns där även utrymme för ett podium eller två om rätt förutsättningar presenterar sig. För ja, potentialen finns där med all positiv energi som genomsyrar teamet och med två hungriga förare som både har erfarenheten och kapaciteten att ta Haas till stridens epicentrum i främre mittfältet. Det har varit en lång resa men i år har slutligen alla pusselbitar fallit på plats och Haas är definitivt redo att plantera sin flagga bland de mer etablerade stallen och på riktigt kriga om mästerskapspoäng.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
AlphaTauri tar ännu ett steg upp i fältet med en vass kombination av förare och fordon.

(05) Scuderia AlphaTauri
Lillasystern till Red Bull har haft två positiva år med en allt starkare, självsäkrare och förfinad Pierre Gasly som lett vägen och genererat både framgång och podium för italienarna. Långt kämpigare har det då varit för den på förhand favorittippade Yuki Tsunoda. Förra årets stora snackis och som efter en stark debut hade en lång och plågsam säsong där misstagen i all större utsträckning började bli ett genuint problem. Vi var många som till och med undrade huruvida den japanska talangen skulle kunna bibehålla sitt säte bortom sin första säsong. Det var ett långt och kämpig tid för nykomlingen men Yuki lyckades slutligen knyta ihop året med en strålande fjärdeplats i Abu Dhabi.

Nu gäller det att han kan bygga vidare på de positiva framgångarna och börja att mer konsekvent leverera resultat i kölvattnet av den ständigt strålande Pierre Gasly. En förare som egentligen sedan länge vuxit ur AlphaTauri och som jag misstänker kommer se sig om efter grönare betesmarker efter 2022 nått sitt avslut. För även om han Pierre verkar vara väldigt bekväm i sin plats som stallets stora stjärna så råder det ingen som helst tvekan om att han trånar efter att få ett andra försök i Red Bull vid sidan av Max Verstappen. Men inför årets utmaningar verkar duon av Yuki Tsunoda och Pierre Gasly stå enade och framförallt starkare än någonsin.

Mentalt är de två definitivt redo. Gasly med sina dokumenterade framgångar och Tsunoda med pånyttfött självförtroende genom stenhård träning som (enligt hans egna ord) fått honom i bättre fysisk form än någonsin tidigare. Där kvarstår fortfarande en del oklarheter kring den nya bilen men testerna i Barcelona och Bahrain förflöt utan större dramatik eller något anmärkningsvärda incidenter. Sammanslaget var faktiskt AlphaTauri på tredjeplats sett till mängden varv som teamet hann med under de två helgerna. Något som förhoppningsvis gett dom gott om värdefull data och insikt i hur de nya reglerna påverkar bilens beteende på banan.

Det ser definitivt ut som att AlphaTauri lyckats få ihop ett riktigt bra paket i år och trots inledande problem med den ständigt återkommande porpoising-effekten lyckades teamets tekniker få bukt med det under Vilket bådar gott inför helgens tävling där jag absolut tror att både Gasly och Tsunoda kan placera sina respektive bilar i främre delen av mittfältet. Kanske till och med även bättre än så. Mycket hänger egentligen på hur pass illa förberedda McLaren är och hur snabba de hungriga och överraskande Haas kan tänkas vara. Det kommer vara en tät strid men i slutändan tror jag ändå på att AlphaTaurias kombination av tillförlitligt maskineri och förare kommer bidra till att de kommer kunna slåss i främre mittfältet på återkommande basis.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
McLaren är problemtyngda men med enorm potential.

