Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix

För andra helgen i rad vankas det F1 och Mackan är redo att dela med sig av sina funderingar om loppet runt Red Bull Ring!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Får det lov att vara lite snöklädda alptoppar, smarrig Wienerschnitzel och välljudande klassisk musik av Wolfgang Amadeus Mozart? Jodå gott folk, det vankas Österrike, Red Bull Ring och världens snabbaste motorsport. För andra helgen i rad föräras vi med underskönt motorvrål i hjärtat från hjärtat av Styria. Totalt fyra lopp på knappt fem veckor och därmed en av kalenderns definitivt mest intensiva racing-perioder, slutklämmen precis innan sommaruppehållet som avslutar den första halvan av årets F1-säsong. Det är inte klokt så snabbt tiden flugit förbi och så otroligt mycket har hänt sedan det första loppet i Bahrain gick av stapeln i slutet av mars.

Mycket är sig likt längs Red Bull ring och banan är i stort helt oförändrad från föregående år. Totalt sträcker den sig över 4,3 kilometer indelat i (som vanligt) tre sektorer och tio kurvor. Tre relativt korta DRS-zoner finns utplacerade längs banan för att hjälpa förarna med omkörningar med den första lokaliserad direkt efter kurva ett följt av hundra meter efter kurva tre samt etthundra-sex meter efter den sista kurvan. Dvs hela start och mål-sträckan. Däckvalet inför loppet är Pirellis mjukaste sammansättning C3, C4 och C5. Ett val de gjort för att motivera maximalt med underhållning och vi kan räkna med att de flesta stall kommer köra med en en eller två-stop strategi.

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Max Verstappen kommer dominera längs Red Bull Ring.

Diskussionerna kring AOM fortsätter alltjämt och FIA har ännu en gång backat från att implementera reglerna kring vertikal oscillering även denna helgen. Istället är nu planen att ta dom i bruk lagom till Frankrikes Grand Prix som äger rum den 22 till 24:e juli, dvs om lite knappt två veckor. De flesta av stallen ser dessutom nu ut att ha fått kontroll på problemen med vertikal oscillering, tack och lov. Ferrari skulle jag påstå är det stall som fortfarande har lite arbete kvar att göra för att få bukt med fenomenet då det fortfarande går att se (och höra) hur både Carlos Sainz och Charles Leclercs Ferrari-bilar rör sig upp och ned under höga hastigheter.

Detta är en annons:

Nu är bara den stora frågan om dagens sprint och morgondagens lopp kan komma att leva upp till vansinnet som ägde rum på Silverstone förra helgen, något som enligt undertecknad antagligen var årets hittills mest gastkramande lopp. Det hade självfallet varit trevligt om vi sluppit få se fler olyckor i stil med den som den Zhou Guanyu fick genomlida men i övrigt var det helt utomordentligt rafflande racing. Makalöst underhållande och det var rysligt trevligt att se hur Mercedes återigen verkade ha funnit sin form. Det såg ju dessutom länge ut som att Lewis Hamilton hade goda chanser att vinna loppet. I varje fall fram tills dess att säkerhetsbilen kom ut.

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Formbesked för Mercedes, kan de slå tillbaka?

Max Verstappen och Red Bull har vind i ryggen denna helgen, och Silverstone borde på pappret varit en enkel vinst för dom. Men som vi alla vet slogs holländarens chanser till pallplats i spillror efter att en aerodynamisk del från en av systerstallet AlphaTauris bilar fastnat under hans RB18. Istället var det Sergio Perez som räddade dagen för de stegrande tjurarna med sin fenomenala körning som tog honom från sist i ledet till en andraplats på podiet. Rysligt vackert och det påminde väldigt mycket om den situation han fann sig i under Sakhir-loppet för två år sedan när han fortfarande tävlade för Racing Point.

