Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase

Någon E3 fick vi inte i år, men väl en presskonferens. Microsoft har nu avrundat stabila men något osexiga Xbox & Bethesda Games Showcase och vi berättar vad som hände...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Något E3 får vi visserligen inte i år, men Microsoft håller ändå traditionen levande med presskonferenser. Just denna dag är ju precis den dag vi skulle ha haft Microsofts E3-presskonferens och det var också ganska precis vad vi fick.

Det var nog fler än jag som var nyfiken på att få se hur Microsoft skulle lägga upp det. De har ju nämligen väldigt mycket stora spel utannonserade som vi inte sett en enda sekunds gameplay från. Det inkluderar bland annat Avowed, Everwild, Fable, Perfect Dark, Redfall, State of Decay 3, The Outer Worlds 2 samt såklart Starfield. De skulle med andra ord kunna ha ett episkt hett event genom att bara visa gameplay från dessa titlar.

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Microsoft körde en ganska traditionell show, med fokus på spel som släpps inom de närmsta tolv månaderna.

Men att vi skulle få se så mycket nytt gameplay trodde nog ingen, detta eftersom många av dessa spel (kanske de flesta rent av) ligger över ett år in i framtiden. Kanske kände Microsoft själva att de just nu har oresonligt mycket kända projekt på gång, och därför deklarerades tidigt i Xbox & Bethesda Games Showcase att de denna gång bara skulle visa sådant vi kommer få avnjuta inom de närmsta tolv månaderna.

Detta är en annons:

Med detta sagt så inleddes kvällens event med Redfall. Det utannonserades på E3 förra året och är ett spel jag själv sett väldigt mycket fram emot. Det har både en fräsch variant av vampyrer, läcker design och så gillar jag ju co-op-shooters. Med det sagt så blev jag besviken av det som visades. Redfall, som skulle ha kommit denna sommar, såg förvånansvärt ofärdigt ut och jag kan inte påstå att det heller gav mig lust att spela. Nu är det ju fortfarande närmare året kvar tills det lanseras, så jag förblir försiktigt positiv, men kanske skulle detta inte ha visats riktigt ännu.

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Vi fick för första gången se Redfall-gameplay, vilket tyvärr inte imponerade.

Nåväl, efter en i mitt tycke svag start på sändningen gled turen över på en titel jag vet att väldigt många sett fram emot, nämligen Hollow Knight: Silksong. Vi fick se massor av oerhört lovande gameplay och fick även beskedet att det dessutom kommer lanseras direkt till Xbox Game Pass. Det är något vi förväntar oss av förstapartstitlar, men att även tredjepart hakar på är såklart trevligt för alla oss som har tjänsten. Ett premiärdatum fick vi däremot inte.

High on Life var den första stora nya utannonseringen under kvällen, och är något så otippat som en förstapersonsskjutare inspirerad av Rick and Morty. Om du tycker det låter märkligt, så var det väl också som just märkligt jag hade valt att beskriva det med talande pistoler, riktigt udda fiender och märkliga inslag. Exakt när det kommer, vet vi inte, men det beskrevs åtminstone som ett konsolexklusivt äventyr som kommer till Game Pass.

Detta är en annons:
HQ

Xbox-höjdaren Sarah Bond har vi sett allt mer av senaste åren och hon intog scenen för att prata mer om vad vi skulle få se, samt avslöjade att Microsoft även har andra typer av samarbeten på gång. Detta inkluderar tydligen Riots stora spel, vilket gör att League of Legends, Valorant, League of Legends: Wild Rift och Legends of Runeterra kommer till Game Pass med access till samtliga hjältar och annat lullull. Att kunna lira Wild Rift på mobilen via Xbox Cloud Gaming känns onekligen som ett bra dragplåster.

A Plague Tale: Requiem utannonserades också förra året och bekräftades då vara ett Xbox Game Pass-tillskott redan från premiärdagen. Under Xbox & Bethesda Games Showcase fick vi se en ny trailer, och jag har inte mycket mer att tillägga än att det ser oerhört bra ut och att det ska bli väldigt kul att få prova på detta. Protagonisten Amicia ser ut att vara den hårdaste jävla dråpare populärkulturen sett sedan Arya Stark drog runt och dräpte halva Westeros i Game of Thrones.