(04) McLaren
Där råder ingen som helst tvekan om att det brittiska stallet har lång rad tekniska hinder att ta sig över innan helgens lopp drar igång. Faktumet förvärras också av att Daniel Ricciardo var totalt frånvarande i Bahrain och all testning därmed föll på Lando Norris som ensam fick pressa den nya MCL36 bäst det gick. Teamet må ha avslutat 2021-säsongen på rätt fot med en stabil fjärdeplats precis bakom Ferrari. Men de nya reglerna och bilens beteende ute på banan har onekligen överraskat McLaren och stallchefen Andreas Seidl en smula. Hastigheten och potentialen i bilen är tydlig men problem med överhettade bromsar satte käppar i hjulet för stallets Bahrain-planer

Knappt tvåhundra varv lyckades Lando Norris prestera under den gångna helgen vilket är det sämsta resultatet av alla formel 1-stallen men aerodynamiskt har den nya MCL36 visat sig vara otroligt stabil. Så till den grad att den nu ökända porpoising-effekten knappt påverkade dom alls. Så nu hänger allt på huruvida McLaren lyckas åtgärda och förhindra bromsarna från att bli överhettade. Något jag absolut är övertygad om att stallets tekniska genier kommer finna en lösning på över de närmaste veckorna. Kanske inte nödvändigtvis innan premiären i Bahrain nu till helgen men sett till säsongen som helhet har maskineriet all potential att leda mittfältet och även återkommande finna sig som stabil trea.

Samspelet mellan Lando Norris och teamet måste också bli bättre. Vi behöver ingen återupprepning av Sochi 2021. Ett lopp han hade all potential att vinna om det inte varit för hans ovilja att lyssna på kollegorna. En del av varje förares mognadsprocess så klart men något jag och många andra blev genuint förvånade över. Det blev med ens väldigt tydligt att Lando fortfarande har några år framför sig innan han potentiellt kan nå sin fulla förmåga. Likaså kommer hans efterlängtade första seger vara något som undkommer honom även i år. Distansen till de två toppteamen är helt enkelt för stor och trots en lovande MCL36 saknar McLaren fortfarande det där lilla extra för att i sanningen kunna ta strid om titeln.

För Daniel Ricciardo gäller det så klart att verkligen prestera i år. Det får under inga omständigheter bli en återupprepning av föregående säsong där det tog honom åtskilliga lopp innan han ens var i närheten av att få grepp om McLaren-bilen. Han måste visa resultat direkt och i varje fall matcha sin kollegas prestationer. Vi fick se ögonblick av Ricciardos klassiska briljans förra året och jag hoppas innerligt att han kan bygga vidare på de framgångarna och våga lita på sig själv mer. Och så länge stallets tekniker lyckas råda bot på barnsjukdomarna tror jag bestämt att McLaren i varje fall under de inledande veckorna kan ta strid med Mercedes och i slutändan säkra en fjärdeplats i mästerskapet.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
Kommer Mercedes bli årets kalkon?

(03) Mercedes
Frågan på allas läppar är så klart huruvida de regerande världsmästarna återigen försöker lura alla andra genom att spela ned sin riktiga potential. Ett knep de återkommande nyttjat under flera säsonger och vi vet ju alla hur det i slutändan gått. Total dominans. Denna gången känns det hela lite mer genuint och det har varit tydligt under de två gångna helgerna när man ser till hur W13 uppför sig ute på banan. Saker och ting verkar helt enkelt inte helt och hållet ha gått enligt planerna för världsmästarna. Den extrema designen på sidopoddarna ser ut att ha skapat en aerodynamisk obalans och W13 har trots alla timmars testande fortfarande stora, stora problem med porpoising-effekten. Något som även Hamilton själv kommit ut och kommenterat kring.

Det hela är så klart en smärre chock, inte minst för de båda förarna Lewis Hamilton och George Russell som antagligen förväntade sig att slåss i toppskiktet om podium och poäng. Något jag tror inte kommer ske, i varje fall inte under de inledande veckorna. Det hade inte varit första gången en av sportens jättar fallit på eget grepp, eller på grund av ren hybris. För med handen på hjärtat, vem hade inte blivit påverkad av åtta raka världsmästartitlar. Hur gärna stallchefen Toto Wolff än försöker ge uttryck för att de anställda på Mercedes ständigt försöker utgå från att de är i underläge. Nej denna gången har de blivit omsprungna av minst två av motståndarna och beroende på hur illa ställt det är inför helgens lopp, potentiellt even fler.