På Red Bull Ring däremot har mexikanaren aldrig varit speciellt snabb, inte i förhållande till vissa av de andra förarna. Han får dessutom starta från 12:e plats i dagens sprint efter att ha kört utanför banans markeringar under gårdagens kval. Något som FIA först uppmärksammade i efterhand. Han kommer kort och gott få det lite kämpigt men så länge han inte fastnar i ett DRS-tåg finns där definitivt goda möjligheter till att han arbetar upp sig ett antal placeringar inför loppet imorgon. Att Red Bulls RB18 är snabb runt Red Bull Ring vet vi redan, det handlar bara om att Sergio skall hitta rätt balans.

Detta är en annons:
Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Kommer Williams uppgraderingar ge resultat?

Den regerande världsmästaren startar från Pole Position idag efter det spänningsfyllda kvalet igår där han befann sig i tät, tät strid med de båda Ferrari-bilarna. Men oavsett om han lyckas behålla sin ledande plats genom den första kurvan idag så är hans vinstchanser extremt goda. Hondas motor vet vi sedan tidigare att den presterar otroligt väl på hög höjd vilket gör RB18 och Red Bull Ring till den perfekta matchningen. Kommer han dra ifrån och dominera fullt lika mycket som under förra säsongen? Ja jag tror det kan komma att bli så, speciellt när han dessutom är påhejad av en mäktig hemmapublik.

Ferrari har ännu mycket att bevisa. Segern på Silverstone var vad jag skulle vilja kalla som bittersöt. Fantastiskt kul att äntligen få se Carlos Sainz kliva högst upp på podiet efter att ha jagat sin första vinst under så otroligt många lopp. Men jag kan inte skaka bort känslan av att segern kändes en smula fabricerad och frammanipulerad av Ferrari själva. Ja jag kanske läser för djupt in i det hela och överanalyserar men Leclerc ägde verkligen det loppet. Han borde ha vunnit men italienarnas märkliga, ja rent av klantiga beslutsfattande kostade honom för andra gången i år en seger.

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Alfa Romeo fortsätter kämpa med tillförlitligheten i sin bil.

Så kan Leclerc slå tillbaka denna helgen på Red Bull Ring? Nej, Ferrari saknar Red Bulls tempo och framförallt på raksträckorna. Det kommer bli otroligt svårt att passera Max Verstappen förutsatt att han lyckas bibehålla och kapitalisera på sin Pole Position. Den saken är klar. Däremot tror jag att Charles och Carlos kan komma att landa på en fin andra och tredjeplats. Tillsammans med Max var de konstant bland de snabbaste bilarna runt Red Bull Ring och de enda orostecken jag egentligen kunde se var en tendens till att låsa upp bromsarna in i förstakurvan från de båda förarna.

Mercedes hade en osedvanligt kämpig gårdag där både George Russell och Lewis Hamilton lyckades krascha rakt in i barriären med sina respektive W13-bilar. Det var två märkligt snarlika incidenter och i båda fallen tappade bakvagnen helt greppet. Det är bra länge sedan vi sist såg ett sådant misstag från den sjufaldige världsmästaren men enligt stallchefen Toto Wolff så körde faktiskt Hamilton bilen långt över gränsen och i den kurvan han kraschade låg han 10 km/h över. Så slutresultatet kanske knappast är så konstigt då. Han beskrev W13 som en bil vars egenheter fortfarande är svåra att komma till grepp om, trots att Mercedes gjort flera stora framsteg sedan säsongspremiären.

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Haas har funnit formen igen!

Krascherna till trots så var båda bilarna tacksamt nog ute på banan igen under senare delen av FP2 och kombinerat med vad vi såg från gårdagen så är stallet definitivt på väg i rätt riktning. Både Hamilton och Russell var riktigt snabba under Silverstone-helgen, något de även visade prov på runt Red Bull Ring. Så detta bådar extremt gott inför morgondagens lopp men likaså resterande halva av säsongen. Ännu är inte loppet kört och jag tror att striden mellan Mercedes och Ferrari om andraplatsen i världsmästerskapet kan komma att bli rejält rafflande och tät. För att inte tala om vilken potentiellt gastkramande säsong 2023 kan komma att bli.