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Forza Motorsport har fått mer tid och kärlek denna gång, vilket syns tydligt redan nu.

Många blev överraskade när Forza Motorsport utannonserades för två år sedan, dock utan att släppas, medan Forza Horizon 5 istället visades upp på E3 förra året och hade premiär i höstas. Vad hände med Forza Motorsport? Exakt hur tankegångarna gick där, vet vi inte, men klart är att det visades upp under detta event och det ser helt otroligt läckert ut. Nu är ju snygga bilspel inget ovanligt, men detta tycks verkligen bjuda på något extra och Turn 10 kan kanske ha täckning när de kallar detta "The most technically advanced racing game ever made" inför den utannonserade vårpremiären, och ingår då även såklart med Game Pass.

Forza Motorsport följdes sedan upp med lite trivsam fanservice, i och med utannonserandet av att Halo-universumets Pelicans kommer till Microsoft Flight Simulator för att fira sistnämndas 40-årsjubileum. Utöver detta kommer dessutom vintage-flygplan (Wright Flyer och Spirit of St Louis), som jag misstänker att entusiasterna kommer uppskatta.

Blizzard hade mycket att visa hos Microsoft, möjligen ett resultat av att det relativt snart är en Microsoft-utvecklare om allt går som planerat. Först ut var Overwatch 2, som tydligen släpps som Early Access den 4 oktober. Vi introducerades dessutom för en Mad Max-inspirerad kvinnlig kämpe av australiensisk härkomst, som förhoppningsvis ska bli en trevlig bekantskap. Blizzard skulle även återkomma senare och eftersom jag tar allt i kronologisk ordning så får detta vänta.

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Microsoft blir allt bättre på att nyttja sina varumärken mellan spelen, och nu dyker det upp Halo-inslag i Microsoft Flight Simulator.

Ett annat spektakulärt Microsoft-uppköp på B tog vid, då Peter Hines från Bethesda intog scenen. Han var främst där för att prata om The Elder Scrolls, vars expansion High Isle nyligen kom till PC och lanseras till Xbox under nästa vecka. Hines avslöjade dessutom att Fallout 76 utökas med The Pitt i september, då vi alltså ska få besöka Pittsburg, samt att vi senare under showen skulle få kolla in Starfield - vilket jag räknat med.

Bethesda byttes sedan mot utannonserandet av PC-strategispelet Ara: History Untold som utvecklas av Oxide Studios (Ashes of the Singularity). Något gameplay fick vi inte se, men det kommer åtminstone till Game Pass på premiärdagen. Vi fick även en titt på den Forza Horizon 5-expansion med Hot Wheels som råkade läcka i veckan, vilken ser riktigt läcker ut med bergodalbaneliknande konstruktioner som vindlar sig runt spelvärlden.

HQ

Att Ark 2 är på väg till PC samt tidsexklusivt till Xbox visste vi redan, likaså att Vin Diesel har en roll i projektet. Vi blev påminda om detta i en teaser som även talade om att spelet lanseras 2023. Eftersom allt på Xbox & Bethesda Games Showcase skulle lanseras inom 12 månader, så borde det betyda efter nyår eller till våren. Scorn har vi också fått se flera gånger tidigare, och det lyckas bara se läskigare ut för varje gång. Idag var inget undantag och i en trailer fick vi stifta bekantskap med en olustig navelsträng och vidriga fiender som hämtade ur H.R. Geigers mardrömmar. Scorn ingår med Game Pass och släpps den 21 oktober.

Flintlock var nästa spel att visas och det kommer från utvecklaren A44 (Ashen). Flintlock fick ganska mycket tid under eventet och ser faktiskt riktigt lovande ut för alla som gillar Souls-liknande äventyr, komplett med en protagonist som vagt påminner och Soul Calibur-kämpen Taki. Som något slags pricken över i:et förklarades att även detta är ett spel som läggs till dag ett i och med Game Pass.