Lewis Hamilton däremot tror jag kommer vara fortsatt mästerlig och säga vad man vill om hans åsikter och tankar utanför banan. I bilen har han alltid presterat och varit en makalös perfektionist. Så att han kommer pressa den nya W13 till gränsen, det råder där inga tvivel om. Mannen är definitivt revanschsugen efter det minst sagt diskutabla säsongsavslutet från förra året. Jag tror inte heller att 2022 kommer bli hans sista säsong med Mercedes och även om det skulle visa sig att W13 har långtgående problem som sträcker sig över större delen av årets tävlingar, så kommer han återigen komma tillbaka. Allra minst ett år till. Det är jag helt övertygad om.

George Russell då? Denna strålande talang som fått kämpa i undermåligt maskineri längre än vad som rimligen kan förväntas. Äntligen får han sin chans att visa vad han verkligen går för och även om nu den nya W13-bilen kanske inte är fullt så snabb som man kunde ha hoppats så kommer det ändå innebära ett enormt kliv jämfört med hans tid i Williams. Det verkligen frågetecknet är hur dynamiken mellan honom och Lewis kommer utvecklas under säsongen. Kommer George finna sig i att fylla samma roll som Bottas tidigare lydigt gjort? Nej jag tror här finns potential till gnistor och fyrverkeri. I den absolut mest positivaste av bemärkelser. Nu gäller det bara för stallet att få ordning på bilen också.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
Red Bull ser starkare ut än någonsin.

(02) Red Bull
Bland alla teamen i formel 1 var det två som tydligt stod ut från mängden och definitivt lyckats distansera sig från resten av startfältet. Red Bull är en av dom och från dag ett har både bilen och de kontinuerliga, effektiva uppgraderingarna imponerat stort. Stallet snubblade på målsnöret förra året och blev snuvade på konstruktörstiteln. För alla oss som följde säsongens lopp var spänningen stundtals olidlig och hade det inte varit för att det tog några månader innan Perez blivit bekväm i bilen. Ja då hade situationen kanske sett annorlunda ut mot slutet av året. Men Max Verstappen fick i varje fall sin välförtjänta världsmästartitel. Omständigheterna som det skedde under kanske inte kändes speciellt sportmannamässigt korrekta men i slutändan vann rätt man.

Den stora frågan är nu, kan han upprepa sin bragd för andra gången i rad och är den nya Red Bull-bilen snabb nog? Mycket pekar på att så är fallet och ingen kan nog blunda för det faktum att Adrian Newey återigen byggt en av sina klassiskt tok-snabba bilar. Av allt att döma kanske även snäppet bättre än förstaplatstagaren på denna lista. Under båda helgerna har Red Bull imponerat rejält och dragits med ytterst få problem. Porpoising-effekten var minimal och framförallt under senare delen av Bahrain-helgen var tempot i Neweys senaste bil direkt ruggigt. Något som bekräftades av att Max Verstappen lyckades pressa fram några riktigt fina varvtider, något som även hans stallkompis Sergio Pérez visade prov på.

När det kommer till regerande världsmästaren Max Verstappen så är jag övertygad om att han kommer fortsätta flytta måttstocken för briljans även i år. Hans verkade anpassa sig snabbt till den nya Red Bull-bilen och var både imponerande mjuk och samlad i sitt körsätt. Med sitt nya rekordstora kontrakt säkrat i bakfickan finns dessutom alla förutsättningar för honom att på bästa möjliga vis fokusera på loppen. Ta sina erfarenheter och framgångar från förra säsongen till nästa nivå, men minimera misstagen. För även om de var få så uppstod flera situationer under 2021-säsongen där Verstappen bar skuld till utfallet. Det kommer bli mycket intressant att följa hans utveckling under året, så mycket är säkert, och han har definitivt potentialen att ännu en gång säkra årets titel.