McLaren hade verkligen inte en speciellt bra start på helgen och Daniel Ricciardo underpresterande ännu en gång å det grövsta under fredagens kval där han fann sig utslagen redan i Q3. Något som vi tyvärr sett hända på tok för många gånger under både detta och föregående år. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det spelar ingen roll hur mycket undertecknad älskar och uppskattar honom som karaktär, han presterar helt enkelt på tok för dåligt för att få behålla det McLaren-sätet. Så enkelt är det. Segern på Monza förra året i all ära men han har inte lyckats kapitalisera och bygga vidare på den. Lämna plats åt någon annan, någon hungrigare.

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Hamilton hade en osedvanlig krasch i fredags, kan han slå tillbaka på söndag?

Lando Norris har även han haft sina svåra stunder i år och fredagen på Red Bull Ring hör inte direkt till hans bästa av presentationer. Gång på gång låste han sina bromsar och hans formfaktor såg helt tokig ut, stallet kunde helt enkelt inte få ordning på bilens konfiguration. Tacksamt nog så det långt mer lovande ut under dagens FP2 och jag är övertygad om att han kan landa sig själv på en poängplats under söndagens lopp även om en start från 15:e plats under dagens sprint knappast är speciellt mycket att hurra över. McLaren-bilen har tempo nog att strida sig upp i fältet och Lando har kapaciteten att göra det.

Mick Schumacher, Kevin Magnussen och Haas visade prov på form även denna helgen och det ser onekligen ut som att framgångarna från Silverstone gett dom en välbehövlig push och ökat självförtroende. Båda förarna krigade sig upp till var sin respektabel topp-10 placering under kvalet och jag hoppas nu innerligt de kan bibehålla och bygga vidare på detta under loppet imorgon. Ytterligare poängplaceringar från båda förarna hade varit fantastiskt för Haas och ett snyggt sätt att avrunda den första halvan av säsongen. Vi väntar även fortfarande med spänning på stallets första uppgraderingspaket som eventuellt nu kommer introduceras under nästa helg.

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Esteban Ocon och Alpine fortsätter att vara starka.

Utsikterna för resterande stall är inte fullt lika positiva men det skall bli intressant att se om Alex Albon med sina många nya uppgraderingar på sin Williams kan slå sig fram i fältet. Den thailändska föraren blev ju dessvärre utslagen under den rysliga kraschen på Silverstone redan under det inledande varvet då delarna först introducerades. Så vi fick aldrig riktigt se huruvida de faktiskt gav en positiv inverkan på hans FW44. Ironiskt nog gav Silverstone Latifi en sällsam chans att visa framfötterna och hans topp-10 placering vid loppets avslut var antagligen förra helgens mest oväntade, roliga händelser. Knappast en bragd vi lär få se repriseras runt Red Bull Ring men kul för stallet oavsett.

För AlphaTauri och Aston Martin lär helgen knappast innebära något utöver det vanliga och trots de tidigare så lovande uppgraderingarna tycks mycket av luften helt gått ur de grönfärgade bilarna. Tyvärr kommer nog inte heller Alfa Romeo lyckas med några mirakel under denna helgen och stallet verkar brottas med svåra och besvärliga tillförlitlighetsproblem. Något som så klart är makalöst trist för Bottas som startade säsongen så starkt men något verkar ha skett efter loppet i Miami och det känns inte som att Alfa riktigt kan förmå att samla sig igen. De spretar och underpresterar lopp efter lopp trots att de emellanåt faktiskt lyckas bra under kvalen.

Marcus om: F1 2022 Austrian Grand Prix
Nu gäller det för Charles Leclerc att slå tillbaka!

Så för att summera upp det hela, och ja ni får ursäkta att jag kanske är lite tråkig i mina gissningar. Men Max Verstappen och Red Bulls form är helt enkelt på en helt annan nivå än resterande stall och förare. Holländaren kommer ta hem en dundrande seger och jag vågar till och med nästan tro att Sergio Perez kommer kunna arbeta sig upp för att knipa antingen en andra eller tredjeplats. Den större frågan är nog snarare vem som kommer runda av den sista lediga platsen på podiet. Ferrari och Charles Leclerc eller Mercedes och George Russell?

Vad tror du, hur kommer årets lopp längs Red Bull Ring att bli och vilka tre kommer stå på podiet?



Loading next content