Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Marcus om: F1 2022 British Grand Prix

Det är F1-helg och Mackan delar som vanligt med sig av sina funderingar och tankar kring loppet som denna gång äger rum på anrika Silverstone!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nu är det plattan i mattan som gäller gott folk. Det vankas nämligen några av årets mest intensiva F1-veckor med fyra hejdundrande lopp innan det blir dags för teamen och förarna att unna sig lite välförtjänt semester. Så det är bäst vi nu njuter medans vi kan, och först ut i ordningen av dessa sista lopp innan uppehållet är ingen mindre än Silverstone. Lewis Hamiltons bakgård och platsen där allt en gång började för F1. En av de absolut mest älskade banorna på hela kalendern och det märktes innerligt under fredagen med över etthundra-tusen brittiska fans som utmanade regnvädret för att få hurra på sina favoriter.

Där har hunnit ske många små förändringar längs banan inför helgens lopp men de är mest relaterade till säkerhet. Med andra ord stängsel, zoner för avåkning, barriär och en liten utbyggnad av pitten. Silverstones många kurvor och raksträckor är det vill säga helt orörda och det är exakt samma gamla bana vi alla älskar så innerligt. Dom flesta av oss i varje fall. DRS zonerna är som tidigare två till antalet och den första är trettio meter efter kurva nummer fem och den andra efter kurva fjorton. Något som kan behövas, historiskt är Silverstone inte en speciellt lätt bana att köra om på.

Marcus om: F1 2022 British Grand Prix
Ferrari anländer på Silverstone med nyfunnet självförtroende. Men kommer det räcka?

Ibland händer det dock att mirakel sker. Som när Lewis Hamilton svepte förbi hela fältet under 2018-säsongen efter en incident i början av loppet fått honom att falla tillbaka till bakre delen av fältet. Vem vet, med de nya bilarna och reglerna så kanske vi än en gång kommer få uppleva något oväntat. Och skulle dessutom regnet från gårdagens två övningstillfällen titta fram igen så kan vi absolut räkna med ett spännande lopp fyllt av överraskningar. Många av teamen har dessutom rätt omfattande uppgraderingar på sina bilar denna helgen, vilket definitivt också skapar ännu mer okända faktorer att blanda in i mixen.

Detta är en annons:

Förra loppet var en av de stora samtalsämnena de nya FIA-reglerna kring AOM och hur detta skulle hjälpa till med att få bukt på det värsta av bilarnas vertikala oscillering. Men FIA släpar alltjämt sina på sina fötter och trots det nu är två veckor sedan sist så har egentligen väldigt lite skett på den fronten. Ja annat än verbala stridigheter mellan de olika teamen. Någon påtvingad höjning av bilarna har med andra ord uteblivit och Mercedes, Ferrari, AlphaTauri och Haas som är några av de idag värst drabbade kan med andra ord andas ut igen. Om än momentärt.

Marcus om: F1 2022 British Grand Prix
Red Bull dominerade under FP3 och ser ut att kunna knipa ännu en förstaplats.

Jag tror ärligt talat inte att några konkreta regler och utövande av dom kommer ske tills efter sommaruppehållet. Om ens då. Min generella uppfattning är att de flesta av teamen helst inte vill se några nya regler i dagsläget, speciellt inte mitt under en säsong. Förarna må visserligen klaga, vissa mer så än andra. Men efter den vertikala oscillering nådde sin kulmen i Baku så tycks mycket av det klagandet från de värst drabbade tystats av. Kanske är det också tack vare att stallen aktivt faktiskt arbetat med att få bort mycket av problemen med aerodynamiska förändringar på bilarna.

Ferrari anländer till Silverstone med vad jag upplever som nyvunnet självförtroende. Efter Miami har det varit, minst sagt kämpigt för italienarna men loppet i Montreal var en nytändning och kanske viktigast av allt, fritt från tekniska problem. Carlos var naggande nära en förstaplats men hade i slutändan inte riktigt vad som krävdes för att rå på den regerande världsmästaren Max Verstappen. Holländaren likväl som Carlos stallkompis Charles är helt enkelt på en lite annan nivå. Med det sagt, jag missunnar verkligen inte Sainz från en förstaplats och under rätt omständigheter kommer han få kliva upp på toppen av pallen.