Innan eventet hade det ryktats om att Mojang skulle ha ett nytt Minecraft-spel på gång. Detta visade sig stämma, även om det inte tycks vara den realtidsstrategititel det snackas om. Det verkar snarare handla om ett strategiskt rollspel. Med tanke på hur bra Minecraft Dungeons var, tror jag definitivt att du även bör hålla utkik efter Minecraft Legends, som släpps under 2023 (återigen inom tolv månader från idag).

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Minecraft Dungeons blev en rejäl succé för Mojang, som nu försöker sig på med en annan genre.

En serie mer eller mindre otippade tredjepartstitlar följer på detta. Till synes lättsamma och färgglada simulatorn Lightyear Frontier utannonserades, men trots en hygglig presentation, är jag verkligen genuint förbryllad av det som visades. Är det ett tokdjupt strategispel eller en mer casual-liknande satsning? Oklart, men nyfiken blev jag, tack vare designen, om inte annat. Gunfire Reborn följde upp och utannonserades till Xbox (finns redan ute till PC). Jag vet att det har sin publik, men spontant har jag svårt att se det som något annat än ett fattigmans-Borderlands. Nåväl, eftersom det också kommer till Game Pass, ska jag såklart ge det chansen åtminstone. The Last Case of Benedict Fox visades upp efter detta, och det är ett äventyrsspel som faktiskt lovar väldigt gott, och jag ser fram emot att få veta mer om det när det släpps under våren.

Äventyret As Dusk Falls har vi fått se några gånger tidigare, men i grunden verkar det vara en interaktiv film som erbjuder otippat goda möjligheter att göra storyn till sin egen. Kombinera detta med unik grafikstil och du har ett spel jag tycker känns väldigt intressant. Om det verkligen håller måttet får vi se nästa månad när det är premiärdags den 19 juli. Slagsmålsspelet Naraka: Bladepoint (ute nu till PC) bekräftades också vara på väg till Xbox med sina jättelika strider för upp till 60 personer, och det ska tydligen även läggas till ett storyläge. Den 23 juni är det premiärdags.

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Efter lång tid som Early Access-titel, får Grounded äntligen premiär i höst.

Tillbaka till Xbox Game Studios igen, där Obsidian utannonserade ett spel som det på förhand ryktats om, nämligen Pentiment. Det liknar inget de gjort tidigare och stilen påminner mest om bilder ur medeltida böcker. Det bjuds till synes på en historisk mordgåta att lösa som jag hoppas ska bli underhållande. Originella spel säger jag ju givetvis aldrig nej till och historienörden i mig jublar åt sådant här. Pentiment kommer till Game Pass i november, och det visar sig att Obsidian dessutom har en annan titel innan dess i form av Grounded som äntligen lämnar Early Access i september och då alltså anses färdigt.

Ereban: Shadow Legacy, som var nästa spel att visas upp, kan knappast beskyllas för att vara ett storspel, men såg ändå klart intressant ut med stealth-inslag, en ninjaliknande protagonist och mechs. Även om Microsoft haft ett bra tempo på utannonseringarna och dessutom bara visar spel vi ska få lira inom 12 månader (hur ska vi ens hinna?), känner jag att det saknats tunga utannonseringar. Jag kollade på klockan här, och insåg att det var en halvtimmes stream kvar, och tänkte att det börjar bli dags att plocka fram det tyngre artilleriet.

HQ

Och så blev det, för Blizzard hade som sagt mer att visa, och bjöd på Diablo 4. Ganska mycket av den varan dessutom, inklusive nya klassen Necromancer som är den femte och sista till spelet. Det stod snabbt klart att produktionsvärdena är höga denna gång och Diablo 4 ser riktigt läckert ut, på ett sätt jag tror fansen kommer älska. Blizzard lovar dessutom åratal av stöd efter premiären nästa år.