Sergio Pérez verkar ha funnit sin plats i stallet och därtill blivit knutit en fin vänskap med stallchefen Christian Horner. Han bidrar med lite välbehövd stabilitet och tillförlitlighet i ett säte som historiskt varit lite av en svängdörr där allt för många individer under kort tid passerat. Nej det är tydligt att den gamle mexikanaren trivs och njuter av sin stund i solen. Otroligt välförtjänt så klart efter alla dessa år inom sporten och fortsätter han bara prestera som under senare delen av 2021-säsongen är platsen som teamets andreförare garanterat säkrad för honom även under nästkommande år. Som helhet är Red Bull ofantligt imponerande och dom har i dagsläget bara ett team som egentligen kan hota dom.

F1-säsongen 2022: Tankar och spekulationer
Inget kommer kunna hindra de röda hingstarnas framfart i år.

(01) Ferrari
Det är svårt att inte kollrig av upphetsning och lycka över tanken på ett Ferrari som återigen är i toppform. Men i år pekar alla tecken på att det är dags. Den italienska hingsten har vaknat från sin lång dvala och trots stallchefen Mattia Binottos försiktighet i sitt sätt att uttryck sig så är det tydligt att den gåshudsframkallande vackra F1-75 är ett monster. Prestanda, tillförlitlighet och två unga, kompetenta, hungriga förare bäddar för att fansen kommer få en hel del att hurra för i år. Det har länge talats om Ferraris revansch, deras återinträde i det främre ledet av formel 1. Efter att ha snubblat över sig själva och tvingats spendera flera år borta från rampljuset är det nu tydligt att det är ett helt nytt Ferrari vi kommer få se i år.

Motgångarna har låtit kväsa den tidigare överlägsna attityden som slutligen fick sportens äldsta spelare på fall och de är tydligt mer anspråkslösa och ödmjuka nu. Även trots teamets otroligt lyckade helger i Barcelona och Bahrain som fortlöpte utan några tydligt uppenbara problem. Tidsmässigt var dom en nära match med Red Bull och helt klart i startfältets absoluta framkant. F1-75 är en tydligt otroligt genomarbetat bil och där skedde väldigt få egentliga förändringar på den under testkörningen, något som också tyder på att Ferrari fått det mesta rätt från första början. Exakt hur snabba är det egentligen bara de själva som vet och hur gärna än Ferrari återigen vill framställa sig som en outsider kommer 2022 innebära nästa stora steg fram.

Kan Charles Leclerc bli världsmästare? Vi vet sedan innan att han är en av de största talangerna inom sporten och om nu F1-75 är så bra som vi misstänker så finns där utan tvekan en god möjlighet för honom. Han gör förvisso fortfarande misstag under press, det är tydligt och vi har återkommande sett det i Monaco. En bana som lika gärna kunde vara hans egen bakgård sett till att han är född och uppväxt där, men ändå misslyckas han år efter år att frambringa resultat där. Hjärnspöken? Ja jag tror han har en del att jobba med på den fronten fortfarande, även om han gång på gång påvisat hur blixtrande snabb han faktiskt kan vara under rätt omständigheter. Möjligheten till skräll finns.

Carlos Sainz har gått från klarhet till klarhet och ingen annan förare imponerande fullt lika mycket som honom under förra årets säsong av F1. Det var tydligt redan från start att han under inga omständigheter ville slösa bort sin chans i vad som definitivt är ett av sportens absolut mest åtråvärda säten. Något som också bar frukt då han till allas förvåning slog Leclerc till antalet insamlade poäng över säsongen. Han har ett tydligt driv få andra förare besitter och trots han kanske inte har samma råa, naturliga talang som sin stallkompis så kompenserar han detta genom sitt stenhårda slit, arbete och vilja att alltid förbättra sig. Tillsammans bildar dom nog det hungrigaste radarparet bland alla formel 1-förare och med den stekheta nya F1-75 tyder allt på att detta är Ferraris år.

Hur tippar du att årets säsong kommer bli? Vilken är den starkaste respektive svagaste bilen? Håller du med i min lättsamma analys eller är du av andra åsikter?



Loading next content