Detta är en annons:
Marcus om: F1 2022 British Grand Prix
Mercedes är laddade inför hemmapublik och ser ut att vara i god form!

Sainz var snabbast under fredagen och han har helt klart hittat formen igen efter några problemfyllda lopp, olycksamma avåkningar och onödiga sammanstötningar. Men kommer det vara tillräckligt för att rå på de bästa under morgondagens lopp? Charles har historiskt gjort väldigt bra ifrån sig på Silverstone och han är definitivt på hugget, redo att knipa den där efterlängtade, översta pallplatsen. Potentialen till en vinst hänger i luften och Silverstone passar definitivt Ferrari med sina långa, svepande kurvor. De saknar förvisso topphastigheten att hänga med Red Bull på raksträckorna men med rätt strategi kan detta gå Sainz och Leclerc vägar.

Williams anlände till Silverstone med en visuellt slående bil, fylld av uppgraderingar och förändringar. Ja i varje fall på Alex Albons F1-kärra, då han är den enda av de två förarna som får ta del av de nya komponenterna i dagsläget. Och visst var den uppgraderade Williams-bilen snabbare, kanske finns till och med potentialen till att Alex skall kunna knipa ett poäng under loppet på söndag. Förutsatt att omständigheterna är rätt. För Latifi kommer Silverstone knappast innebära någon större förändring jämfört med hans tidigare resultat från säsongen och hans framtid i stallet är alltjämt en återkommande fråga.

Marcus om: F1 2022 British Grand Prix
Alpine fortsätter ha riktigt bra tempo.

Fredagen var en problemfylld sådan för Red Bull och varken Perez eller Verstappen kunde riktigt hitta formen med de nya uppgraderingarna som fokuserar på bland annat sidopoddarna. Men detta är inget nytt fenomen för stallet och vi har vid flera tillfällen i år sett dom kämpa under övningstillfällena för att sedermera komma att dominera under både kval och lopp. Så jag tror inte att Silverstone kommer innebära något trendbrott, Red Bull är den fortsatta favoriten för undertecknad och potentialen för ännu en seger är mycket, mycket stor. Frågetecknet är väl snarare i så fall Sergio Perez som historiskt aldrig varit speciellt förtjust i banan.

Ett annat stall som verkligen gjort stora framsteg är Mercedes och både Lewis och George var till synes fyllda av nytt självförtroende. De nya uppgraderingarna på bilen och framförallt golvet, kombinerat med att de nu tävlar på hemmaplan är en kombination som ser ut att bära frukt. Den vertikala oscillering var betydligt mindre framträdande på raksträckorna men problemet var fortfarande synbart i de långsammare, svepande kurvorna. Så nu återstår det bara att se hur mycket dessa förändringar kommer spela in på kvalet senare idag, och så klart loppet. Dom är definitivt närmare tredje och fjärdeplats än tidigare och det bådar gott inför resterande delar av säsongen.

Marcus om: F1 2022 British Grand Prix
Sebastian Vettel är imponerande och Aston Martin har definitivt gjort framsteg.

En av Mercedes-cheferna kommenterade på uppgraderingarna och den nyfunna formen och hade följande att säga. "It is probably a bit the circuit, the circuit suiting the car. There's definitely a lot to work on, there's a lot of bouncing around and it's tricky in the high-speed at the moment, but hopefully the updates have sort of pushed us in the right direction". Så nu håller vi tummarna. För det hade ju trots allt varit helt fenomenalt om andra delen av F1-säsongen kan bli en strid mellan Ferrari, Mercedes och Red Bull. Jag tror på riktigt bra placeringar under kvalet, och söndagens lopp kan nog generera en tredjeplats. Men första och andra kommer återigen fyllas av Ferrari och Red Bull. Tveklöst.