Seas of Thieves har varit en självklarhet på Microsofts visningar under lång tid. Xbox & Bethesda Games Showcase var inget undantag, och den sjunde säsongen till spelet utannonserades med en rolig sång som introducerade mycket av det vi kan vänta oss, vilket bland annat inkluderar att få snygga till kaptenens egen hytt och döpa skuta. Tydligen har Sea of thieves nu klättrat över 30 miljoner spelare, och lär fortsätta växa länge än.

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Snart kommer du och 30 miljoner andra pirater kunna designa skutorna mer personligt.

Echo Generation är ett av de bästa indiespelen jag lirat på länge och att utvecklarna Cococucumber under showen utannonserade Alice i Underlandet-inspirerade Ravenlock gjorde mig såklart väldigt nyfiken. Hur bra det blir får vi se nästa år då det har premiär. Även Cocoon var ett intressant indie-äventyr som fick mycket tid, vilket ser ut att blanda säregna pussel med inslag från Zelda till något helt unikt.

Xbox-bossen Phil Spencer intog scenen mot slutet och han hade flera intressanta saker att bjuda på. Det inkluderade utannonserande av ett nytt Tem Ninja-spel kallat Wo Long: Fallen Dynasty. Det ser ut som ett påkostat Musou-äventyr, men mycket mer än så fick vi tyvärr inte veta, mer än att Spencer pratade om den historia Microsoft och Team Ninja har, där de ju faktiskt brukade jobba väldigt mycket ihop för 15-20 år sedan med Dead or Alive samt Ninja Gaiden.

Vi sammanfattar Xbox & Bethesda Games Showcase
Phil Spencer dök upp under showen och hade med sig ett ganska tungt japanskt Xbox-stöd.

Just Japan var annars temat för Spencer ikväll, för en av de stora överraskningarna var nämligen att Hideo Kojima gjorde ett videoinhopp. Kojima bekräftade ryktet som säger att Microsoft ska ge ut ett av hans kommande spel, vilket verkar bygga på molnteknologi i viss mån. Exakt vad det är, vad det heter och när det kommer - får vi dock inte veta ännu. Men det ska komma information om denna Xbox Game Studios-titel inom en hyggligt snar framtid enligt Kojima.

Mer Japan skulle det bli när Spencer meddelade att de inlett ett samarbete med Atlus. Det gör att Persona-serien äntligen kommer till Xbox-konsolerna. Som du kanske anar är Game Pass inblandat, så senare i år kommer du kunna spela Persona 3, Persona 4 Golden and Persona 5 Royal till Xbox och ladda ner dem utan extra kostnad om du är prenumerant. Något som förhoppningsvis kan få många att upptäcka dessa äventyr.

HQ

Till sist blev det äntligen dags att visa upp Starfield och äran att göra detta gick till director Todd Howard. Starfield har beskrivits som Elder Scrolls i rymden, och allt vi fick se från det lovar ärligt talat hutlöst gott. Städerna och planeterna är enorma, designen fräsch och grafiken otippat tjusig. Dessutom tycks det finnas så förbaskat mycket att göra att jag inte lär hinna lira något annat på flera månader. Gillar även att det finns typiskt papper/penna-liknande inslag vid skapandet av karaktärer samt möjligheten att faktiskt på snickra egna rymdskepp.

Jag ska bjuda på en separat förtitt om just Starfield senare, men med detta slutade Microsofts event. För min egen del kan jag känna att det saknades överraskningar i viss mån under Xbox & Bethesda Games Showcase. Att Starfield skulle visas kändes givet, och även om ett samarbete med Kojima är stort så vet vi ju ingenting om det, och det räcker inte med att bara visa honom för att det automatiskt ska kännas hett. Nu fick vi en stabil genomgång av spel som inte ligger så långt borta, och kanske var det bästa alternativet med tanke på hur mycket som är utannonserat men ännu inte släppt. Förhoppningsvis är Microsoft mer villiga att utannonsera något nytt lagom till nästa år, men klart är i alla fall att vi till dess kommer ha väldigt mycket att se fram emot.



Loading next content