Men av alla tävlande så är det nog inget annat stall jag hoppas på mer än Haas. Jag vill inget annat än se dom lyckas, både Magnussen och Mick. Men som vi alla vet har dom efter den strålande säsongsöppningen fått kämpa i hård motvind. De tekniska problemen har avlöst varandra men även förarna bär en hel del skuld till bristen på resultat. Mick har dock visat tecken på framsteg sedan kraschen i Monaco och även Kevin är alltjämt väldigt snabb under de flesta av kvalen. Om stallet nu bara kunde omvandla det till poäng under söndagens lopp också, så hade det varit toppen.

Marcus om: F1 2022 British Grand Prix
AlphaTauri ser tyvärr ut att få ännu en kämpig helg.

Magnussen måste dessutom sluta upp med att vara så otroligt aggressiv under de inledande varven, något som kostat honom många potentiella poäng under loppen som varit. Jag önskar så klart Haas all lycka men bristen på uppgraderingar på bilen har definitivt tagit bort en hel del av det momentum som dom hade i början av året. Frånsett två extremt dyra krascher så är det tydligt att budgeten för Haas trots allt kanske är lite orimligt stram och jag upplever det som att den väldigt hårt åtdragna svångremmen definitivt har en negativ inverkan på deras resultat. Med det sagt så såg det lovande ut för både Mick och Kevin som visade prov på gott om tempo under FP1, FP2 och FP3.

Alfa Romeo har sett trivsamt snabba ut under flera lopp nu och nykomlingen Zhou Guanyu fortsätter att imponera. Likaså har ju Bottas i sanningen blivit som pånyttfödd i sin nya roll och fri från Hamiltons långa skugga. Det enda som egentligen hållit stallet tillbaka från återkommande framgång i mittfältet är den bristande tillförlitligheten. Detta har varit ett återkommande fenomen för de stall som kör Ferraris motor i år, tyvärr. Snabb som attans, oh ja. Men inte tusan hjälper det om komponenterna slits ut eller kastar in handduken vart och vartannat lopp. jag har ärligt talat tappat räkningen på antalet DNF:s från Haas, Alfa och inte minst Ferrari själva. Men vill sig allt väl, så tror jag absolut att Bottas kan knipa en femte eller sjätteplats på Silverstone.

Marcus om: F1 2022 British Grand Prix
Haas behöver lite poäng nu och vi hoppas på en problemfri helg.

Alpine är det sista av stallen jag anser vara värt att dyka in i detalj på inför morgondagen och de har verkligen kommit en lång väg sedan förra eller förrförra året. Ja det är synd att bilarna är så olidligt fula och jag drömmer om att de tar tillbaka det stekheta svart-gula färgschema från Renault-tiden. Något man däremot inte kan kritisera är deras tempo, Fernando har varit en raket, inte minst under kvalen och Esteban har verkligen visat prov på sina förmågor likaså. Det känns inte orimligt att tro på ett podium någon gång under året, och förhoppningsvis blir det Fernando som får kliva upp på det. Den gamla räven har gång på gång visat prov på hur hungrig han fortfarande är och Montreal var en aptitretare av vad som komma skall. Sanna mina ord.

Så, med allt det sagt. Hur kommer då utfallet från dagens kval bli. Min gissning är att Max Verstappen kommer ta pole position följt av Hamilton, Perez, Leclerc och Sainz. Jag tror även att där kommer finnas minst en Haas-bil bland topp tio tillsammans med Lando Norris, Sebastian Vettel, Fernando Alonso och Bottas. Det hade såklart varit underbart att att Alex Albon i sin nya Williams i Q3 men det är nog att hoppas på lite väl mycket. Q2 däremot, det är fullt möjligt. Söndagens lopp kommer domineras av Red Bull och Verstappen lär ta ännu en förstaplats följt av Perez. Sen gissar jag på att Mercedes kommer knipa den sista platsen på podiet.

Vad tror och tippar ni andra, hur kommer det gå nu på Silverstone?



Loading next content